Tips på nya skidor

lmoberg

Ny medlem
Tips på nya skidor
Hej
Är ute efter ett par nya skidor. Har ett par pjäxor som är sköna och stabila, tänkte vänta en eller två säsonger innan dom byts ut.

Det jag söker är ett par allround skidor. Kör idag på ett par Salomon Equip, har dock några år på nacken.
Åker ca 1-2v/år och har gjort ett gäng vintersäsonger så man är väl inte nybörjare. Håller nästan alltid till i pisten men det händer att det kan bli en off-pist sväng.
Är ca 182cm lång och 90kg. Vad ska jag leta efter? Tänkte sätta gränsen vid 4000kr, behöver ett par kronor över till skoteråkning när man är i fjällen.

Tacksam för alla svar.

Tips på nya skidor
Du går in i samma viktklass som jag vilket innebär att du behöver ett par förhållandevis styva och välbyggda skidor. Tyvärr måste du upp en prisklass och jag föreslår att du riktar in dig på omkring 6000 kr. Alternativt tittar på begagnat eller äldre modeller med sänkta priser.

Vad prioriterar du? Korta eller långa svängar. Stabilitet på hårt underlag och höga hastigheter eller lättsvängt på mjukare underlag. Kan du offra kvickhet i pisten för bättre flyt ioffpisten?

/MM

Tips på nya skidor
Kan rekommendera Elan Magfire. Största modellen är 82 i midjan och klarar det mesta förutom djupt puder. Grymt drag i pisten och väldigt allround. Över din budget såklart men har du tur finns förra årets kvar nånstans.

Tips på nya skidor
Skulle kunna attackera skidorna på kortsväng och ändå ligga på en långsväng, funkar det?

Kör ju mest i pisten, var nån säsong sedan det blev off-pist men ska ner till Österrike en vända i vinter och skulle vilja testa på skön puder. Det kommer dock bli mest pist-åkning.

Tillbaka
Topp