Tips på nya skidor tack :)

skrattmas

Ny medlem
Tjena!
Som jag skrev i titeln så är det dags för nya skidor. Är tyvärr väldigt dåligt insatt i skidvärlden och den infon man får när man går till intersport eller team sportia i stan är inget att hurra över, så tänkte istället att jag skulle kolla om någon har några bra skidor att rekomendera.

Här kommer lite info på de skidorna jag har nu och även på mig:
- Nuvarande skidor:
Rossignol Zenith z3
162 långa
121, 72, 100
är de måtten jag läst mig fram till på skidan, här kommer länk till skidan:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/rossignol/zenith-z3-oversize.html

- Vikt: strax under 80kg
- Längd: 181
- Erfarenhet: Åkt ett antal veckor om året på olika ställen, dock bara i nordiska fjällen. Åker allt från svart till grönt och offpist där det finns möjlighet, mina tidigare skidor har dock inte varit ultimata för att åka offpist med då dom är utformade för att åka fort i pist om jag inte fattat helt fel.

Det jag letar efter nu är ett par skidor som funkar bättre i offpist, då det blivit mer och mer offpist på senare år då man tröttnat på vanlig piståkning. Hoppar också en del i park men skidorna behöver absolut inte vara tillverkade specifikt för parkåkning då jag mest gör det på skoj.
Har läst lite guider här och var och förstått att det blir någon typ av rocker men är som sagt dåligt insatt och tar gärna emot tips på bra skidor, gärna lite varierande prisklasser så jag kan jämföra lite.

Tack på förhand, Richard.

Kanske de där extremskidorna som är så erkänt bra allround. Project 100 heter de väl.

Har kollat in Project 100 och den verkar verkligen kanon! Någon som kan svara på ifall mina bindningar går att montera över till ett par sådana skidor och ifall det inte går kommer jag behöva byta pjäxor också i så fall?
Såg också att det inte var satt något pris på skidorna på extrems hemsidan, säljs dom ej längre eller kan man inte köpa dem direkt från tillverkaren tro?

skrattmas sa:
Har kollat in Project 100 och den verkar verkligen kanon! Någon som kan svara på ifall mina bindningar går att montera över till ett par sådana skidor och ifall det inte går kommer jag behöva byta pjäxor också i så fall?
Såg också att det inte var satt något pris på skidorna på extrems hemsidan, säljs dom ej längre eller kan man inte köpa dem direkt från tillverkaren tro?
Det går tyvärr inte då bindningarna sitter på Rossignols rail-system och passar endast Rossilagg med den typen av infattning.
Det ska sägas att Extrem säljer Marker Griffon till 1200kr just nu. Så om jag vore du så skulle jag förhandsköpa ett par Project 100 med ett par av årets Marker Griffon på och få ett riktigt bra pris samt att ha säkrat sig de plank man vill ha :)

https://www.facebook.com/Extremskis Dom kör utförsäljning just nu, kanske inte finns kvar några 100 i rätt längd dock. Men det är ju bara att kolla.

Bindningar går alltid att flytta om det inte är sådana med specialinfästningar (som sitter på rails o dyl). Däremot så kanske det blir problem med skistoppers om de är för smala. Det beror på vilka bindingar du har.

Du kommer inte behöva byta pjäxor om du inte byter till/från "techbindningar", dvs dynafit o dyl.

Tack så jättemycket för tipsen!
Har kollat in deras summer sale och enligt bilden dom lagt upp så finns det ett par project x 100, 186 långa kvar så i så fall slår jag till direkt!
Kollade min bindningar jag har nu och dom verkar precis som PNyberg sa, inte gå att flytta över.
Men kanon att jag ej behöver byta pjäxor då mina är precis underbara :)
Tur att den nya bindningen var så pass billig i alla fall.

Om nu skidan inte finns kvar, skulle ni rekommendera att jag köper mig bara bindningen tills det går att beställa den nya varienten av project 100 eller bara vänta och beställa dom ihop så man får bindningen monterad?

Jag har också förstått att jag ska försöka köra på ett par skidor som är 180cm, i fallet med project 100, borde jag satsa på 179 långa eller 186 tro?

