Tips på skidåkning efter påsk?

Lee-nus

Aktiv medlem
Hallå!

Jag skulle vilja veta om det är nån som har nåt schysst fjäll och områden att tipsa om i Norge eller Sverige efter påskveckan. Alltså, snötillgång är av största betydelse!
Alla tips är välkomna, men helst på områden och fjäll inte sådär grymt långt norrut...

Tack och bock!

Det är väl Ramundberget och Tänndalen som är enda alternativet om du tänkt köra dit själv. De brukar stänga 1 Maj. De har ca 120-130cm natursnö nu. Om du åker före 23 April kan jag rekommendera Kvitfjell, strax norr om Lillehammer eller Hafjell men är inte säker på när de stänger.
Är du väldigt sent ute är väl Stryn i Norge ett alterntiv, men lite längre att åka. Annars flyget upp till Riksgränsen.

Tack! Hade glömt bort Ramund! Grymma förhållanden där nu, ja. Det ligger definitivt bra till i diskussionerna, så tack!

noobs riksgränsen har 185cm snö där är e det öppet mkt längre....som det ser ut nu drar man dit 1 maj kanske:D

i norge finns ju bjorli.. mest snö i norge just nu iaf..
jag tror det brukar ligga kvar senare också..
var där tidigare iår riktigt skönt:D

men va fan fortsätter det såhär så lär vi ju ha snö hela året om ju!!! :@:@ du kan ju åka vart fan du vill!!!

fa tilll ylläs dom har öppat gansak länge å har mycket snö nu har varit där ty varje år vid posk har alltid haft mycket med snö å det är finare väder än på vintern :)

kul med så många svar. jag kom just själv hem från norge och kongsberg. där var det fortfarande väldigt gott om snö, och helt tomt i backarna. vore så klart kul att åka till norge en sväng igen, men det lutar fortfarande lite mer åt ramundberget! :D

Någon som vet något billigt boende vid ramund eller riksgränsen, allt deras officiella sidor har att erbjuda känns tokdyrt.

Är det troligt att det kommer finnas snö kvar i sälen vecka 16?

BamseBula: Åre efter påsk? Du måste skämta.

Du måste längre norrut. Ta flyget till Hemavan eller Kiruna (ex. Gränsen, Narvik eller Björkliden)

Riksgränsen helt klart, va där förra året 1 maj. grym offpist åkning! oftast gött väder fram på våren. bra ställe att förbättre åkningen och solbrännan på

Vi har funderat på sälen, men vet inte om vi vågar boka grejs där iom att snön kanske hinner försvinna...

Men frågan kvarstår, kan man ta sig igenom en vecka vid gränsen utan att hamna i ekonomisk kris?

e1m2: Om du åker tåg upp och bor i lägenhet med självhushåll går det att hålla nere priset. Laga all mat (inklusive lunch) i lägenheten och kör folköl i bastun i stället för dyr afterskiöl/sprit i Grönan. Något tråkigare kanske, men du är väl där för skidåkningen :-)

Okej då, måste erkänna att jag läste lite slarvigt. Du har ju tydligen kollat deras hemsida. Det kan ändå vara läge att ringa upp och fråga vad de kan erbjuda. Det har hänt mig mer än en gång att när man väl ringer och frågar så finns det erbjudanden som inte syns på webben, är ju värt ett försök i alla fall.

Om du/ni är lite åt combathållet så finns det faktiskt en camping nedanför Hotellet. Lite senare på säsongen går det väl alltid att tälta där (reservation: jag har själv bara sett campingen på håll).

Annars, vänta tills Midnattssolsskidåkningen börjar. Åk skidor från 09-00, festa på Grönan hela natten och slumra någon timme i foajen så slipper du boendet (okej, nu spårade jag ur... blir bara så sugen att åka upp nu när det snackas om Gränsen och man ser på vädret att det snöar var och varannan dag :-) ).

Tillbaka
Topp