Tips på nybörjar mountainbike till tjej?

GBG-Tjej

Ny medlem
Tänkte kolla om det är någon som kan tipsa om vad man ska satsa på för cykel om man vill börja köra lite mountainbike. Har dålig koll på märken, siter m.m så alla tips är
välkomna!
Ska förmodligen till alperna i sommar och vill kunna köra lite där!
/ M

Hei,
håper det går greit med et svar på norsk - ellers kan du få et på tysk :)

Hvor mye penger har du tenkt å bruke på sykkelen?
Hvor skal du sykle?
Bare i fjellet, på stier, i skogen eller også litt i byen?

Antar at det er mye bedre utvalg der nede i alpene!
Kanskje litt billigere også? Kommer litt an på hvor du skal.

Søk etter sykkelbutikker i området du skal til på internett og dra dit når du kommer ned.
Sats på faghandel, som er spesialisert på sykkel, da skal du kunne få god hjelp!!
(Kanskje du kan sende e-mail til stedets turistinformasjon og be om informasjon?)

Det finnes mange sykler som er bra, men det absolutt viktigste er at DU sitter bra på sykkelen.
Det kan hjelpe å kjøpe terrengsykkel beregnet for jenter/ damer, men det er ikke alltid nødvendig. En kan for eks be om å få sykkelen med et annet styre o.l. hvis den kjennes litt stor.
Skal du sykle i terrenget er det veldig viktigt at sykkelen ikke er for stor til deg.

I en god sykkelbutikk skal du kunne få hjelp til å få akkurat DEN sykkelen som passer til DEG.

/Angelika

hej!

det var bra skrivet av angelika :P.

nej men som sagt hur mycket pengar ska du lägga på cykeln?

vad ska du använda cykeln till?

och hur långt tänker du gå med cyklingen?

du kan fråga några som vet om cyklingen så att du får råd och tips på vikken cykel som är lämplig för din cykling. det som jag skulle rekomendera för märken är kona, nitshi, och merida.

kona gör då från crusers till tävlingshojar och då priserna varierar mellan 3000-57,000kr men du har ett säkert märke som har ett stort sortyment med mera. jag har själv en kona stinky 06 som jag är grymt nöjd med den. om du är intresserad så säljer jag den så om du vill köpa^^

nitchi gör lite mer lätta mtb och xc hojar, jag vet dock inte mycket om detta märke men har hört runt om att det ska vara ett bra märke och dem har hyffsade prider på sina hojar.

merida är ett bra märke fast dem har inte så många hojar att välja imellan men dem har bra hojjar till bra kvalitet med då kommer priset att vara lite högre men du kommer att få ut ganska mycket av hojjarna. jag har en merida downhill hoj som heter duncan och är grymt nöjd med den men dock en ren downhill men funkar jätte bra.

och här får du lite nybörjartips som du kan öva dig på ^^
LÄR DIG CYKELN: och börja lungt så du inte kommer in på HC första dagen

BROMSA MJUKT: med downhill/freeride cyklar används mäst så kallade hydraliska bromsar och jag låvar det tar stopp snabbt

STÄLL PEDALRENA HORISONELLT: det är för att du skqa få jämn balans på cykeln och det är stor skanns att du slår i marken om du inte gör det.

SÄNK SADELN du vet när det blir brant så kan man slå sig där man inte vill slå sig (vi killar vet :P)

välj RÄTT CYKEL: downhill med crosscountry hoj är som att köra störtlopp med längdskidor

säg bara till om du behöver mer hjälp inom cykelfronten så ska jag försöka hjälpa dig så gått det går^^

mvh//
wolwerin
keep it real!
(jag har en kona stinky 06 om du är intresserad)

Tillbaka
Topp