Tips på rena offpistskidor!

Tja alla!

Är på jakt efter några renodlade offpist skidor inför vintern.
Har tittat lite på Völkl Gotama & Salomon PR, om dom nu kan kallas renodlade? :-)
Jag är 183cm lång & väger ca 80kg med pjäxor & backpack.
Tipser på längder för just offpist är tacksamt....

Ha det!

// Kricke

Långt brett och utan skärning. Men vill du ha några som inte funkar i pist får du nog välja såna där med inverterad skärning. Det är nog dom enda rena puderlagg som finns.

Men så är man 183cm som jag är, ska man alltså ha typ 10cm längre skidor då lr?
Har fått för mig att man ska ha ca 10cm kortare skidor än sin egen längd.
Sen är väl tex Gotama & PR väldigt mjuka skidor...?

// Kricke

Längden beror lite på hur duktigt du är på att åka och hur breda skidor du köper.
Du skall absolut inte köpa skidor som är kortare än dig själv om du skall ut i offpisten.

Gotama är en bra skida som funkar i pisten också (om än lite lätt för att paja). Jag minns inte vilken längd dom finns i men tycker du skall ha 185-195 skidor (190 vore perfekt om du är lagom duktig).

Rossignol B3 i 195 är grymt bra men lite hårdare än Gotama.
B3 i 185 är betydligt mjukare och mer lätt åkt, men kanske i kortaste laget.

Men nästan alla gör bra skidor idag, det du skall bestämma dig för är hur mycket pist du tror att du kommer att åka i. Då är lite midja och en lite kortare skida lite mer allround.
Men köp inget kortare än 185 för då funkar det inget bra i lössnö.

Det är ju bärighet du vill ha så skidan skall var stor, men det är inte bara på bredden för du behöver längd för att tippen på skidan skall flytta som du vill.

Jag är själv 181 och körde på 195 och 198 hela föra säsongen.
Hade kört 185 innan och var lite rädd för längden, men det gick över direkt.
Man tänker aldrig på dom som långa när man väl åker på dom.

/Magnus

Tja Magnus!

Tack för infon....
Har ev. ett par 190cm långa Gotama på G.
Då borde dom passa min längd gissar jag på?
Har åkt mycket skidor så "lagom duktig" är jag allt. :-)

// Kricke

Jag behöver nog veta hur du aker och vilken typ av känsla du söker innan jag kan rekomendera nagot för dig. Exempelvis: söker du lättakt, lekfullt skall du titta pa Pocket Rocket eller Scratch BC men söker du ett par lagg för straight lining skall du titta pa ett par längre hardare typ Salomon AK S-Lab (om du gillar Salomon). Rossi B3 eller Völk Sanuk är ocksa bra alternativ.

Tack för alla svar....
En skida som är lättåkt & som är riktigt kul är klart en fördel, det ska va kul i pudret. :-)
Har fått ett tips på ett par sprillans nya PocketRocket 03/04 med bindning för 5000:-
Kan det vara nått att satsa på? Kör nu med 1080 som jag är mkt nöjd med.
Gissar på att 1080 & PR är ganska lika i mjukhet lr?

// Kricke

Tillbaka
Topp