Tips på Rea skidor

Yoggi123

Medlem
Tips på Rea skidor
Tjenare nu är det så att jag har tänkt och säsonga nästa år och har börjat känna suget igen...
Har funderat på att utöka den lilla samlingen som just nu består av ett par Salomon Threat 176, pist/parkskida och då skulle ett par offpist skidor passa in:) ( Förlåt i förhand för särskrivningar ). Har kollat lite på Salomon Rocker 2 115 men annars så har jag inte funderat så mycket då jag inte har så mycket kunskap inom offpisten.
Funderar också på bindningar om man skulle köra på turbindingar med gå läge nu när man ändå ska säsonga?
Pjäxor behöver också inhandlas.
Jag är 184 cm lång väger 70kg kommer förhoppningsvis gå upp några kilon till vintern :) har åkt skidor sen jag var 3-4 år och har gått i varenda skidskola som det finns. Jag kan åka skidor och jag åker bra i pisten. Sen så har det bara varit under de senaste åren jag har kämpat mig ut i pudret och då har det inte varit någon riktig offpist så att säga (inte vandrat och stakat en heldag utan mer hittat lite puder nära pisten).
Jag har ju antagligen missat något och jag vet att man ska kolla igenom forumet följder freeride dagligen men tycker att val av skidor är ganska personligt så ville starta en egen tråd för att få höra lite funderingar. :)
// Henke

Tips på Rea skidor
Förlåt för dubbel post tyckte det blev lite för mycket på förhand och i förhand ni får jättegärna ta bort den andra tråden eller denna vilket som :)

Tips på Rea skidor
Rocker 2 115 är ett par riktigt kompetenta skidor som skulle komplettera dina Threat bra. 115 är inte överdrivet brett för en offpistskida men lite beroende på vart du ska göra säsong/åka och med tanke på att du tidigare kört 85 mm midja kan de till en början kännas lite stora och otympliga, men det vänjer du dig nog snabbt vid.

Om du inte ska gå med hudar avsevärt mycket ser jag ingen anledning att välja en turbindning, du kommer långt med skidorna på axeln. Men än igen beror det på vart du ska säsonga/åka m.m., har t.ex. ingen av dina polare/åkkamrater turbindning och hudar känns det än mindre motiverat. Vilka bindningar har du nu, hur trivs du med dem?

Pjäxor kan du inte köpa på nätet, gå till en välrenommerad butik, beroende på vart du bor, och låt de titta på dina fötter och pröva olika modeller. Bra information att ha med dig är nuvarande pjäxor, hur trivs du i de, vill du köra 3-delspjuk (Full Tilt eller Dalbello) eller vanliga överlappspjuk, vill du ha en tight "race"fit eller lite mer bekväm osv.

Nu har du inte riktigt berättat på vilket sätt du åker, tilltalar dig t.ex. Eric Pollards lekfulla åkning där han utnyttjar alla "hinder" på vägen ner eller siktar du mer på Reine Barkered mata fort som fan rakt ner i fallinjen och stompa en tjugometers klippa på vägen ner?

Tips på Rea skidor
Lima-ko sa:
Rocker 2 115 är ett par riktigt kompetenta skidor som skulle komplettera dina Threat bra. 115 är inte överdrivet brett för en offpistskida men lite beroende på vart du ska göra säsong/åka och med tanke på att du tidigare kört 85 mm midja kan de till en början kännas lite stora och otympliga, men det vänjer du dig nog snabbt vid.

Om du inte ska gå med hudar avsevärt mycket ser jag ingen anledning att välja en turbindning, du kommer långt med skidorna på axeln. Men än igen beror det på vart du ska säsonga/åka m.m., har t.ex. ingen av dina polare/åkkamrater turbindning och hudar känns det än mindre motiverat. Vilka bindningar har du nu, hur trivs du med dem?

Pjäxor kan du inte köpa på nätet, gå till en välrenommerad butik, beroende på vart du bor, och låt de titta på dina fötter och pröva olika modeller. Bra information att ha med dig är nuvarande pjäxor, hur trivs du i de, vill du köra 3-delspjuk (Full Tilt eller Dalbello) eller vanliga överlappspjuk, vill du ha en tight "race"fit eller lite mer bekväm osv.

Nu har du inte riktigt berättat på vilket sätt du åker, tilltalar dig t.ex. Eric Pollards lekfulla åkning där han utnyttjar alla "hinder" på vägen ner eller siktar du mer på Reine Barkered mata fort som fan rakt ner i fallinjen och stompa en tjugometers klippa på vägen ner?
Resemålet har inte riktigt bestämts än men det lutar år Bad Gastein:) Vill definitivt kunna åka lite skog med skidorna o åka fort kan jag göra i pisten så definitivt en mindre svängradie? Antar lägre svängradie kvickare svängar?:) Det blir antagligen jag som åker ner själv och lär känna nytt folk då polaren som tänkte följa med har börjat fundera på att studera vidare :/ Just nu har jag ett par STH 12 Salomon bindningar tror det fanns 2 olika versioner på den med drive eller inte drive mer eller mindre plastig och kommer inte riktigt ihåg vilken det är jag har. Hur som helst grymt nöjd med har aldrig (sätt in rätt ord total blackout) efter att jag ställde om dem och (samma) när dem ska göra det ^^
Vad är skillnaden på 3-dels och överlappning? Pjäxorna jag har just nu är värdelösa, sköna o ha på sig men en halv storlek för stora så glider runt i dem även efter en bootfit. Fick dom gratis där av storleken och bara använda i 2 veckor. Hur jag åker i offpisten kan jag inte riktigt sätta ord på då det är nya områden inom min skidåkning ;) polarna är imponerade men det säger ju inte så mycket inte kört några särskilt höga drops och skulle inte säga att jag "chargear" men vill absolut ha en skida som funkar i skogen och i lite tightare terräng så ingen mega svängradie :)
Gillar absolut att hoppa kan jag dock säga speciellt när man landar mjukt :p
Ska nog höra med butiken angående pjäxor bor ju i Göteborg så finns ju nära:)

Ber om ursäkt för hur blandat det blev skrivet på mobilen så fick scrolla upp o ner hela tiden:) Tack för svar förresten

Tips på Rea skidor
Har du planer på att gå på toppturer med hudar skulle jag vara lite försiktig med att välja en alltför bred skida.

När man går på skrå med breda skidor upplever man lätt att man går "utanför" backen, att man står på en bräda en bit ut och försöker balansera.

Det upplevs ofta redan vid 108/110 mm i midjan och blir sedan allt "värre" ju bredare skidan blir.

Det fungerar givetvis att gå med bredare skidor, senaste helgen jag var iväg hade vi med deltagare som gick på 125 mm skidor, men partierna på skrå var inte särskilt uppskattade...

Jag åker på en Nordica Hell and Back, 98 mm i midjan med en Atomic Tracker 16-bindning.

Bindningen är inte optimal för turande men för en helgs toppturande passar den utmärkt. Anledningen till att den inte är optimal är:
- vid planåkning står man och lutar lätt framåt eftersom bindningen i gåläge inte blir helt plan med skidan (det är inget problem i åkläge)
- bara ett stegs höjning, som dock är hyggligt högt.

För övrigt fungerar bindningen utmärkt, har du inga planer på Chamonix-Zermatt utan vill ha möjligheten att hänga på hudarna en bra dag så är den kalas.
Salomon har en precis likadan, fast med annan färg och namn.

Skidan är bra.
Men som det låter på beskrivningen av dig ska du kanske titta på en skida som är lite mer lek.

Tillbaka
Topp