Tips på schysta skidorter i Kanada?!

• Trådstartare Trådstartare RoFi
  • Start datum Start datum
R

RoFi

Guest
Tjo!
Jag håller redan på att planera till nästa säsong även säsongen inte e över för än i maj/juni för mig. Tänkt dra te Canada i höst prova lite nytt och inte bara Alperna när det gäller utomlands. Kollar runt lite och tänkte höra om ni har några tips på schysta ställen. Tänkt åka minst 3 veckor, och satsa på bara off-pist, men beror på kompisen som hänger med. Tips på bra billigt boende (lägenhets hotell) skadar inte heller om ni har nå tips!

Postat i fel forum insåg jag nu. Men skit samma handlar om skidåkning iaf....

Orter: Whistler, Fernie, Revelstoke, Mt Baker.
Finns hur många som helst. Gör en google sökning så hittar du säkert något bra.

novajonas sa:
whitewater är grymt!
Inte jävligt litet? Läst nå om bara 3 liftar. Lär ju tröttna efter minst tre veckor?...

Funderat Whistler eller Fernie, vad jag hittat så e de störst... Rätta mig om jag har fel! och folket verkar ju gilla dem bäst....

Beaxy sa:
novajonas sa:
whitewater är grymt!
Inte jävligt litet? Läst nå om bara 3 liftar. Lär ju tröttna efter minst tre veckor?...

Funderat Whistler eller Fernie, vad jag hittat så e de störst... Rätta mig om jag har fel! och folket verkar ju gilla dem bäst....
Jag tror inte du hinner tröttna på Whitewater på tre veckor men Fernie och Whistler är också schysst!

Inget slar kicking horse, just saying. Sa sjukt mycket inbounds gnar att du kan leta linjer var i anda.

I Revy och framför allt i Rogers Pass så kommer det nysnö ofta och länge
Rogers ca 45 min från Revy

De gånger vi har varit över har vi hyrt bil och kört runt lite.
De jag tyckte bäst om var Fernie och Whitewater

Thx for the tips! Som det ser ut nu lutar det mot Fernie! Måste va klart innan juni!

Fernie skall vara grymt, tänkt dock på att många locals säger att det tokdumpar mest av alla ställen men dagen efter toktöar det mest också... Några jag mötte sista dagen efter en lång hike och som jag hade tid att snacka med lite mer än bara Hi, Awesome, Stoke dude, sa att Whitewater var the place to be även om de själva var Revy locals.

Jag och ett gäng polare var i Kanada i februari. Vi åkte en rundresa med xtravel, kolla www.xtravel.se.
Jag kan klart rekommedera det. Det gav en riktigt bra överblick av ställena längs "powder highway".
Det vill säga vi landade i Calgary sen åkte vi runt Kanadas Rocky Mountains.
Jag jämförde vad det skulle kostat att fixa resan själv. Det här alternativet blev lite dyrare men då ingår guiden som också kör hela tiden. Det är värt massor!
Ni kan säkert anpassa resan när ni klarat av dessa 10 dagar och stanna kvar, hyra egen bil och hitta på egna äventyr.
Men vill ni ha en bra inkörsport till Kanada så är denna resa guld värd.

Jag kan säga att White Water är ett av mina absoluta favoritställen efter den resan. Tre liftar låter inte mycket, men vilket skidområde!!

Lånar tråden: Någon som har tips på bra, lagom dyrt boende för 3 månader i Fernie? (Jan-Mars)

Okej! Härligt härligt! Några nya tipps och låter som om vi får fundera lite till om vart vi ska åka! Finns så många grymma ställen, och man vill helst va på de alla ställena samtidigt! Men vi har ju en liten stund kvar att fundera!

Kolla upp raging elk, ett hostel där några polare bodde i vinter, inte helt säker på vad det kostar men värt att kolla upp. Ett annat tips är att samla ihop ett gäng som vill dela ett hus, blir alltid billigast! Gå in på http://www.ourfernie.com/classified och checka läget. Vi har hyrt privat i vinter och det har varit helt okej, se till att ha ett ordentligt kontrakt bara. Annars finns Fernie central reservations som har lägenheter/hus runt om i Fernie. Försök fixa boende så nära bron som möjligt, jobbigt att knata i 20 minuter med utrustning för att lifta om man inte har bil.

HAHA skidor ofc!, men lite liftar brukar också betyda lite backar, det här e ju en av anledningarna jag fråga om bra places i Canada för att få veta saker som det, om det e ett bra ställe ändå osv.

Beaxy sa:
HAHA skidor ofc!, men lite liftar brukar också betyda lite backar, det här e ju en av anledningarna jag fråga om bra places i Canada för att få veta saker som det, om det e ett bra ställe ändå osv.
Kandensarna är inget vidare på att pista så åk inte dit för backarna. Däremot finns det gott om bra terräng och få liftar kan täcka upp stora ytor och erbjuda bra slackcountry. Rev har t.ex. få backar men enormt slackcountry, trots enbart tre liftar, så stirra dig inte blind på antalet nedfarter/liftar :)

problemet med enorma ytor och få liftar är dock enorma traverser för att komma tillbaka från dessa ytor tyvärr

Beaxy sa:
Ingen aker till Canada för att aka pist,, men du ska ju aka offpist skriver du,, , men som havreboll nämner langa traverser,, de bästa ställena i Canada är nog Revelstoke, Kickinghorse mm, dvs de ställen det nämns om här pa freeride,,, kan rekomendera catskiing i Mustang Powder i närheten av K-horse,, men en fraga ang ditt resonamang om liftar ,,, tycker du Lindvallen är bättre än Kittelfjäll?

"tycker du Lindvallen är bättre än Kittelfjäll?"
+1!
En bra jämförelse som beskriver att antalet liftar har liten betydelse, PUNKT!

Jag ska göra min första säsong på andra sidan atlanten nu i vinter, troligtvis blir det Revelstoke eller Kicking Hourse av många anledningar.
De är en av de orter som får mest snö på denna planet, hyffsat stabilt väder (kallgrader för det mesta), grym terräng, inte så kopiöst med folk/puderhets som i Whistler och Fernie vad jag förstått, nära till världens bästa Backcountry åkning (Rogers Pass). Tycker dessa punkter talar för sig själv.

Måste ju säga att jag helt håller med onlytelemark. kittelfjäll är nog den skönaste anläggningen i sverige trots bara 2(3) liftar. skulle samma koncept tillämpas på andra ställen, tex revelstoke, skulle anläggningarnas offpist potential femdubblas. Dock så blir det mer lättillgängligt vilket gör att snön åks upp fortare tyvärr

Tillbaka
Topp