Tips på uthyrning av Telemark i Gressoney

hej
Jag undrar om det finns något ställe i Gressoney som hyr ut Telemarksskidor.
Skall dit nästa år och vill veta om det är bättre att fixa utrustningen här hemma eller hyra skidor där nere.
Som vanligt är det inte till mig utan till en kompis.

Mvh Kristoffer

Det beror på var i Gressoney du bor. Själva Gressoney är två byar. Rekomenderar starkt La Trinite framför St Jean. La Trinite är närmare till allt. Däremot att spendera en hel säsong där är som att skära sig i vristerna långsamt. Så jäkla litet och finns absolut inget att göra överhuvudtaget om du inte tänkt ta med en 100 böcker eller så. Finns tre små skiduthyrningar också. Såg ingen telemark utrustning hos någon av dem men dey kanske finns. Kommer vara grymt begränsat utbud dock om de har något.

Är du ute efter en hel säsong i Aosta dalen rekommenderar jag dig att bo i Champoluc. Det är bara två liftbyten bort så är du i Gressoney istället och ytterligare ett byte till Alagna. Hela liftsystemet är smart ihopsatt dvs.

Skall bara vara där en vecka. Resan redan bokad.

Kommer du ihåg namn eller har du länk till något av uthyrningsställena?

Du måste reda ut vilken av byarna du ska vara i. Det är cirka 15 min bilfärd mellan dem. Jag kan inte ställena i St Jean och är du i La Trinite så tar det ungefär 5 min promenad och sedan kan du hela stället. Det är små uthyrningar och jag minns inte alls vad de heter. Ska du däremot vara där enbart en vecka är La Trinite optimalt att bo i. Ligger mitt i allting och enkelt att få tillgång till samtliga liftsystemen. Lättåtkomlig offpist i alla fall.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp