Tips på pistskidor (Völkl)

MD47

Ny medlem
Hej!

Jag har börjat kika lite efter ett par nya pistskidor då jag känner att jag skulle vilja ta ut på svängarna lite mer samt kunna öka farten något.
Idag åker jag på ett par lite för korta (160 cm) Völkl Tigershark som jag är sjukt nöjd med (kommer aldrig säljas!!).
Eftersom att det finns ett så stort utbud på skidor idag så tar jag gärna emot lite tips, och jag vill hålla mig till Völkl.
Lite kort om mig. Längd 177 cm, 76-79 kg, medelåkare, åker enbart pist, max nypris på skidor-ca 4000-4500 kr.
Tack på förhand!
Mvh// Magnus

Henric-s

Medlem
Provat Racetiger? Har själv kört mycket på både Rc och Sl, grymma pistskidor som säkert går att hitta till bra priser just nu

zerode

Aktiv medlem
Att hitta ett par nya Völkl för 4-4500kr att utvecklas på är svårt tyvärr. Skidorna i den prisklassen är för nybörjar/medelgod åkare och givetvis är de jättebra, men för att kunna utvecklas som sagt, så skulle jag nog rekommendera ett par mer lättåka skidor från den avancerade kategorin.
Framförallt Deacon80 som det tipsats om redan men även Deacon74. Både de skidorna är riktigt bra, sjukt roliga men ändå så pass lättåkta att man lätt kommer in i dem även om man inte är så van skidåkare.

Skulle även rekommendera längd runt 172-73, Deacon80 skulle lätt funka upp till 177 med om du skulle råka på en sån till ett bra pris...

Så nu till biten. Hitta ett par till rätt pris.
Googla runt lite och kolla vad du hittar där. Sen är tipset att kolla med "bättre" skiduthyrningar, båda modellerna är populära som uthyrningsskidor, och då går det garanterat att hitta ett par till ett bra pris.

Sen köp utav svenska butiker. Nu i dessa coronatider så skall man inte behöva säga det, men gör det ändå, de behöver allt support de kan få...

fredw

Aktiv medlem
I liknande sits men kanske bättre budget. Kan man förutsätta att det mesta som tidigare sagts om RTM också gäller Deacon?

PS

Att hitta ett par nya Völkl för 4-4500kr att utvecklas på är svårt tyvärr. Skidorna i den prisklassen är för nybörjar/medelgod åkare och givetvis är de jättebra, men för att kunna utvecklas som sagt, så skulle jag nog rekommendera ett par mer lättåka skidor från den avancerade kategorin.
Framförallt Deacon80 som det tipsats om redan men även Deacon74. Både de skidorna är riktigt bra, sjukt roliga men ändå så pass lättåkta att man lätt kommer in i dem även om man inte är så van skidåkare.

Skulle även rekommendera längd runt 172-73, Deacon80 skulle lätt funka upp till 177 med om du skulle råka på en sån till ett bra pris...

Så nu till biten. Hitta ett par till rätt pris.
Googla runt lite och kolla vad du hittar där. Sen är tipset att kolla med "bättre" skiduthyrningar, båda modellerna är populära som uthyrningsskidor, och då går det garanterat att hitta ett par till ett bra pris.

Sen köp utav svenska butiker. Nu i dessa coronatider så skall man inte behöva säga det, men gör det ändå, de behöver allt support de kan få...

farsan56

Aktiv medlem
Hade ett par RTM84 Vwerks i flera år 177cm. Är 177/72kg.
Jäkligt go pistskida som inte viker ner sig när det går fort.
Åkte Deacon84 på skidtest. Det var som en dopad RTM. Elak skida som verkligen ger tillbaka det man trycker i den.
Rekommenderas!

zerode

Aktiv medlem
I liknande sits men kanske bättre budget. Kan man förutsätta att det mesta som tidigare sagts om RTM också gäller Deacon?

PS
Ja, måste säga att Deacon 80 och 84 var rätt väg att gå, var lite förvånad över att man tog bort RTM-serien då den var så sjukt populär
Men i efterhand så var det helt rätt.
Framförallt så har pistegenskaperna blivit sjukt mycket bättre, De har nästan lite åt raceskide hållet där.
Sen är jag personligen otroligt glad i 3D-radien, ger skidan ett helt annat liv en den traditionella skärningen som RTM hade.

En viktig sak är att Decon 84 och RTM84 inte är varandras efterföljare som många tror, utan Deacon80 är "efterföljaren" till RTM84, och Deacon84 är mer en efterföljare till RTM86.

Har man dessutom bra ben och ännu lite bättre ekonomi så kan jag berätta att det kommer en V-Werks modell till nästa år på Deacon serien, samma mått och radie som 84orna som är sjukt bra, den är värd att kolla in

MD47

Ny medlem
Tack för snabba och bra svar!
Jag hittade Deacon 79 till vettigt pris, kan de vara ett bra alternativ till Deacon 80 och 84?
170 cm borde väl i så fall vara rätt längd?
// Magnus

farsan56

Aktiv medlem
Det jag uppskattade på 84an var att den funkade så bra på uppkört före på em. Samtidigt är den så vass på morgonen när det är pistat. Gå du på 170 oavsett vilken du väljer, Du får inte dom att vika ner sig ändå. Tro mig! Då hade du varit på nivå så du hade inte behövt fråga här.
Lycka till, kör så det ryker!

zerode

Aktiv medlem
Tack för snabba och bra svar!
Jag hittade Deacon 79 till vettigt pris, kan de vara ett bra alternativ till Deacon 80 och 84?
170 cm borde väl i så fall vara rätt längd?
// Magnus
Jag har inte testat Deacon79 tyvärr
Men det är en av de vanligaste skidorna på skiduthyrningarna här uppe i Åre, och när jag har träffat personal på skidshoparna och snackat med dem, så har jag har de berättat att de är riktigt populära.
Så kan bara referera till det tyvärr...

I normala fall, så hade jag rekommenderat att testa innan köp, men eftersom det är allt annat än normalt just nu i världen, så är ju det svårt.
Så då får min rekommendation bli att den är populär på flera av de största uthyrarna i Åre. Så jag kan bara hoppas att du gillar den med.
Det är som sagt en otroligt bra skida, annars hade en inte funnits att hyra.

GoranC

Aktiv medlem
Skulle tro att Deacon79 är en ypperlig skida och borde motsvara RTM81
Jag tror att det är ett bättre val till dig, än 80 och 84, då du beskriver dig som medelåkare som bara åker pist. Skidorna lär oavsett inte begränsa din åkning, vilket både 80 och 84 kan göra då dom riktar sig till ”experter”

MD47

Ny medlem
Tack för alla svar!
Det lutar åt att det kommer att bli Deacon 79 till nästa vinter.
Sköt om er nu!
Mvh// Magnus

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp