Tips på resmål för en säsong

Pontusfranzen

Ny medlem
Hej! Jag tänkte göra en säsong nästa år men är väldigt osäker på vart jag ska åka. Min första tanke var franska alperna eftersom jag pluggat franska tidigare och för att den franska kulturen är lockande. Efter att ha läst lite så har jag förstått att levnadskostnader och lön skiljer sig en hel del från plats till plats och att franska alperna kanske inte är det bästa alternativet om man vill ha en bra lön, bo billigt, äta billigt och helt enkelt få ut så mycket som möjligt av skidåkningen. Jag åker inte ner för att festa utan skidåkningen kommer att vara the main focus.

Jag vill helt enkelt ha lite tips på ställen som erbjuder bra åkning, schysst väder och jobb som betalar förhållandevis bra. Jag tänker mig jobb 3 dagar i veckan så priser för mat och boende får inte vara alltför högt relaterat till vad man tjänar. Efter att ha läst om franska alperna säger en del att det går en hel del pengar även om man inte krökar så mycket. Jag kommer att ta några språkkurser under året men tänker att jag bestämmer vart jag ska åka så jag vet om det blir tyska eller franska jag ska plugga.
Kom gärna med fördelar och nackdelar med ställen och helst då fransktalande eftersom jag har pluggat det och därför inte behöver börja från scratch med tyskan. Även vilken budget ni hade och hur ni levde skulle uppskattas så man får lite grepp om vad det kostar att leva och hur min budget kommer att se ut.

Tack på förhand :) mvh Pontus

Jag måste starkt rekommendera Engelberg, Schweiz. Det är den överlägset bästa åkningen jag upplevt (kan givetvis variera beroende på förhållande). En fin liten by med mysig atmosfär där passionen för skidåkning ligger i framkant. Självklart finns det några schyssta krogar om man känner för välta en 12-13 bärs också. Här har du bättre betalt, men att leva kostar där efter.

Tillbaka
Topp