Tips på vart i Zillertal man bör bo/utgå ifrån

Robert89

Aktiv medlem
Tjena!

Rör mig mot Zillertal-dalen imorgon kväll och behöver lite råd. Jag har aldrig varit i dessa delar av Österrike tidigare och undrar ifall någon kan tipsa om vilken av byarna som är bäst att utgå ifrån? Orterna sitter ju som inte ihop med liftar vilket gör at det tar en del tid att ta sig emellan dem. Till det hela kan nämnas att området fick ca 50cm snö fram till idag (23/1) och vi hoppas på att kunna hitta snö under tisdagen. Vi har hyrbil om det påverkar.

Någon som kanske tillbringat tid i nämnda område och kan komma med lite tips?

Tack på förhand!

PisteCarver

Aktiv medlem
Tjena!

Rör mig mot Zillertal-dalen imorgon kväll och behöver lite råd. Jag har aldrig varit i dessa delar av Österrike tidigare och undrar ifall någon kan tipsa om vilken av byarna som är bäst att utgå ifrån? Orterna sitter ju som inte ihop med liftar vilket gör at det tar en del tid att ta sig emellan dem. Till det hela kan nämnas att området fick ca 50cm snö fram till idag (23/1) och vi hoppas på att kunna hitta snö under tisdagen. Vi har hyrbil om det påverkar.

Någon som kanske tillbringat tid i nämnda område och kan komma med lite tips?

Tack på förhand!
Är väl min mest besökta dal i Alperna.
Var du ska bo beror lite på vilka områden du mest tänker åka skidor i. Det finns ett flertal stora skidområden som är värda ett antal besök.

Om du i huvudsak har tänkt åka i Hintertux eller Mayrhofen/Finkenberg/Lanersbach området, så ska du bo uppe i Lanersbach. Lift direkt upp till det senare liftsystemet och snabbt med skidbuss till Hintertux.

Om du vill ha valfriheten att åka i Zillertal Arena (området Zell am Ziller/Gerlos/Königsleiten) som i mitt tycke är det bästa, samt också Mayrhofen/Finkenberg/Lanersbach området, så är det bäst att bo i centrala Hippach där du kan ta skidbussen till båda områdena. Hippach är dock en tråkigare by än Lanersbach (fast nu finns det ju ingen après-ski ändå, annars är Hexenkessel i Vorderlanersbach ett grymt ställe).

Ett annat stort och mycket bra skidområde är Kaltenbach/Hochfügen. Det ligger långt ut i dalen och inte så nära de andra. Bo inte här, ta bilen hit i stället någon dag (klyddigt med skidbussar dit om du bor i Hippach eller Lanersbach).

Sen är ju naturligtvis Mayrhofen den största och trevligaste i orten i dalen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tänk på att det är en ganska snirklig och långsam väg om man ska åka mellan Tuxertal (högt belägen) och Zillertal (lågt belägen), det tar en stund.

Robert89

Aktiv medlem
Är väl min mest besökta dal i Alperna.
Var du ska bo beror lite på vilka områden du mest tänker åka skidor i. Det finns ett flertal stora skidområden som är värda ett antal besök.

Om du i huvudsak har tänkt åka i Hintertux eller Mayrhofen/Finkenberg/Lanersbach området, så ska du bo uppe i Lanersbach. Lift direkt upp till det senare liftsystemet och snabbt med skidbuss till Hintertux.

Om du vill ha valfriheten att åka i Zillertal Arena (området Zell am Ziller/Gerlos/Königsleiten) som i mitt tycke är det bästa, samt också Mayrhofen/Finkenberg/Lanersbach området, så är det bäst att bo i centrala Hippach där du kan ta skidbussen till båda områdena. Hippach är dock en tråkigare by än Lanersbach (fast nu finns det ju ingen après-ski ändå, annars är Hexenkessel i Vorderlanersbach ett grymt ställe).

Ett annat stort och mycket bra skidområde är Kaltenbach/Hochfügen. Det ligger långt ut i dalen och inte så nära de andra. Bo inte här, ta bilen hit i stället någon dag (klyddigt med skidbussar dit om du bor i Hippach eller Lanersbach).

Sen är ju naturligtvis Mayrhofen den största och trevligaste i orten i dalen.
Tack för dina tips!

