Tips på skidorter nära Göteborg.

Gurra_ski

Ny medlem
Tjena, ska iväg med familjen på jullovet och åka skdor är det planerat. Behöver nu tips på orter med nära bilavstånd från Göteborg. Kravet är att det skall gå att åka hem på eftermiddagen efter sista skiddaggen utan att komma all för jädra sent hem. Två orter i Norge vi varit i, med relativt korta köravstånd är Gaustablikk och Norefjell. Vad finns det för andra hyfsade skidorter i Norge på det bilavståndet?

I Sverige hade jag tankarna lite på Sälen. Finns det något alternativ till Sälen? Brukar Branäs ha snö vid den här tiden?

Gurra_ski sa:
Tjena, ska iväg med familjen på jullovet och åka skdor är det planerat. Behöver nu tips på orter med nära bilavstånd från Göteborg. Kravet är att det skall gå att åka hem på eftermiddagen efter sista skiddaggen utan att komma all för jädra sent hem. Två orter i Norge vi varit i, med relativt korta köravstånd är Gaustablikk och Norefjell. Vad finns det för andra hyfsade skidorter i Norge på det bilavståndet?

I Sverige hade jag tankarna lite på Sälen. Finns det något alternativ till Sälen? Brukar Branäs ha snö vid den här tiden?

Min familj och jag är i branäs hela jullovet och oftast är det snö där , och detta året har de gått hyffsat bra för dom + att dom har börjat spruta snö i dog parken ;D

Kolla in skidorterna runt Lillehammer. Hafjell, Kvitfjell, Skiekampen och Gålå. Alla de skidorterna går på samma liftkort. Eftersom det är E6:an hela vägen så går det ganska fort och köra trots att det är runt 45-55 mil (beroende på ort) ifrån Gbg.

Jag tycker att Hemsedal, Trysil och Geilo är det mest gångbara alternativen från Göteborg beträffande åkning, både om man kollar till Norge och Sverige. Lite längre att åka än de åvan nämnda men helt enkelt bättre åkning. Speciellt H-dal med grym snösäkerhet, bra system, lite fest (om man villa ha, har råd och har åldern) samt mycket fina möjligheter till turer runt ikring tycker jag är en pärla. Återvänder så ofta jag kan och ska titta dit nästa helg. Räkna runt 8 h med lite paus på vägen, bra väg upp till Oslo men sedan byväg resten av biten.

NickH sa:
Jag tycker att Hemsedal, Trysil och Geilo är det mest gångbara alternativen från Göteborg beträffande åkning, både om man kollar till Norge och Sverige. Lite längre att åka än de åvan nämnda men helt enkelt bättre åkning. Speciellt H-dal med grym snösäkerhet, bra system, lite fest (om man villa ha, har råd och har åldern) samt mycket fina möjligheter till turer runt ikring tycker jag är en pärla. Återvänder så ofta jag kan och ska titta dit nästa helg. Räkna runt 8 h med lite paus på vägen, bra väg upp till Oslo men sedan byväg resten av biten.
jo, men hur nära ligger hemsedal? dessutom är det en jävla väg att åka dit alltså, tar i alla fall sju timmar om man ligger på bra och riskerar böter på norska 80-vägar = 4000 kr och uppåt. :)

Tack för tipsen alla. Hemsedal är en personlig favorit som jag gärna skulle vilja åka till, tror dock päronen tycker att det är lite för långt dit den här gången.

Någon här som har erfarenhet av Rauland i Telemarken?
Verkar inte vara alltför långt och vi har där möjlighet att låna en stuga av några bekanta.

Om du funderar på Sälen, skulle jag tagit en 45-60 min bilresa till för att komma över till Trysil, otroligt mycket bättre åkning, dubbla fallhöjdsmetrarna. NOrges största skidandläggning.
Nackdelen är ju att Norge är så in åt skogen dyrt att leva i, men med tanke på at ni varit där innan så lär det ju inte komma som någon shock :)

Ulricehamn, vallåsen, isaberg, alebacken

www.uc-skidcenter.se

www.isaberg.com

www.vallasen.se

www.alebacken.nu

Hjalles sa:
Ulricehamn, vallåsen, isaberg, alebacken

www.uc-skidcenter.se

www.isaberg.com

www.vallasen.se

www.alebacken.nu
En kortvecka i uc går ju inte av för hackor;) Ne bättre kan du väl. Att åka till någon av de orterna över nyår e ju rena lotteriet.

Tillbaka
Topp