Jag är en hyfsad åkare som älskar bra tryck i skärande sväng i pist, men ger mig ut bredvid så fort förhållandena tillåter, alltid med samma par skidor under fötterna.
Utvecklingen de senaste åren och de flestas rekommendationer har ju gått mot att det ska vara brett och långt under fötterna, men jag vill våga gå lite mot strömmen...
När man vill upp på de bredder som levererar ok/bra i lössnö så tycker jag att det är svårt att hitta riktigt svängvilliga och åkglada skidor som ändå orkar hålla ett stabilt skär som man känner att man kan lita på i en hård pist. Allra helst om man som jag är ganska lätt (63 kg) och inte har monstermuskler i benen.
Att då följa rekommendationerna på brett+långt har i mitt fall nästan alltid resulterat i att åkupplevelsen blivit tung-trög-tråkig. Min åkning innebär ju i princip aldrig att bomba nerför ett stort, orört alpface i hundra blås, utan i huvudsak mycket pistnära, med några enstaka utflykter i back-countryn om förhållandena så tillåter och hudarna är med i ryggan.
Så, med det sagt har jag efter en del testande landat i slutsatsen att damversionerna av all mountain- och freerideskidor nästan alltid levererar bäst åkupplevelse med mina förutsättningar. De är generellt sett lite lättare och lite mjukare vilket gör dem mer livliga och roliga både i och utanför pisten, men man kan fortfarande hitta modeller som är tillräckligt kantstabila för att kunna hantera skärande storslalomsvängar när det är riktigt hårt.
Av de skidor jag testat så är det främst två som sticker ut och som jag skulle vilja rekommendera för att vara den där enda kompromiss-skidan som ska klara allt:
-Extrem Project 100W och Nordica Santa Ana.
-Jag har f.ö. även testat båda herr-varianterna av samma skidor (P100 och Enforcer) i motsvarande längder, men med min vikt och åkteknik blev åkupplevelsen tyvärr lite segare än för damversionerna, som fortfarande kunde leverera ett fullgott kanstskär i hög fart.
I huvudsak är P100W och Santa Ana likvärdiga, men mitt slutgiltiga val föll på Extrem-skidorna eftersom jag trots allt spenderar mer tid i pisten än utanför. Hade läget varit det omvända, hade det blivit Nordica.
Viktigast av allt;
-Släpp prestigen och var helt ärlig mot dig själv gällande vilken typ av åkning som skidorna verkligen kommer att användas till. Det skapar bäst förutsättningar för att den egna åkupplevelsen blir så rolig som möjligt, (förutsatt att man inte värderar att vara coolast i liftkön högre än själva åket)...