Tips på skidorter i Kanada?

Tjena!

Jag letar efter bra orter att åka skidor i den kommande säsongen. Det krävs framförallt bra off pist. Hittade nyligen en bra video från en fin skidort. Jag länkar down below ;). Länka gärna filmer i kommentarerna från orterna ni tänker rekommendera.

Senast ändrad:
Inte för att vara sån men åkningen är från alperna och inte Kanada ( fast det visste du kanske redan) och om åkningen i filmen är sånt du är ute efter så behöver du inte åka över pölen. Korta åk i dålig snö bredvid liften finns det alldeles för gott om här hemma ;)

Dryghet åt sidan, gå in på länken (https://www.freeride.se/skidorter/kanada/ ), kolla populära orter, klipp och klistra in namnet på orterna på topplistan i sökfältet på Youtube, profit :)

Senast ändrad:
Om du kollar runt lite och har frågor om mer specifika orter så är jag säker på att du kommer få bra svar. Jag med många har varit i revelstoke, @ashtraymotherfucker har varit i kicking horse om jag inte missminner mig osv. Bara att fråga men oftast är mer specifik bättre ;)

Kicking Horse is fucking AWESOME! Älskar den orten, finns allt, hela berget är brant och finns couloirs, pillow linjer, klippor och långa lavingator. Området bortanför T2 är bäst för så lite ansträngning, 1200 fallhöjdsmeter med stora öppna ytor och klippor här och där. Lite folk också så de går att hitta orört en vecka efter snöfall.

Annars är Whitewater ett grymt ställe! Fernie ska också vara bra. Men skippa Revelstoke, Whistler och de överhypade orterna, för mycket folk där också

Jag har inte varit i Whistler, men i Nelson (Whitewater) och är just nu i Golden (Kicking Horse). Vad jag förstått är Whistler och orterna kring the Powder Highway (Nelson, Kicking Horse, Revelstoke, Fernie) två helt olika grejer.
Whistler är en riktig "resort", med massor av pister och moderna liftar. Priserna och liftköerna därefter. Tänk Åre. Whistler ligger också nära kusten och får blötare snö.
De övriga orterna är gamla gruvstäder i centrala B.C. där snön är mycket lättare (man kallar det för "champagne powder"). Mycket färre liftar och backar, men en heeelt annan känsla. Här åker du med locals som kör feta pickups. Vi såg 70-åriga tanter på 100+ mm-plankor... En nackdel med dessa orter är dock att det inte är någon ski-in-ski-out, utan du måste alltid åka bil några minuter till systemet.

Tillbaka
Topp