Jag vet i dagsläget inte vilka delar av dalen vi helst åker i då ingen av oss varit där tidigare och därför inte fått någon favorit. Det är en av anledningarna som gör att vi sneglat åt just Zillertal, närheten till många olika områden. Nu gav du ju en del tips på vad du tycker om de olika områdena men du får gärna utveckla ännu mer om du har tid och lust, alla tips mottages tacksamt! Vi är först och främst ute efter att ta vara på det dump som kom nu under helgen och tänker att vi till en början vill bo nära de områden där vi bäst gör detta första 2-3 nätterna. Av den data jag hittar verkar nederbörden ha varit tämligen lika i området. Är något av ställena bättre för pistnära offpist? Om du fick välja, i vilket område hade du helst åkt med en guide?

En i sällskapet har inte besökt österrikiska alperna tidigare, är det Mayrhofen som gäller om man vill förmedla känslan av Österrikes gemytliga alper? Vart hittar vi bäst pister?

Vi har 6 skiddagar och kan tänka oss flytta 2-3 ggr under resan och kan även tänka oss byta dal någon gång. Sist körde vi Sölden-Ischgl-St. Anton.

Mvh Robert

PisteCarver

Aktiv medlem
Tack för dina tips!

Jag vet i dagsläget inte vilka delar av dalen vi helst åker i då ingen av oss varit där tidigare och därför inte fått någon favorit. Det är en av anledningarna som gör att vi sneglat åt just Zillertal, närheten till många olika områden. Nu gav du ju en del tips på vad du tycker om de olika områdena men du får gärna utveckla ännu mer om du har tid och lust, alla tips mottages tacksamt! Vi är först och främst ute efter att ta vara på det dump som kom nu under helgen och tänker att vi till en början vill bo nära de områden där vi bäst gör detta första 2-3 nätterna. Av den data jag hittar verkar nederbörden ha varit tämligen lika i området. Är något av ställena bättre för pistnära offpist? Om du fick välja, i vilket område hade du helst åkt med en guide?

En i sällskapet har inte besökt österrikiska alperna tidigare, är det Mayrhofen som gäller om man vill förmedla känslan av Österrikes gemytliga alper? Vart hittar vi bäst pister?

Vi har 6 skiddagar och kan tänka oss flytta 2-3 ggr under resan och kan även tänka oss byta dal någon gång. Sist körde vi Sölden-Ischgl-St. Anton.

Mvh Robert
För pistnära offpist skulle jag säga Königsleiten och Hochfügen (se nedan, i de delarna av skidområdena är det heller inte så mycket folk, ligger lite avsides från huvudliftarna).
Königsleiten ligger längst bort i Zillertal Arena systemet och det tar en timme eller två att ta sig dit från Zell am Ziller (systemet är stort/utdraget på längden) så starta tidigt på morgonen, och se till att ni beräknar tiden så att ni hinner tillbaka innan liftarna stänger (det är ett antal liftar och dalar som behöver passeras för att komma över den sista kammen tillbaka till Zell am Ziller).
För piståkning är egentligen allt bra, men jag undviker ibland Mayrhofen/Horberg området pga att där är väldigt mycket folk, annars mycket bra åkning.
För högfartscarving med "svängrum" är det snabbsittliften Lärmstange 2 i Hintertux som gäller, välpreppat och två röda nerfarter med 500 fhm och hur mycket bredd som helst (bästa carvingpisten jag känner till).
För pistnära offpist i Hintertux behövs det nog ett par meter snö till för att det ska vara åkbart på de steniga sluttningar vid sittliften Lärmstange 1.

Finaste byn (nästan en liten stad) är Mayrhofen.

1642960619532.png

1642960819395.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan väl tillägga att om man vill avverka många fhm i ett svep/utan mellanliftar så går det att åka från toppen av av Krimml-X-Press 1.925 fhm ner till Zell am Ziller. Är nog mest i Österrike.

Hawk100

Aktiv medlem
Jag har bott i Kaltenbach några gånger. Riktigt tråkig by, men bra skidsystem. Åkningen vid Zell am Ziller går inte heller av för hackor! Mayrhofen är den enda ”riktiga” byn med alp/skidortskänsla av dem jag besökt i Zillertal, men åkningen kändes inte som den bästa i dalen.
Men @PisteCarver har svart bälte i Zillertal så jag skulle gå på hans råd!!!

