Tips på mjukare Völkl RTM84? Damvariant?

Min fru testade mina Völkl RTM85-skidor (177cm) förra säsongen och gillade mycket med dem förutom att hon behövde ta i för kung och fosterland för att få dem att gå som hon ville. Det hon däremot gillade mycket var att man tydligt märkte när man gjorde "rätt" och fick ordentligt skär.
Nu när hon ska ha nya skidor för nästa säsong letar jag efter skidor som då alltså är liknande RTM85:or i att de är ordentliga carvingskidor som går att åka fort i med stora svängar, men som är något mjukare? Någon som har tips?? Hon är ~180 lång

Senast ändrad:
Hmm verkar som längsta längd på dem är 170cm alltså lite mer än 10cm kortare än hon är, men det kanske funkar ok?

Hmm verkar som längsta längd på dem är 170cm alltså lite mer än 10cm kortare än hon är, men det kanske funkar ok?
Det bör vara ok. Som pd skrev är tyngden mer relevant. Hennes erfarenhet från dina RTM tyder på att hon kommer att trivas på längsta Kenjan.
När det gäller Kenja och andra Völklskidor i denna klass brukar farhågan vara tvärtom, eftersom de kräver en viss teknik/benstyrka/tyngd för att helt komma till sin rätt.
Kenja är aningen mindre pist- och carvingorienterad (dock kanske bättre i uppkörd pist) och något bredare än RTM/Deacon-serierna. Vilket inte hindrar min fru som nästan bara åker pist och älskar sina Kenjas som momentant gjorde henne till en tydligt bättre åkare.

Men det finns säkert andra alternativ, jag är litet insnöad på Kenja. Och som sagt, om pist och carvinglokomotiv är mer prio än stökig vårsnö så ta en titt på Völkl Deacon 80, den stämmer nog perfekt med en moderniserad och något ”mjukare” RTM85. Funderar själv på den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp