Tips på vart vi ska säsonga?

FinaLina

Ny medlem
Hej hej!
Vi är två tjejer på 19 år som är sugna på att säsonga i alperna i vinter.
Nu vill vi ha lite tips på vart man lätt kan få jobb, relativt billigt boende, bra åkning & ändå festa gärnet. Vi är inne på Frankrike eller Österrike, men är öppna för andra förslag.
Har du några erfarenheter av säsongande på ngn super-ort så får du gärna dela med dig!
Lina & Emma

Surfa på den här sidan i cirka 2,3 sekunder så har du en miljon svar på det du just frågade... använd "sök"....

Cham är en svensk by i frankrike, ganska dyrt men extremt bra på southbar som är en liten svensk bar där alla svenska säsongare håller till!
åkningen är bra fast liftsystemet är väl kanske inte det bästa, måste åka buss mellan de olika bergen.. annars är det klockrent!
sjukt kul och ett hett tips!

6000:- liftkort
runt 11 000:- /skalle för boende i 4 månader (vårt gick på 12 500:- men då var det riktigt fint)

köpa skidor?
gör det på plats! finns en skidaffär med en svensk snubbe som heter mackan, säkert inte helt ärlig då han har mer provis på dynastar.. men jävligt skönt att få någon att förklara för en så man förstår allt! sen är det betydligt billigare där nere.. ligger ca 1000- 2000:- kronor under det svenska priset..

jobb fixar man lätt om man går runt lite!
satsa på att inte jobba, man slipper passa tider och man missar inga bra dagar i backen! (jag jobbade inte)
hoppas resan blir bra!

skärpning... klart ni ska till st anton... resten är inte något att ha.. .se till att resa tidig december om ni vill ha jobb,, och den första puder snön..

St. Anton eller Chamonix
Denna urgamla fråga

Om ni e 2 glada tjejer kom till chamonix
för där bor jag

annars stick någon annanstans :)

Både anton och cham har det ni letar efter.
Jusst nu e jag lite trött på österikare dock

Jag och min polare (vi är killar båda två) drar till österrike, st Anton, i november.
Har ni fått några förslag än på resmål och boende? Annars så kommer vi pröva lyckan där nere. Min kompis var nere förra året och fixade jobb på en skiduthyrning..

Jaja, hör av er om det händer nåt.

Läste i senaste "Åka Skidor" om skibummarna som säsongar i st Anton.. verkade härligt som f*n, längtar tills man går ut gymnasiet =P

Jag drar inte till ett svenskställe som tex St:Anton eller Badgastein - åker inte till Österrike för att träffa svenskar! Åker hellre till lite mindre orter med bra åkning och där inte så många svenskar säsongar/turistar!
Har varit 2 säsonger i Zell am See, 20 tal svenska säsongare där! Åkningen i Zell är ju inte den bästa i Österrike, men den är fullt tillräcklig! Sen har man ju glaciären bara 10 min därifrån, så det är alltid snösäkert! Sen blir ju inte pudret uppåkt heller, har puderåkning 2-3 dagar efter snöfall om vädret är bra!

Men det är ju så olika från folk till folk, åk ner i december o leta jobb och boende på en ort o se hur ni verkar trivas där! Annars är det bara att prova en ny ort!

Inte långt till en säsong med mkt puder o fest...

Stämmer att ni ska åka till Chamonix, bättre på alla sätt jag kan komma på. Stämmer också att ni ska köpa laggen där nere, kanske tom av Mackan Packan om han kliver av spånken någon gång, haha. Har ni tur får ni även se honom bakom decksen på spyan, skyfflandes lite heta vax i stil med Millencollin och liknande punk, kraftigt säsongsberusad! Ha en kul säsong..

rohansson:

Jag har iofs bara varit i cham över veckan, det var ju bitvis som lilla stureplan kan jag ju säga. Särskilt le garage, dicks t-bar och south bar svämmade över av rosa skjortor, backslick och nrj-techno. Jag ska också göra min första säsong i vinter men jag är mer sugen på st.anton.

Väger partyt tyngst - följ något av ovanstående råd.

Väger skidåkningen tyngst och serre chevalier låter intressant - maila mig!

Klart man kan ta sig ända ner i Chamonix....finns roliga fåror ner från Grand Montets där första liften börjar och backarna slutar, men det är inte att rekommendera =)

/ Mathias

Givetvis Chamonix, finns inget bättre ställe! Det bästa folket finns i Chamonix, framför allt på Southbar i Chamonix Sud. Det finns inget annat alternativ!

Om vi väljer chamonix, hur är det med jobb där?? Lätt & få?? Måste man kunna franska för att överhuvudtaget klara sig där?? Tack för alla tips!

St Anton, Chamonix ? St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?St Anton, Chamonix ?

vilket av ställena ska man vääääääääälljjjaa???? AAAAAAAAAAAHHHHH

Cham. Jobb går att få, franska inte obligatorisk, om man är tjej och snygg så tar det 2 sekunder att få jobb.
Snart öppnar Chamonix bästa och nyaste bar Apan eller Monkey precis bredvid South Bar.

När ska man då ta sig ner för jobbsök? MÅSTE man vara nere i december och är dte helt kört att få tag på något precis efter jul.

vad kräver dem för erfarenheter?

och hur är Val Thorens?!

/Fia som är grymt sugen, dock ute i grevens tid, på una säsong in les alps

Chamonix:
Minus: 100.000 svenska säsongare. Lätttillgänglig off-pist är det slagsmål om. Kan även vara köer till mer svårtillgänglig/livsfarlig offpist om man har otur. DYRT. Stureplansstämning på vissa ställen.
Plus: Lite större by/stad med lite atmossfär (jämfört med andra franska alporter), Västra Europas tuffaste berg med otroliga turmöjligheter,

Val Thorens:
Minus: Astråkig by isolerad 1 timmas bilväg upp i bergen. Inte lika stora fallhöjder/Lika elaka berg som chamonix
Plus: Stort sammanhängade liftsystem, Mycket lättillgänglig off pist,

Serre Chevalier:
Minus: snöosäkert (allt eller inget), Inte riktigt så vilda berg som i chamonix men å andra sidan ligger la grave inom stenkasts avstånd.
Plus: Hyffsat genunia byar, Briancon (en stad i chamonixstorlek) att spendera tiden i när man inte åker skidor, Stora offpistmöjligheter både pistnära och turer.

Själv är jag såld på bergen i Chamonix så jag kommer hamna där, men vore det min första säsong skulle jag definitivt åka någon annanstans. Värt att kolla upp om man är intresserad av åkningen och inte är rädd för lappsjuka är Andermatt.

Så fyll på listan med lite nyanserade svar nu gott folk.
Per

Om ni verkligen vill ha tips så be att endast de som säsongat på mer än ett ställe svarar annars är det ju ganska troligt att ni får svar som avspeglar var folk gör sina säsonger eftersom ganska få är missnöjda. (Kan förklara varför 40% säger cham 40 % anton o 20% annat).

Jag kan tyvärr bara tipsa om Canada o dit är inte bra att åka om man måste jobba.

Tja.

Jag har fått den uppfattningen att Chamonix is the shit!.. har nåra polare som varit där ocjh dom säger att det är toppen..jag och några polare ska dit nu i december och röja.. ha det.

Val disere

Vi har valdigt centralt boende i Val D och har tva lediga platser om ni ar intresserade
Ni kan ringa till oss pa nummer: +46708682484
Vi ar nitton (en skidare och en bradakare)

Tillbaka
Topp