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag har bott i Kaltenbach några gånger. Riktigt tråkig by, men bra skidsystem. Åkningen vid Zell am Ziller går inte heller av för hackor! Mayrhofen är den enda ”riktiga” byn med alp/skidortskänsla av dem jag besökt i Zillertal, men åkningen kändes inte som den bästa i dalen.
Men @PisteCarver har svart bälte i Zillertal så jag skulle gå på hans råd!!!
Ni ska väl till Zillertal v.15?

Robert89

Aktiv medlem
Tack för era svar! Med grund i det ni sagt bokade vi nu boende i Kaltenbach 2 nätter för att enkelt kunna ta oss till Hochfugen imorgon. 😃 Återkommer med snörapport 👌

fredw

Aktiv medlem
Det får bli en Zillertal tråd här, kapar den litet, ska också dit strax! :) Ska bo i Zellberg nära Zell am Ziller.
Vad säger ni Zillertal-rävar, i vecka 6, avslutar man varje dag med att åka skidor ner till dalen man kom från (Hochfugen och Z.tal Arena)? Eller lift ner? Dalen ligger ju ganska lågt.
Ska man satsa på skidbussarna (den lär stanna nära oss) eller ta bilen? Jag gillar skidbussar (om de är bra).
Vilka delar av det stora liftkortsområdet kan man hoppa över? Ahorn?

PisteCarver

Aktiv medlem
Det får bli en Zillertal tråd här, kapar den litet, ska också dit strax! :) Ska bo i Zellberg nära Zell am Ziller.
Vad säger ni Zillertal-rävar, i vecka 6, avslutar man varje dag med att åka skidor ner till dalen man kom från (Hochfugen och Z.tal Arena)? Eller lift ner? Dalen ligger ju ganska lågt.
Ska man satsa på skidbussarna (den lär stanna nära oss) eller ta bilen? Jag gillar skidbussar (om de är bra).
Vilka delar av det stora liftkortsområdet kan man hoppa över? Ahorn?
I vecka 8 brukar man kunna åka ända ner, extremt bra utbyggt med konstsnöanläggningar i Zillertal (men det brukar vara isigt längst ner om det inte precis har kommit snö). Nerfarterna till dalen är också för det mesta brantare än övrig skidåkning.
I Zillertal blir man bortskämd med supermoderna skidanläggningar, får se hur det blir i Schweiz nu, dit jag ska ser det ut att ligga några årtionden efter i utveckling.:unsure:

Skidbussen är super, sparar massor av tid, den kör ju ända fram till lifthuset, inget skidlastande i bilen, och inget "pjäx-klyddande" i bakluckan. Fast det gäller ju att bo nära en hållplats.

Bor man uppe i Tuxertal, så är det Tuxer Sportbus som köra täta rundor där uppe. Från Mayrhofen går det också buss dit upp.
Nere i Zillertal är Hippach en bra knutpunkt där vi har bott i centrum med hållplatser till Zillertal Arena resp. Zillertal 3000 (Mayrhofen-området) utanför dörren. Men byn är trist.
Bor man i en av byarna däromkring, så är det dessa två skidområden som gäller med buss, annars bil till Hochzillertal (Kaltenbach) eller Hintertux. Tänk på att man kan åka upp till Mayrhofen-området med Horbergbahn nere i Zillertal, och sedan uppe i området åka skidor ända bort till Lanersbach uppe i Tuxertal.

Med tre stora suveräna skidområden som Zillertal 3000, Zillertal Arena, Hochzillertal plus Tuxer Gletscher, så har jag aldrig ens kommit på tanken att lägga en dag på småområdena Ahorn, Gerlossteinwand eller Spieljoch/Fügen.
Det är helt enastående vad den dalen erbjuder jmf med för 20 år sedan. Senaste gången vi var där åkte vi i alla de "fyra stora" (mest Zillertal Arena som är framför allt fru PC's favoritområde).

Trevlig resa @Robert89 och @fredw !:)

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan väl tillägga att vi har bott några ggr uppe i Lanersbach också, en ganska trevlig by där man ofta kan bo så att man bara har en kort promenad till liften på morgonen.
Bor man i Lanersbach så åker man huvudsakligen skidor i Zillertal 3000 eller Tuxer Gletscher.

HDTV

Aktiv medlem
Hur funkar det med parkering runt liftarna? Finns det plats eller måste man slåss om dem / vara först på plats?

PisteCarver

Aktiv medlem
Hur funkar det med parkering runt liftarna? Finns det plats eller måste man slåss om dem / vara först på plats?
Kaltenbach har enorma parkeringsplatser och parkeringshus intill de båda gondolbanorna.
Och gratis var det senast jag var där.

Zell am Ziller och Hintertux har också bra parkeringsmöjligheter.

I Lanersbach är det svårt att parkera.

Men om det passar med skidbussen där du bor, ta den.

HDTV

Aktiv medlem
Kaltenbach har enorma parkeringsplatser och parkeringshus intill de båda gondolbanorna.
Och gratis var det senast jag var där.

Zell am Ziller och Hintertux har också bra parkeringsmöjligheter.

I Lanersbach är det svårt att parkera.

Men om det passar med skidbussen där du bor, ta den.
Tackar, ska åka någonstan nästa vecka med mina grabbar. Var länge (är fortfarande) inne på Saalbach. Böjade snegla på Zillletall, så döck denna tråd upp, intressant. Möjligtvis ett omen ;). Nu sitter jag ock kollar på boende via Booking, får se vad som är kvar i kväll när jag kommer hem.
Sidor med boende/länkar är välkommet.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tackar, ska åka någonstan nästa vecka med mina grabbar. Var länge (är fortfarande) inne på Saalbach. Böjade snegla på Zillletall, så döck denna tråd upp, intressant. Möjligtvis ett omen ;). Nu sitter jag ock kollar på boende via Booking, får se vad som är kvar i kväll när jag kommer hem.
Sidor med boende/länkar är välkommet.
Använd denna!

Vilken typ av boende/prisklass är ni ute efter?
Kanske kan jag tipsa om något.

HDTV

Aktiv medlem
Använd denna!

Vilken typ av boende/prisklass är ni ute efter?
Kanske kan jag tipsa om något.

Vi är tre, prissklass är runt 12000 för en vecka med självhushåll, finns en del på Booking. Dock har jag tittat på liftnär så man slipper ta bilen. Men kanske bättre att hitta ett bra boende om det är bra kommunikation/parkering till liftarna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi är tre, prissklass är runt 12000 för en vecka med självhushåll, finns en del på Booking. Dock har jag tittat på liftnär så man slipper ta bilen. Men kanske bättre att hitta ett bra boende om det är bra kommunikation/parkering till liftarna.
Ok, då har jag dåligt med tips, vi bor alltid med halvpension.

Men använd länken ovan, det är Zillertals egen turistsida. Där hittar du flest boenden samt kan sortera på olika orter.

fredw

Aktiv medlem
Perfekt hade ju varit gångavstånd till en lift, eller ski in/in out, men det är nog inte typiskt för Zillertal. Gillar dock att höra positivt om skidbussarna! Bara att dra på sig sin FFP2-mask och klämma sig in i omikroncontainern! ;-)

Vi hittade en fin lgh med två sovrum med kök och två badrum här, under 800 euro för v 6 (men vi bokade redan i november):

Sedan behövde vi en extra natt eftersom vi tänker anlända redan på fredagen (en extra skiddag plus att det tydligen är bilköer på lördagarna in och ut ur Zillertal):
Där hittade vi i förra veckan ett trebäddsrum med frukost, en natt för 110 euro, ok att avboka ända fram till ankomstdagen.

Har alltså ännu inte besökt ovanstående men de får fina recensioner båda.

fredw

Aktiv medlem
Bo i mayrhofen.

Fördela tiden mellan Hintertux, Zell am Ziller och Mayrhofen.

Varför?
Mayrhofen ligger i mitten.

Åk i Hintertux när det är fint väder (ingen blåst).

Går hitta fin liftnära offpist i alla 3 områden, det är kanske 1/10 så mycket folk som en normal säsong.

Mayrhofen har matbutiken, restauranger öppna, osv.

Mayrhofen har sämst pister skulle jag säga. Men merparten sittlifter när man väl kommit upp i systemet, det tycker jag är smidigt.

