Tips på skidor?!

Sedna

Ny medlem
Tips på skidor?!
Jag är på jakt efter ett par bra off-pist skidor. Har åkt mycket, dock hållt mig mestadels till pisten, men det beror ju på att det inte är så kul att åka off-pist med ett par rena pistskidor. Är 170 cm lång och väger 60 kg.
Vad för bredd är lämplig? Åker nästan uteslutande i Alperna.
De behöver inte göra sig speciellt bra i pisten då jag redan har ett par bra pistskidor.

Tips på skidor?!
rossignol scratch BC är ritkgit bra tycker jag, lite kännsligt belag bara men annars helt bra.
sen har ju k2 några ritkgit extrema som ak maiden och seth pistol och "vorios"
slomon 1080 gun är också ritkgit sköna

Tips på skidor?!
Jag kan tipsa dej till K2 fujative, 2006-2007 modellen, eftersom du är 170 cm lång så kostar dom 4000, bra pris. tror dom funkar allround, frågade snubbarna på inter sport. du kan ju oxå kolla i forumet :D

Tips på skidor?!
vattenflaskan sa:
Jag kan tipsa dej till K2 fujative, 2006-2007 modellen, eftersom du är 170 cm lång så kostar dom 4000, bra pris. tror dom funkar allround, frågade snubbarna på inter sport. du kan ju oxå kolla i forumet :D
Fujative är juh en parkskida och inte särskillt bred,

Jag skulle tro att ca 100mm+ kan vara bra

Tips på skidor?!
Men i alla fall Sedna, gå inte till intersport eller liknande kedja, där får du pisträcers eller nån annan skit om du frågar efter offpist skidor. Min morsa skulle köpa ett par OP lagg åt mig i födelsedags present. Det blev ett par Atomic metron!
Gå till Alpingaraget eller Alpint eller likanande

Senast ändrad:
Tips på skidor?!
Monis sa:
Men i alla fall Sedna, gå inte till intersport eller liknande kedja, där får du pisträcers eller nån annan skit om du frågar efter offpist skidor. Min morsa skulle köpa ett par OP lagg åt mig i födelsedags present. Det blev ett par Atomic metron!
Gå till Alpingaraget eller Alpint eller likanande
Helst av allt vill jag ju testa skidorna innan jag köper de, men det blir svårt tyvärr. Intersport blir det inte, ingen annan kedja heller för den delen. Kommer att beställa mina skidor från någon online-butik.

Tips på skidor?!
OK, många av tipsen är helt uppåt väggarna...

Vi gör såhär istället. Du är ganska kort och lätt, det kan vi konstatera. Vi kan anta att du är duktig normal åkare som vet hur du åker på skär. Hur är det med benstyrkan, vill du ha ett par skidor som du jobbar lite med och kan utvecklas med eller bara ett par feta grejer som är mjuka och gör dig till proffs direkt?

Är det några märken du gillar? Några modeller du redan i förväg är intresserad av? Stämmer ovanstående påståenden?

Jag skulle satsa på något runt 95mm och uppåt...

Tips på skidor?!
Tjoflöjt!

Om du är ute efter en bra puderskida skulle jag satsa på en Rossi BC.
Bra skida som är stabil men lite styv. Vet inte vilka längder den kommer i men den är bra!
Eller kolla High Society vet inte måtten under fot men dom har en 171 cm skulle nog vara bra för dig.
Jag kör ett par 187 cm med en rossi bindning i år. Jävligt rolig och bra OP skida. den är 104mm under fot. Jag åker mest Park och OP.
Kolla hos alpingaraget eller Alpint! Jag köpte mina lagg på www.masoski.se fick 15% off.

Lycka till!

Tips på skidor?!
Carled sa:

Vi gör såhär istället. Du är ganska kort och lätt, det kan vi konstatera. Vi kan anta att du är duktig normal åkare som vet hur du åker på skär. Hur är det med benstyrkan, vill du ha ett par skidor som du jobbar lite med och kan utvecklas med eller bara ett par feta grejer som är mjuka och gör dig till proffs direkt?

