tips på skidorter i alperna

viktor_vbg

Ny medlem
Hade tänkt att åka till alperna med några kompisar till vintern men behöver råd:
*ja e medelåkare medans dom andra e nybörjare
* Vill in lägga ut aldeles för mycket pengar, pga begränsad ekonomi
ja har kollat lite på lionsalpins hemsida på busresor ner men som sagt , ja behöver lite tips
/Viktor

Senast ändrad:
ischgl har ju ett skitbra lift och pistsystem, vet dock inte om det är så billigt där längre. st.anton borde ju vara relativt billigt med tanke på hur många ungdomar som drar ned dit, har tyvärr ingen egen erfarenhet av det själv.

Hintertux var alldeles utmärkt när jag var där. Det är glaciär, så det är ju 100% snögaranti.
Om jag ska klaga, så tycker jag backarna var lite för flacka för min del, men om det var ett par nybörjare med dig kan det ju passa bra.

Kolla in www.asr.nu om du är intresserad. Dem åkte vi med. De var jättetrevliga, och hela resan var jättelyckad. Bodde jättebra, och åt väldigt gott.

Av ditt namn antar jag att du bor i Varberg, och det passar ju bra för jag tror bussen stannar till där för att hämta upp folk.

asr har startat med resor till Italien också, men där har jag inte varit, så det kan jag inte uttala mig om...

Om du vill veta mer kan du skicka ett pm eller något.

Ha det gott !

st anton som skidort är bra!
men däremot tyckte jag att de va jävligt dyrt där...
ja va där feb 08 med några polare, och vi va helt överens när vi kom hem
dyrt, dåligt skidväder, kanonhärlig by, skulle vart kanon om de snöat i alla fall en dag

Hej!

Ischgl är nog lite att ta i med tanke på att det är en av de största och bästa MEN samtidigt dyraste i Alperna. Jag rekomenderar att ni börjar med någonting mindre och jobbar er upp i storlek. Vad är ni ute efter? Åkning eller mest fest? Livigno i Italien är tullfritt=sjukt billig sprit i affärerna och dessutom riktigt bra fest! Området har 110km pist och duger mer än nog i en vecka. Kolla annars in slopetrotter.dk Riktigt billiga priser och har flyg/tåg/buss från Köpenhamn.

Är ni en medelåkare och resten nybörjare duger ju i princip vilken alport som helst, kolla upp de tips ni fått i tråden och ta det billigaste helt enkelt. Restresor är ännu billigare om ni kan chansa och vänta. Undvik St Anton och speciellt Chamonix (även om ni hittar nån "billig" resa) för där är massor av människor och åkning ni ändå inte kommer kunna utnyttja.
Lions bussresor är ok men busresorna har jag inte provat på än :)

Mitt tips är att åka med UCPA, de har en mängd resmål, till många schyssta franska skidorter. Fördelen med ucpa är att allt ingår (resa, boende, mat, utrustning, guide/skidskola), det allra bästa är att ni får åka med guide som kan tipsa om bra backar för er, ni kan även få tips på åkteknik och kommer garanterat att utveckla er åkning.
Har inte åkt själv , men har många kompisar som har, och de har varit mycket nöjda.

mer info, http://www.ucpa.se/

Vet att de har resor till Serre Chevalier som är en ort som jag varmt kan rekomendera, mkt åkning att välja på av varierande svårighetsgrad.

Som Qvirren säger så är Hintertux alldeles utmärkt.
Vi kör bussresor till Mayrhofen v7 och v15, där finns bra åkning för både nybörjare och medelgoda åkare. Från Mayrhofen tar det bara 40 minuter till Hintertux med gratis skidbuss.

Kolla in våran hemsida för mera info: http://www.restillmayrhofen.net

Polska alperna är svinbilligt fortfarande. känns dock inte riktigt bra att åka till polen och åka skidor. spec inte när man inte är så gammal. kolla runt lite om du hittar någon som ordnar resor till wagrain/flachau, ett bra liftsystem som är gigantsikt, liftkortet fungerar på massor av ställen bla bad gastein, flachau, flahcauwinkl, wagrain, sauchenzee med flera.

någon nämnde Livigno här, åk inte dit förfan värsta skitstället! jag vill ju ha de för mig själv ;).

Hahaha, heller hur Victor! Jag har gjort tre säsonger där och kommer åka tillbaka varje vinter så länge jag står på en bräda eller ett par skidor. Men men, bara att inse att man måste dela med sig av godbitarna.

