Tips på skidbyxor?

ozito

Aktiv medlem
Tips på skidbyxor?
En era har gått i graven. För 14 år sedan hittade jag ett par snäppet för stora skidbyxor på vårrea på Hägglunds i Luleå. Knalligt cerisa i färgen. Inte trodde jag då att det skulle bli en så stor del av min skidåkarpersona.
Dom har verkligen gjort de dom ska under alla år och hållit mig både torr och varm, men sista året har membranet börjat ta slut. Nu har även en av sidodragkedjorna givit upp och sömmen i grenen har spruckit. Limningen mellan fickorna har också börjat ge sig.
Så efter påskturen i gränsenfjällen fick dom vandra vidare till dit uttjänta täckbyxor vandrar.

Frågan för mig blir ju då vad jag ska ha för byxor i framtiden. Kravspecen är inte så lång och komplicerad, men verkar ändå svår att uppfylla. Jag vill ha ofodrade skalbyxor med dragkedja längs hela benet (behöver inte vara delbar högst upp, men öppning från foten till höften). Hängslen, lättillgängliga fickor på benen och nån glad färg. Helst ska dom inte heller kosta som en mindre bil, men betalar hellre mer för rätt byxa.
Vi också kunna tro att även nästa byxa håller i 14 år.
IMG20240404141847.jpg

Någon som har nått förslag?

Jag behöver inte tips på tillverkare som gör skidbyxor generellt, utan förslag på specifika modeller som uppfyller min kravspec.

Tips på skidbyxor?
Vet inte om de är tillräckligt knalliga i färgen, men Peak Performance Alpine pants kanske? Inte så billiga, men kanske kan hitta förra säsongens färg till bättre pris om man rotar på nätet.

Tips på skidbyxor?
Det är ju det där med färgen, dom finns i beige, mossgrön och marinblå. Annars hade det varit ett rätt självklart val, då det verkar vara efterträdaren till de jag haft.
Vet inte om de är tillräckligt knalliga i färgen, men Peak Performance Alpine pants kanske? Inte så billiga, men kanske kan hitta förra säsongens färg till bättre pris om man rotar på nätet.

Tips på skidbyxor?
norröna tror jag har med dragkedja hela vägen opp men dem är ju rätt så dyra och har dimmat ner färgen på sina kläder från vad jag har sett på senaste. Själv så har jag stellar equipment i både jacka byxor dem är väldigt pris värda, de säljer också gamla kollektioner för väldigt bra pris det var där jag köpte mitt. I dam har de starka färger ink skrik rosa har hålig koll på herr. Dem har även bra kvalitet och håller länge. Jag var själv långt ner i detta "rabbit hole" när jag köpte mina för två-tre år sedan

Tips på skidbyxor?
norröna tror jag har med dragkedja hela vägen opp men dem är ju rätt så dyra och har dimmat ner färgen på sina kläder från vad jag har sett på senaste. Själv så har jag stellar equipment i både jacka byxor dem är väldigt pris värda, de säljer också gamla kollektioner för väldigt bra pris det var där jag köpte mitt. I dam har de starka färger ink skrik rosa har hålig koll på herr. Dem har även bra kvalitet och håller länge. Jag var själv långt ner i detta "rabbit hole" när jag köpte mina för två-tre år sedan
Norröna verkar helt ha slutat med färg, åtminstone på de modeller som har hellång öppning på sidan.
Stellar har en del med färg, men å andra sidan inga med hellång öppning utan bra en kort ventilation på låret och en kort öppning nede vid foten

Tips på skidbyxor?
Mammuts byxa Nordwand Pro HS Pants kostar som en bättre småbil men finns i klara färger och har redigt med blixtlås.

Dam: https://www.mammut.com/eu/en/products/1020-12701-50383/nordwand-pro-hs-pants-women

Herr:

Angående kvaliteten så har jag inte några byxor i hardshell från Mammut men ett par softshell har hållit mig belåten ett antal år. Det har blivit något stygn till följd av stegjärn men inte mer än så.

Tips på skidbyxor?
En era har gått i graven. För 14 år sedan hittade jag ett par snäppet för stora skidbyxor på vårrea på Hägglunds i Luleå.
Jag hade också ett norröna ställ i ca 14 år. sen trillade dom fullständigt isär. Tror att tejpningen av sömmar samt limning av dragkedjor har en maxlivslängd däromkring... Är väl inte specifikt för norröna direkt, men ändå. Kostade typ 6papp nytt, numera är det väl runt 20 för ett helt 3L pro ställ. Blir stadiga 1400kr/året det...

Tillbaka
Topp