Senast ändrad:
skrattmas sa:
Har kollat in deras summer sale och enligt bilden dom lagt upp så finns det ett par project x 100, 186 långa kvar så i så fall slår jag till direkt!
Project x är väl en helt annan skida än den Project 100 som tråden tidigare har hänvisat till? Är inte det deras viktbantade turinriktade version som kom strax innan?

Utter sa:
Hur tung/lång är du och vad föredrar du, långa eller korta skidor?
181 lång och strax under 80kg tung, har bara ägt ett par innan och det är dem jag har nu, 162 långa så jag har faktiskt ingen aning :/ men kommer nog gå på de som är 179.

SooL2007 sa:
Project x är väl en helt annan skida än den Project 100 som tråden tidigare har hänvisat till? Är inte det deras viktbantade turinriktade version som kom strax innan?
Du har helt rätt, den Project 100 som är nämnd i tråden fanns ej kvar :/ får bli en av de nya så fort de går att beställa igen :)

SooL2007 sa:
Droppa dem ett mail via "contact" på hemsidan eller PM:a AreSkidfabrik här på FR och kolla om du inte kan få förhandsbeställa ett par så kanske du kan hamna tidigt i kön om suget är starkt! :)

Bra bindning till rätt bra pris hittar du just nu här: http://www.telemark-pyrenees.com/en/markergriffon13whiteblack1213-p-49167.html
Går att förbeställa nya varianten här: http://www.skistore.se/en/home/11822-extrem-project-100-27371.html#
och där får jag bindningen för 1000kr också, så lutar åt det.
Väntar bara på svar av extrem för att se vad dom säger.

Tack allihop för all hjälp :) Uppskattas verkligen när man inte själv kan något...
//Richard

@ skrattmas

CMDs The It slår jag ett slag för. De har oxå Bargain nu + bindning :)

Har bekanta som kört på Völkl Bridge och Atomic Access och har diggat dom. Kan oxå vara ett alternativ då de ej är stein-hårda samt svänger lite. Hade jag vart du hade jag även sneglat på Extrem PT. Har själv kört Calibren mycket, med en liknande midja & de bär också på snön!

Senast ändrad:
limegreen sa:
@ skrattmas

CMDs The It slår jag ett slag för. De har oxå Bargain nu + bindning :)

Har bekanta som kört på Völkl Bridge och Atomic Access och har diggat dom. Kan oxå vara ett alternativ då de ej är stein-hårda samt svänger lite. Hade jag vart du hade jag även sneglat på Extrem PT. Har själv kört Calibren mycket, med en liknande midja & de bär också på snön!
Tack för mer tips, har kollat igenom dem och det var lite varierande skidor i midjemått och stil, ska kolla noggrannare imorgon när jag vaknar. Såg dock att the it var mycket billigare än project 100 så ska absolut läsa mer om dem :p

@skrattmas
Med din vikt på 80 kg är Project 100 i 186 cm rätt val om du fokuserar på flyt i lössnö, men eftersom du kommer från ett par korta, hyggligt kvicka, pistskidor blir de nog i tuffaste laget på lite hårdare underlag. 179 cm kommer att räcka för dig och du kommer med största säkerhet att uppleva dem som en roligare skida än 186.

/MM

Mountain_Man sa:
@skrattmas
Med din vikt på 80 kg är Project 100 i 186 cm rätt val om du fokuserar på flyt i lössnö, men eftersom du kommer från ett par korta, hyggligt kvicka, pistskidor blir de nog i tuffaste laget på lite hårdare underlag. 179 cm kommer att räcka för dig och du kommer med största säkerhet att uppleva dem som en roligare skida än 186.

/MM
Tack för tipset, ska köra på 179 hade jag tänkt mig faktiskt, är som sagt ett ganska stort steg att gå från mina pistskidor till en mer all mountain skida, men ska bli mycket spännande att få en skida som faktiskt funkar okej i offpisten också.
Skidan jag har nu är ingen höjdare att åka offpist med :P det går, men är inte så jättekul.
Vill ha vinter nu! Kan knappt bärga mig innan man får åka igen!

Tillbaka
Topp