Tips på skidor (för tusende gången - jag vet!)

krolina

Ny medlem
Hej!

Jag letar skidor för kommande säsong. Ska åka två månader till Fernie.
Behöver ett par puderskidor. Är relativt ny i offpisten, har dock åkt en hel del pist. Min första säsong var i alperna i vintras.
Efter att läst ex antal trådar identiska med denna har jag kommit fram till att Line Pandora verkar vara en väldigt go skida! Men passar den mig?

Jag är 20år, 1,65m lång och väger ca 55-60kg. Har som sagt ganska lite offpist-erfarenhet, men åkt mkt skidor i pisten. I sånna här inlägg brukar folk skriva om de har bra eller dålig benstyrka. Jag kan väl säga att min är medel men på uppgång.

Jag är väl egentligen ute efter ett par roliga lättåkta skidor. Har inte riktigt kommit till det stadiet där jag vill ha galet avancerade skidor, vill mer ha kul. I pisten kör jag Dynastar Exclusive Legend Idyll från 2011, mjuka sköna tjejskidor haha :P Älskar de verkligen! Hur roliga som helst i pisten, svänger nästan av sig själv, men inte lika bra utanför pisten. Jag tänker att det är smartast att köpa ett par offpistskidor och inte nån slags kompromiss. Förhoppningsvis kommer det ju dumpa som fan i Fernie och jag kommer bara åka nysnö... Om jag ska vara realistisk kanske det inte bara blir nysnö, med tanke på att jag inte har några hudar, turar jag blir det med skidorna fastspända. Så det är ju ändå bra om skidan både klarar mjuk djupsnö och lite mer uppkört. Om Pandoran säger en vän till mig att den är väldigt mjuk, vilket jag iaf gillar på pistskida, och att den är väldigt go i nysnö, men betydligt sämre i lite uppkörd terräng och pist.

När det gäller bredden på skidor har jag förstått att man inte ska vara för blyg. Jag tänker att 115 kan vara en bra bredd. Har jag fel nu? (Mina Dynastar är 78 och som sagt, bra i pisten.)
Har även kikat runt lite på längd. Pandororna finns i 162 och 172 (även 152 men det är väl knappast intressant). Av vad som ges av tips och så, ska jag ha 172. Men blir det för långt och inte lika lekfullt som 162?

Vidare har jag inte riktigt förstått hur rocker funkar på skidor. Har rocker på min snowboard och det är helt underbart! Men vad gör det med ett par skidor? Och hur mycket rocker ska man ha? Och ska man köpa längre skidor om de har mycket rocker för att liksom åklängd "försvinner"? Enligt min kära bror ska jag iaf ha rocker i fram.

Någon som har en superskida att tipsa om?
Och har nån koll på utbudet/priser på skidor i Fernie?

Tacksam för svar!! :)

K2s tjejskidor är extremt populära och får bra kritik!

tompelompe sa:
Juste! Glömde skriva från början att jag bor i Oslo och inte kommer ha möjlighet att ta mig till varken Åres eller Sälens skidprovarhelg. Och ingen stans i Norge heller då jag måste lägga all energi och tid på att jobba och tjäna ihop några sista slantar ;) Annars hade det varit mitt första alternativ! Nu är frågan om jag ska köpa nåt jag inte provat eller hoppas på Fernies utbud av skidor!

IngemarH79 sa:
Framgick det inte av min text att jag läst de flesta trådar i detta ämne. Men nu undrar om nån vänlig själ kan lägga några minuter på att ge mig några snälla tips, då jag fortfarande är väldigt osäker.

hade jag varit i din situation hade jag nog valt pandora. grymt fin damskida!
nu har jag förstås inte åkt på den själv, men det låter som att det blir ett fint komplement till dina pistskidor. säkert skitroliga på ett ställe som fernie där du håller dig i skogen.
vad gäller längden är du ju lite mitt emellan. vet inte exakt hur de mäter, men om du har vana av längre skidor och ev. vill lämna lite utrymme för utveckling borde du nog gå på 172.

Jag försökte faktiskt att vara vänlig :( Jag tipsade om den tråden för att frågeställningen var ungefär den samma.
Man kan inte lyckas jämt.

Lee-nus sa:
nu har jag förstås inte åkt på den själv, men det låter som att det blir ett fint komplement till dina pistskidor. säkert skitroliga på ett ställe som fernie där du håller dig i skogen.
Ljug inte nu Lee-nus. Har hort att du har en pandora 172 i din quiver :) Bara for big days i Japan..

Lee-nus sa:
vad gäller längden är du ju lite mitt emellan. vet inte exakt hur de mäter, men om du har vana av längre skidor och ev. vill lämna lite utrymme för utveckling borde du nog gå på 172.
+12

Jag skulle kunna tänka mig att äga en Pandora, hysteriskt rolig.
Ett par tjejer som jag åker en hel del med kör på den (och har gjort i ett par år), de är hur nöjda som helst.

