Tips på tjejbräda!?

hoppetossan

Ny medlem
Tips på tjejbräda!?
Hej!

Hade behövt hjälp av någon rutinerad själ här... Äntligen tänkte jag komma till skott och köpa en egen bräda. Så less på all skit man får hyra. Jag har väl listat ut att den skall var åt det mjuka hållet och mellan 150-155 typ, men där tar kunskapen slut. Så snälla släng iväg tips på brädor ni vet är bra!

Är 170cm och väger i runda slängar 66kg. Åker nästintill bara pist och bara någon gång om året. Skulle kanske inte säga att jag är nybörjare men inte speciellt skillad heller. Kan väl ta mig ner för dom backarna jag vill (men är den svart så blir det fan inte snyggt hahah :rolleyes: )

Tack snälla :cool:

Tips på tjejbräda!?
Är du så stor så kan du nog titta på en del killbrädor också. Fotstorlek?

Har lite dåligt med förslag just nu dock.

Tips på tjejbräda!?
Tjejbrädor är bra för tjejer!!! Pa en killbräda kan det bli jobbigt att hinna med grabbarna, pa en tjej-bräda flyger man lätt ifran ;)
Jag är ungefär lika stor och tung som du och har dessutom stora fötter. Och giller trots dem freestyle tjej brädor. Aven om jag egentligen bara aker off pist.

Jag aker själv aldrig pist... sa är kanske fel person att fraga. Testade rossignol Diva i höstas, men bara i puder. Det var hur bra som helst. Jag har även akt lange pa en gammal version av den brädan och alltid gillat den. Vet dock inte hur det funkar med rocker i pisten. Men har hört att det skall vara bra om man inte aker sa bra. Se till att ha lite camber ocksa bara, annars blir man lätt trött i fötterna när snön är hard.

Men en mjuk bräda runt 150 - 155 cm later mycket bra. För hart och för langt är aldrig bra. Gärna nagot som inte är för tungt ocksa.

Tips på tjejbräda!?
Finns det någon budget?

Ren rocker är jag inte så förtjust i pisten om det inte är tämligen mjukt, tycker inte det underlättar något alls förutom med edgecatch, hybrid rocker däremot, C2, RC-tech osv osv är riktigt bra.

Tips på tjejbräda!?
Hmm, inte testat DC men som Magnus säger så är de poppis de där. Funkar ju för Torstein Horgmo :) Bra pris ja.

Tips på tjejbräda!?
Jag har en av herrmodellerna (156,5) och frugan har en av tjejmodellerna (149,5) och vi är båda väldigt nöjda.
Kan säga att brädorna är mycket lätta (viktmässigt) och underbara att köra runt med, lagom i flex (lite åt det styvare hållet tackvare cambern).

Frugan har dessutom en massa problem med sina knän (fotbollsskador) och hon klarar av att pressa upp den och hoppa med den så hon skulle nog också varmt rekommendera en PLY =)

Tips på tjejbräda!?
Enda skillnaden på tjejbrädor och killbrädor är ju grafik och i vissa fall hur smal den är.
Så om du hittar en killbräda i din weightrange och längd ska det inte vara några problem.

Tips på tjejbräda!?
Ok, DC PLY i 153 är 24,3 i midja, 38a på fötterna, jag skulle säga att den ska nog inte vara bredare än 24,3 i midja.

Som synes i videon så är rocker när du vänder på "böjningen" (cambern) på brädan. Sedan finns det lite hybrider såsom C2, RC-tech osv där det är rocker i mitten av brädan och sedan camber mot kanterna i varierande kombinationer.

Tips på tjejbräda!?
Xavier sa:
Ok, DC PLY i 153 är 24,3 i midja, 38a på fötterna, jag skulle säga att den ska nog inte vara bredare än 24,3 i midja.

Som synes i videon så är rocker när du vänder på "böjningen" (cambern) på brädan. Sedan finns det lite hybrider såsom C2, RC-tech osv där det är rocker i mitten av brädan och sedan camber mot kanterna i varierande kombinationer.
Skitsnack. Jag har 25.5 på min capita horrorscope och ligger på en 43:a i skostorlek utan toe och heeldrag! 24.3 kommer funka galant!

Tips på tjejbräda!?
magnusericsson sa:
Xavier sa:

Skitsnack. Jag har 25.5 på min capita horrorscope och ligger på en 43:a i skostorlek utan toe och heeldrag! 24.3 kommer funka galant!
Läste du verkligen mitt inlägg rätt nu?

Om jag inte har helt fel så är din fot lite drygt 2 cm längre än hennes och din bräda är 1,2 cm bredare och du har ingen heal eller toedrag så det är väl snarare så att jag har helt rätt att hon inte borde ha så mycket bredare bräda än 24,3 med 38 i sko. Om vi nu inte dessutom ska börja dra in stancebredd och sidecutvinkel i förhållande till nos- och tailbredden för att räkna ut den faktiska bredden där foten faktiskt är placerad?

Tips på tjejbräda!?
Xavier sa:
magnusericsson sa:
Xavier sa:

Läste du verkligen mitt inlägg rätt nu?

Om jag inte har helt fel så är din fot lite drygt 2 cm längre än hennes och din bräda är 1,2 cm bredare och du har ingen heal eller toedrag så det är väl snarare så att jag har helt rätt att hon inte borde ha så mycket bredare bräda än 24,3 med 38 i sko. Om vi nu inte dessutom ska börja dra in stancebredd och sidecutvinkel i förhållande till nos- och tailbredden för att räkna ut den faktiska bredden där foten faktiskt är placerad?
haha, läste ditt inlägg helt fel! :P

Tillbaka
Topp