Är det några märken du gillar? Några modeller du redan i förväg är intresserad av? Stämmer ovanstående påståenden?

Dina antaganden är korrekta och jag är i första hand intresserad av ett par relativt mjuka skidor som är lättåkta. Föredrar inga specille märken men har kikat lite på
K2 Phat Luv 06/07. Vad tror du om dem? Har du några bättre förslag?

Tips på skidor?!
om du gillar k2 finns väl AK Enemy. ross BC är ju också bra, och om du vill ha mer allround-nybörjar-skida som är mest gjord för puder finns ju ross BC sprayer.

Tips på skidor?!
Sedna sa:
Carled sa:

Dina antaganden är korrekta och jag är i första hand intresserad av ett par relativt mjuka skidor som är lättåkta. Föredrar inga specille märken men har kikat lite på
K2 Phat Luv 06/07. Vad tror du om dem? Har du några bättre förslag?
Inte Phatluv ta i sånna fall Seth Vicious eller Enemy, Phatluv är tjejskidan;) men den är i alla fall skitsnygg så om du skiter i allas blickar när en kille kommer på tjejskidor, eller vänta är du tjej?

Senast ändrad:
Tips på skidor?!
Bra tanke Monis, är du tjej eller, och hur var det med kraven, skall det vara en skida där det är bara att hoppa på och åka iväg, eller skall det vara grymma grejer som det kanske tar ett tag att tygla?

Tips på skidor?!
Haha gett your own tråd;)Ajj Leta dig till alpingaraget eller liknande för pjäxor är bra mycket mer komplicerat än skidor

Senast ändrad:
Tips på skidor?!
Monis sa:
Inte Phatluv ta i sånna fall Seth Vicious eller Enemy, Phatluv är tjejskidan;) men den är i alla fall skitsnygg så om du skiter i allas blickar när en kille kommer på tjejskidor, eller vänta är du tjej?
Sedna är väldigt feminint och jag är lika feminin som mitt namn.

Tips på skidor?!
Sedna sa:
Monis sa:
Sedna är väldigt feminint och jag är lika feminin som mitt namn.
Nu blev det flummigt:P
Men jag gissar att du är tjej då, det finns en ny skida från K2 som heter Nancy Vicious fast det verkar som det är same shit som phat^o)

Tips på skidor?!
vattenflaskan sa:
1. Killen sökte Offpistskidor... K2 fujative är dock renodlad parkskida...
2. Hans längd har verkligen inget med priset på skidorna att göra!!!
3. Det heter intersport.
4. "Snubbar" på intersport är inte att lita på ...
5. 4000 må vara ett bra pris men dom kostar 3000 på www.sport-conrad.de

Jag är lite ärligare av mig ...

Vet inget om direkta offpistskidor då jag bara letat info om allroundskidor,
Men enligt testet i senaste ÅkaSkidor (4/2006) så fick Rossignol Bandit B4 Squad riktigt bra betyg.

Ska du köpa ett par renodlade offpist skidor rekomenderar jag alltså att du köper nyaste åka skidor för det ringa priset av 59.50kr då det kan bli din räddning ;)

Bredd: "https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30651"
" Av: Blackriverpaint | 2006-09-24 00:54 Citera
I sverige upp till 95mm.
I Alperna upp till 110mm"

Ha det super! / linder

Tips på skidor?!
linder... att utgå ifrån ÅS när man skall köpa lagg är som att bara gå in till första bästa Volvohandlare och säga att man vill ha en bil. Sortimentet är sällan på topp... Dock kan faktiskt årets nummer vara ganska bra att titta i...

B4:an kan nog vara trevlig, om Sedna kan åka på dem. Om du nu är tjej så kan du ju inte ha hur hårda skidor som helst. Jag vet inte riktigt, vad säger du själv? Hade du varit kille och letade efter en puderskida till Alperna hade mitt naturliga svar varit Völkl Gotama, vad tror du om den? Pallar du som tjej att åka med den? Annars har du ju Völkl Aura/Mantra, grymma allroundskidor som är lite styvare för att inte slocka i pisten...