Okej, ja det låter ju som att ni tänker i lite samma banor som jag angående Pandoran.
Vad tror ni om Völkl Kiku? Hur är Völkl jämfört med Line?

Någon som vet om Kiku har samma problem som Pandora i uppkörda terräng? Att de känns sladdriga och för mjuka.

Jättetacksam för alla svar =)

krolina sa:
Okej, ja det låter ju som att ni tänker i lite samma banor som jag angående Pandoran.
Vad tror ni om Völkl Kiku? Hur är Völkl jämfört med Line?

Någon som vet om Kiku har samma problem som Pandora i uppkörda terräng? Att de känns sladdriga och för mjuka.

Jättetacksam för alla svar =)
länge sen jag klämde på dem nu, men kiku är väl en hel del styvare än pandora? kan tänka mig att den är klart stabilare i uppkörd och stökig snö, men effekten av det blir ju normalt att den inte är lika lekig. har en kompis som körde den i japanskt puder förra vintern och var asnöjd dock. bägge två är riktigt fina alternativ. hade jag varit du hade jag nog valt line dock.

Jag har liknande mått som dig, och efter en hel del velande hit och dit, med b.la. Kiku som alternativ, har jag själv köpt Pandora, just för lekigheten. Tyvärr har jag inte fått provåka dem än och kan därmed inte tillföra så mycket mer än att de känns fantastiska och helt rätt när jag står här hemma och klämmer och känner på dem! (Doh, jag vet)
Men, allt handlar väl i slutändan om hur du åker och hur du vill åka? Om du gillar att åka snabbt och mosa på kanske inte Pandoran är att föredra, men är du ute efter lekfullt, mjukt och "lättåkt" med tanke på måtten, tror jag att de är the shit.
Klämde och jämförde med Kiku senast idag, och Kiku är rätt mycket styvare.
Om det är "tjejskidor" du vill ha finns det som bekant inte supermycket att välja på, tråkigt nog, men om du är beredd att gå upp i längd och styvhet är det ju bara att välja och vraka. Om du kan tänka dig 172 finns ju även Lines Sir Francis Bacon som är snarlik Pandoran, men något styvare. Dock har de smalnat av den till 108 i midja.
Jag har även kollat på b.la. Kiku och K2s MissBehaved också, men efter att ha lusläst tester och recensioner m.m känns Pandoran som det givna. Om du gillar lättåkta, lekfulla, mjuka skidor och dessutom ska leka loss i puder större delen av säsongen tror jag att de är perfekta för dig! Längd är en smaksak. Jag själv valde 162 cm (är 163) som passar mina ändamål, 172 är kanske bättre för mer surfkänsla i puder. Observera att detta är mina egna spekulationer, jag är långt ifrån expert!
Svamligt inlägg, jag vet.
Men, grattis om du lyckas bestämma dig, då har du bara bindningar och monteringspunkt kvar att obsessa över ;P

156 sa:
Jag har liknande mått som dig, och efter en hel del velande hit och dit, med b.la. Kiku som alternativ, har jag själv köpt Pandora, just för lekigheten. Tyvärr har jag inte fått provåka dem än och kan därmed inte tillföra så mycket mer än att de känns fantastiska och helt rätt när jag står här hemma och klämmer och känner på dem! (Doh, jag vet)
Men, allt handlar väl i slutändan om hur du åker och hur du vill åka? Om du gillar att åka snabbt och mosa på kanske inte Pandoran är att föredra, men är du ute efter lekfullt, mjukt och \"lättåkt\" med tanke på måtten, tror jag att de är the shit.
Klämde och jämförde med Kiku senast idag, och Kiku är rätt mycket styvare.
Om det är \"tjejskidor\" du vill ha finns det som bekant inte supermycket att välja på, tråkigt nog, men om du är beredd att gå upp i längd och styvhet är det ju bara att välja och vraka. Om du kan tänka dig 172 finns ju även Lines Sir Francis Bacon som är snarlik Pandoran, men något styvare. Dock har de smalnat av den till 108 i midja.
Jag har även kollat på b.la. Kiku och K2s MissBehaved också, men efter att ha lusläst tester och recensioner m.m känns Pandoran som det givna. Om du gillar lättåkta, lekfulla, mjuka skidor och dessutom ska leka loss i puder större delen av säsongen tror jag att de är perfekta för dig! Längd är en smaksak. Jag själv valde 162 cm (är 163) som passar mina ändamål, 172 är kanske bättre för mer surfkänsla i puder. Observera att detta är mina egna spekulationer, jag är långt ifrån expert!
Svamligt inlägg, jag vet.
Men, grattis om du lyckas bestämma dig, då har du bara bindningar och monteringspunkt kvar att obsessa över ;P
Tack för dina goda råd!
Alla jag snackat med säger att jag ska köra på Pandoran och jag tycker själv att det känns väldigt rätt! Så jag vet nog vad jag ska ge mig själv i julklapp iår :)))

Tillbaka
Topp