Hejsan Hejsan! Ja du, vart ni åker någonstans beror ju som sagt på vad ni är ute efter. Ett av dem trevligaste ställen jag vet om är redan nämnda Zillertal, där utbudet är enormt och med buss tar man sig enkelt via de små orterna. Mayrhofen, Hintertux, eller varför inte åka upp från Zillertal till "Gerlospasset" som ligger lite högre och är snösäkrare, där åker man i Zillertal Arena, ett ganska stort område som verkligen räcker till för åkare som inte är särskilt avancerade. Lätttillgänglig helt OK offpist eftersom de flesta besökarna håller sig i pisterna som för övrigt är mycket breda och fina. Gerlos som by är lite väl mycket Holländare men det är det värt tycker jag, en trevlig liten pittoresk by som man inte kan jämföra med Ischgl eller St. Anton, det blir mycket mer Gemytligt och stämning i en mindre by. Men som sagt, det beror på vad man letar efter. Är det festa festa som gäller så är väl Bad Gastein ett bra alternativ. Ett tips till om ni är sugna på Ischgl, , en mil norr om Ischgl ligger lilla Kappl, där priserna är hälften av Helvetespriserna inne i Ischgl. Kappl har också ett eget litet berg (typ dubbelt så stort som Åre) på vilket köer inte existerar. Frågar man folk om köer tittar dem på en å har aldrig hört talas om det:P Däremot inne i Ischgl får du vänta typ Hundra år varje morgon även om du är där 05.00.

Ja det är väl mina pärlor, me ett sista råd, Åk för guds skull inte till Schweiz eller Frankrike, Grym skidåkning för all del, men inte på långa vägar samma känsla som i Österrike, och svindlande priser. Tack å Hej!

faan va mycke svar man fick helt plötsligt, de e bara å tacka å bocka för alla tips.
Ja e mest ute efter en skidort med ganska mycket varierande åkning(e som sagt medelåkare, tar mig nerför dom flesta backarna utan större problem ).
De ska gärna va bra uteliv men prioriterar åkningen mest.
/viktor

Vi är också ett gäng som verkar vara ute efter ett liknande ställe som viktor_vbg.

Ingen av oss har någon erfarenhet av alperna så vi hade siktat in oss på StAnton eller Chamonix, höjde därför på ögonbrynen när jag läste detta...

Undvik St Anton och speciellt Chamonix (även om ni hittar nån "billig" resa) för där är massor av människor och åkning ni ändå inte kommer kunna utnyttja
Kan någon utveckla detta lite mer?

jag och 3 polare åkte till bad gastein i österrike i våras och det var fantastiskt roligt! mycket bra uteliv och stor variation på restauranger. Åkningen är mycket bra om man är hyffsad åkare, söker ni utmaningar och extrem åkning bör ni åka till val thorens eller chamonix i frankrike. Men annars är BG super! Ska troligen till BG och säsonga 08/09.
St. Anton har jag personligen inte besökt men även där är det "nybörjarvänligt", bra uteliv och framför allt mycket svenskar. Om ni vill få ut så mycker som möjligt av resan vid nybörjare stadiet, tycker jag österrike.

Vi ses i dimman, simma lugnt! peace

Några av oss har åkt ca 4-6 år, brukar hålla till en del utanför pisterna och leka i den lilla djupsnö som bjuds här i sverige. Vi är riktigt sugen på att få prova på riktig offpist, förmodligen med guide då, och lära sig åka puder.
Men sen har vi ju en som typ är nybörjare då, som förmodligen kommer få det lite ensamt och jobbigt.

viktor_vbg: Säg till om du tycker att jag kapar din tråd så skapar jag en egen isf.

Slugggo sa:
Vet att de har resor till Serre Chevalier som är en ort som jag varmt kan rekomendera, mkt åkning att välja på av varierande svårighetsgrad.
Håller med om att åka till Serre Chevalier, bra åkning för verkligen alla nivåer. Både puder, skogsåkning, park, långa pister, nybörjare och allt. Och så är det en mysig by med bra uteliv och bra afterski!

I cham och st anton är det mängder med säsongare som åker upp all puder innan man ens lyckats komma upp i backen. Det slipper man i Serre och så får man bättre åkning än tex. Bad gastein!

Tillbaka
Topp