Nancy/Phat Luv kan vara ett alternativ, dock tror jag att Völklskidorna är bättre alternativ. Sen har du ju Rossignol, där kan nog deras ny dam-BC vara ett bra val. Känner du att du är grymmare än att bli förpassad till damgrejerna, ta vanliga BC.

Tips på skidor?!
Carled sa:
linder... att utgå ifrån ÅS när man skall köpa lagg är som att bara gå in till första bästa Volvohandlare och säga att man vill ha en bil. Sortimentet är sällan på topp... Dock kan faktiskt årets nummer vara ganska bra att titta i...

B4:an kan nog vara trevlig, om Sedna kan åka på dem. Om du nu är tjej så kan du ju inte ha hur hårda skidor som helst. Jag vet inte riktigt, vad säger du själv? Hade du varit kille och letade efter en puderskida till Alperna hade mitt naturliga svar varit Völkl Gotama, vad tror du om den? Pallar du som tjej att åka med den? Annars har du ju Völkl Aura/Mantra, grymma allroundskidor som är lite styvare för att inte slocka i pisten...
ops, som du ser i mitt inlägg så skrev jag på punkt nr.1 "Killen" då jag inte visste att det va en tjej (börkade knåpa på det inlägget innan dom 2 över mitt)

aha trodde dom va mer seriösa än så ...

skidor som va med i testet:
Atomic Snoop Daddy
Dynastar Legend Pro XL
Extrem Patriot
HEAD Monster 82
HEAD Super Mojo 105
K2 Apache Outlaw
Kneissl Tanker
Rossignol B4 Squad
Salomon Sandstorm
Scott P4
Stöckli Stormrider TT
Völkl Gotama
Zag Freeride Gold

Skulle dock inte ta volvo handlare som exempel då dom skulle råda dig till volvo.
Men kanske mer som ett helt märkesoberoende bilhandlare med en bil av varje märke i samma storlek. Men jag förstår till fullo vad du menar =)

Som sagt
linder sa:
Jag är lite ärligare av mig ...

Vet inget om direkta offpistskidor då jag bara letat info om allroundskidor
Tack för mig och trevlig kväll på alla där ute :D

/ linder

Senast ändrad:
Tips på skidor?!
Hej.

Svårt för mig som är kille att rekomdera en bra tjej skida rakt upp och ner. Men om man skall kolla lite på skidor så är ju Nancy en bra skida eller Apache Outlaw om vi snackar K2. Har åkt Outlaw själv men en längre längd än du skall ha. En riktigt trevlig skida.

Sen har du Extrem Sweet-O som oxå är en trevlig skida och lämplig för dig skulle jag tro.

Völkl Aura. Tyvärr är den som Völkls skidor och lite styvare.

Kolla in på skiddata basen så kanske du kan få lite mer uppslag.

Senast ändrad:
Tips på skidor?!
linder, 5/6 av de 13 skidorna var inte seriösa offpistskidor, utan mer allroundskidor...

Zag är nedlagda så det är ju jäkligt klantigt av ÅS att ta upp dem..

Det känns som lite mer info och åsikter från Sedna kan vara bra nu... Aura kan vara för hård, jag håller med Hasse där, det är ju bara en Mantra i kortare kostym...

Tips på skidor?!
Givetvis behöver jag inte ha tjejskidor bara för att jag är tjej, men då jag föredrar rätt mjuka skidor så känns k2 nancy eller phat luv som rimliga alternativ. eller?
är det någon större skillnad på de modellerna?

har ni några tips på mjuka icke-tjejskidor så är jag tacksam för förslag.

Tips på skidor?!
Har nu två skidor jag väljer mellan:
Rossignol - Scratch Girl BC
K2- Phat Luv

några tankar kring det?
är det någon skillnad mellan dem (bortsett från twintip på scratch) eller ska designen få avgöra?

Tips på skidor?!
K2 är lite mjukare. Sen så är den bredare så den är ju en bättre off pist skida.

Sen är ju Ross franskt och alla vet ju att dom inte är kloka så :P

Snödjup

Tillbaka
Topp