Hintertux var min favorit, enormt härliga åk med typ 1200 fallhöjdsmeter. Gigantiska ytor 😎

Kom hem från Zillertal i lördags.

HDTV

Aktiv medlem
Skulle precis trycka på bokaknappen och kollade väderprognosen (ändrades under dagen) för nästa vecka, verkar komma in en rejäl dump under hela veckan. Avvaktar tills vidare med risken att bli av med boendena då jag inte tycker det är roligt att åka i full snöstorm.

KaitsuH

Aktiv medlem
Skulle precis trycka på bokaknappen och kollade väderprognosen (ändrades under dagen) för nästa vecka, verkar komma in en rejäl dump under hela veckan. Avvaktar tills vidare med risken att bli av med boendena då jag inte tycker det är roligt att åka i full snöstorm.
Full snöstorm menar, att det finns mycket roligt att åka i Fugen/Spieljochbahn. Där finns litet skogar, så man kan se någonting. På bästa fallet kan du få skogsåkning i Japan klass! (Och samma i Kalenbach, men i Kaltenbach måste do veta, vart du åker till.)

JAndersB

Aktiv medlem
Jag skulle boka direkt. Snö, kan det bli bättre.

Robert89

Aktiv medlem
Då har vi kört vår första dag vilket spenderades i Hochzillertal och Hochfugen. Den liftnära offpisten var imponerande uppåkt under de två dagar som gått från dump 😅 vi hittade dock en sida som var relativt orörd där vi tillbringade större delen av dagen. Lutar åt Hintertux imorgon då det ska vara soligt och lite vind 👍 senare i veckan tror jag vi far till Saalbach som det ser ut nu, men det beror på var fredag-lördagens dump hamnar.

Bilagor

• PXL_20220125_131442054.jpg
    PXL_20220125_131442054.jpg
    572.3 KB · Besök: 48

Robert89

Aktiv medlem
Snabb fråga till er Zillertal-rävar! Ingår hintertux i Zillertal Superpass? Knapphändig info men ingår det kanske i Zillertal 3000, för det ingår ju i superpass.

PisteCarver

Aktiv medlem
YES ingår!
Vad har ni tänkt prova i Hintertux i morgon?

Sol och endast -10 gr där i morgon!(y)
I januari är det ofta kallare än -20 däruppe.🥶
Hintertux är stället man åker till när det är vackert väder, allt ovanför trädgränsen.

Så här ser det ut upp mot Gefr. Wandspitze nerifrån Sommerbergalm.
Bakom kammen där uppe finns det också en hel del skidåkning som du inte ser här nerifrån. Och upp till höger utanför bild, Kasererområdet för bästa carving.
1643151590876.png

Senast ändrad:

Robert89

Aktiv medlem
YES ingår!
Vad har ni tänkt prova i Hintertux i morgon?

Sol och endast -10 gr där i morgon!(y)
I januari är det ofta kallare än -20 däruppe.🥶
Hintertux är stället man åker till när det är vackert väder, allt ovanför trädgränsen.

Så här ser det ut upp mot Gefr. Wandspitze nerifrån Sommerbergalm.
Bakom kammen där uppe finns det också en hel del skidåkning som du inte ser här nerifrån. Och upp till höger utanför bild, Kasererområdet för bästa carving.
Visa bilaga 15766
Strålande, tack! Blir nog främst pist i solen men de breda laggen är packade utifall det finns möjligheter offpist men då måste vi snacka med någon lokal iom att vi inte har koll på glaciären och dess sprickor..

PisteCarver

Aktiv medlem
Strålande, tack! Blir nog främst pist i solen men de breda laggen är packade utifall det finns möjligheter offpist men då måste vi snacka med någon lokal iom att vi inte har koll på glaciären och dess sprickor..
Finns flera långa och delvis branta Skirouten nedanför Kasererliftarna och Tuxer Fernerhaus (Lärmstange området). Men det är nog för lite snö där ännu, det är väldigt stenigt och det krävs ett antal meter innan det området öppnas.

Jägereld

Ny medlem
Ska bo i Vorderlanersbach en vecka men vill gärna testa Ziller/Gerlos/Königsleiten också. Kan man ta sig med skidbuss från Horbergbahn till Rosenlmbahn på ett enkelt sätt?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp