Tips, rekommendationer vecka 1 2025

Hotdog Hanz

Aktiv medlem
Japp! Det är roligt att börja småplanera nästa vinters skidresor redan nu :)
V.7 har vi redan planerat klart.
Men vecka 1 nästa år blir ”nyårsveckan”
Vart ska man åka då? Jag har hyfsat koll men jag är öppen för idéer. Kanske något jag inte tänkt på? Det är Norge eller Sverige som gäller. Ej högre upp än Härjedalen typ
Mina önskemål;
Boendet måste vara budget. Vi bor gärna på vandrarhem/ rum med självhushåll.

Vi kör längdskidor också och prio är väl ungefär 70/30 med övervikt på alpina.

Vecka 1 kan ju vara väderpinat överallt. Vart minimerar man riskerna för vind och busväder? Tyvärr går det väl ofta hand i hand med snösäkerhet. Idre är ju mer snösäkert än tex Branäs men å andra sidan mer utsatt för vind och kyla.

Blåa och gröna breda pister är prioriterat. Barnen är små och jag är nybörjare på telis :)

Finns det ställen som är mer utsatta för liftköer under just nyårsveckan? Vi var i Branäs under påsk och det var…….MYCKET folk.

Skidskola för barn ska finnas

Tankar och idéer?
Bonusfråga. Har något mycket erfarenhet av Hafjell just nyårsveckan? Är det tokmycket folk?

V1 är Norge ett givet val eftersom deras jullov är slut då.

De flesta svenskar har ju inte längre till Norefjell (med 1000m fallhöjd) än Branäs och Sälen. Ändå väljer de flesta att trängas i svenska massturistorter 🤷‍♂️

Nu skrev du inte vart nu skulle v7, men välj en skidanläggning som ingår i samma säsongskort; två veckors åkning så är det billigare än separata veckokort.

Norefjell har seglat upp som ett alternativ ja. Det verkar fint! Men det är ju massor av parametrar att ta hänsyn till :) Och om det går under epitetet massturistort eller inte, är inte en av dom!!

Hafjell- Norefjell. Fördelar? Nackdelar? Nån som känner till bra vandrarhem? Googla kan jag men jag har aldrig varit på nån av dom

Jag kan iaf svara på Hafjellfrågan och hur mycket folk det är där, vi var där vecka 1.
inte mycket folk, utan det känns som att de flesta åkte hem på nyårsdagen..

Norefjell har seglat upp som ett alternativ ja. Det verkar fint! Men det är ju massor av parametrar att ta hänsyn till :) Och om det går under epitetet massturistort eller inte, är inte en av dom!!

Hafjell- Norefjell. Fördelar? Nackdelar? Nån som känner till bra vandrarhem? Googla kan jag men jag har aldrig varit på nån av dom
Hafjell = Hyttepest överallt där det inte är pist.
Översta 1/3 av skidområdet = grönpist-platt (här finns dock lite utsikt).
Nedersta 2/3 = rött (och lite svart) med pister som avgränsas av höga granar som är nästan det enda man ser.
En utpräglad barnfamiljsort.
Jag tyckte att stället är urtråkigt och kommer aldrig att återvända.

Kvitfjell med gemensamt liftkort endast fyra mil bort är mindre men mycket trevligare. Bättre skidåkning och finare fjällpanorama. En vuxenskidort med bra gastronomi i backen (ovanligt i Norge).
Dock också här har hyttepesten besudlat hela skidområdet, tyvärr.

Och så då Norefjell, skidåkningsmässigt överlägset de båda föregående mer kända skidorterna. Ett lite spretigt och ogenomtänkt liftsystem, men när man har lärt sig nackdelarna så vet man hur man ska använda det effektivt.
Begränsat med hyttepest här, grymt bra piståkning och lättillgänglig offpist med lift-in/lift-out.
Nackdelen är att det finns få boendemöjligheter för långväga turister och orten Noresund är en trist håla. Uppe i skidområdet finns Höjfjellshotellet = dyrt.

Nä, nu får vi (och du Ivo ;)) sluta göra reklam för Norefjell, så att det kan få förbli som det är. Och så får gärna lämmeltågen mot Sälen, Idre, Vemdalen osv. fortsätta som vanligt.

Bra inputs. Tack alla än så länge.
Ett skidåkarliv för en familj, och för den delen en vuxen nybörjare har flera faser :) Vi är inne nu fasen att barnbacken med figurer börjar bli passé. Nu vill vi åka längre gröna och blåa backar. På det viset verkar Hafjell perfekt. Långa goa gröna pister från toppen och säkert möjligheter för ongarna att svänga in i skogen här och där.

Vänta ca 7-8 år så är jag säker på att jag också kommer sitta här och gnälla på alla takboxtåg på 45:an och anläggningarnas fokus på kids överallt :) Då är det säkert bara Norefjell och Nuolja som är fräckt nog 🤣

Ongarna säger Branäs tyvärr ! Jag vet inte hur det generellt sätt är där men under påsken var det så enormt uppkört i pisterna. Det blev puckelpist i varenda backe redan kl 11.

Sen är det lite roligt med norska. Sittlift heter alltså stolhiss 🤣 Belyst pist heter lyseløypa 😃

Senast ändrad:
Ongarna säger Branäs men jag är just nu inne på Hafjell! Det är roligt med norska med. Sittlift heter alltså stolhiss 🤣 Belyst pist heter lyseløypa 😃
Ok, jag dissade Hafjell, men om det ställs mot Branäs med under lovveckor enorma liftköer för att få en tur med Luigi i Nintendo-land, då är Hafjell (y).

Nej, det heter inte ”hiss” det heter ”heis”.
Och vad heter knapplift? ”Tallerkenheis”.:) (sant).
Och vad heter då nu 🍌 och 🦈🇳🇴? Dags att börja öva!;)
Ta Norge och dumpa Branäs, det blir jättebra!

Donkey king och rörmokarbröderna är inte att förringa! Tycker själv den är ganska trevlig att cruisa nerför.

Hafjell verkar ha bättre utbud av budgetboenden. Åker man flera gånger per vinter så funkar det inte för mig att hyra ett hytte för 14999 NOK 🙂

Vad säger man om Gausta då? Lite längre körväg från väst. Det känns väldigt smutt bomba upp för E6 annars bara. Med dieselmotor är man upp på 5h!

Vad säger man om Gausta då? Lite längre körväg från väst. Det känns väldigt smutt bomba upp för E6 annars bara. Med dieselmotor är man upp på 5h!
Du bor på Västkusten och funderar ens på att köra till svenska fjällen (eller Värmlandsskogarna) i stället för de Sydnorska fjällen?!
Gausta, Hafjell, Kvitfjell, Norefjell osv. är överlägset allt svenskt söder om Åre.
Det finns riktiga berg i Norge, man får alpkänsla på köpet.
Frukostvy i Norge (Röldal) för knappt två veckor sedan:
1712522847322.jpeg

Bilagor

• 1712522847322.jpeg
    1712522847322.jpeg
    747.1 KB · Besök: 77
Det var några år sedan jag var i Hafjell, men jag vill minnas att det liknar Norefjell ganska mycket. Snälla backar på toppen och brant längre ner.
Just det senaste kanske är problem om ni vill ha blåa backar. I båda systemen finns det bara en blå serpentinpist ner till dalen och den brukar vara vältrafikerad.

En kul grej med Hafjell är att de har/hade en slalombana där du kan filma dig själv. En nyttig återkoppling om man vill jobba på sin teknik.

Branäs under nyår låter inte som en höjdare. Förmodligen maxbokat och backarna körs sönder snabbt. Skulle påstå att det inte ens är säkert att hela systemet är öppet så tidigt.

Vänta ca 7-8 år så är jag säker på att jag också kommer sitta här och gnälla på alla takboxtåg på 45:an och anläggningarnas fokus på kids överallt :)

Om 7-8 år kommer det vara betydligt färre barnfamiljer eftersom födelsetalen sjunkit dramatiskt.

Ska bli intressant att se hur utpräglade småbarnsorter som Sälen, Branäs och Idre kommer påverkas

Att ni åker v 7 betyder väl att ni är från Göteborg?

Närmast är då Norge, som flera skrev här. Vill ni också åka längd ska ni bor längre upp, och inte nere i dalen, som tex Noresund.

För nybörjare som vill utvecklas tycker jag inte att Norefjell, Hafjell eller Kvittfjell är optimala. Det är grön, eller ganska brant. Fina fallhöjder dock. Men man kan sakna det medelsvåra (läs lätta röda eller svåra blåa).

Här är Gausta bättre. Man bor högt, och det finns bra backar med lutning som är enkelt men man ska ändå svänga. Gausta är dock mest väderkänsligt av de alla, ena sittliften stängs när det blåser och då rivs hela systemet isär, typ. Plus att de bästa backarna försvinner då
Annars kan Skeikampen vara ett fint alternativ för er. Litet område, men vackert, högt och fina mellansvåra backar. Är ni nöjd med Branäs är det inte heller nåt fel på storleken i Skeikampen.
Sen finns det fler orter. Geilo kan vara bra för er också. Inte så långt dit heller.

Om ni absolut ska till Sälenområdet är det Kläppen eller Stöten som jag tycker är bäst och har minst folk (som inte betyder att det är tomt...). Sälenområdet har nog mest folk under V1, skulle jag säger (ihop med Åre kanske).

Vill ni åker längre är Tänndalen ett fint system för er, tror jag. Lungt och fina backar. Men det är långt att åka dit. Och jag tror inte ni får mycket mervärde jmf med Gausta eller Skeikampen. Mer fjälllänsla i Tänndalen dock. Men minst 9.5 tim att åka från Gbg. Jmf med 5 till Gausta (om jag minns rätt)...

Alternativ går det ju tåg till Jämtland. Finns fina mindre orter där. Tex Bydalen har fin åkning för er. Favoritstället ska jag inte nämna här nu ;).

Edit: Är det lite folk som är prio ska man nog titta på mindre orter. Fjätervålen (har de stängt eller inte?) tex.

Edit 2: Titta inte bara på priset på boendet. Räkna iaf in Liftkortet också. Det är stor skillnad där. Plus vad det kostar i vägskatt i norge. Att "bomba" upp för E6an (som borde går med rätt hastighet eftersom den mäts konstant där) kostar väl 500 spän enkel väg. Norge är oftast dyrare än Sverige mht boendet. Men det burka finnas prisvärda enklare stugor överallt. Bara att leta lite. Minns inte vad vi betalade, men i Gausta hade vi en stor och rätt billig stuga vill jag minnas.

Senast ändrad:
Donkey king och rörmokarbröderna är inte att förringa! Tycker själv den är ganska trevlig att cruisa nerför.

Hafjell verkar ha bättre utbud av budgetboenden. Åker man flera gånger per vinter så funkar det inte för mig att hyra ett hytte för 14999 NOK 🙂

Vi hyrde en stuga i Norefjell via Airbnb. Halvvägs upp och inte alls dyrt.

Härligt att ämnet skidorter berör så mycket! Lite som att heja på ett fotbollslag 😃

En bekant har stuga i Gausta och jag ser på dennes insta att vädret verkar slå åt alla möjliga håll.

Just nu lutar det åt kvit-ha 😃 Det som återstår är boendefrågan och det ska finnas ptlektion för Telemark 🙂

Kläppen är en liten outsider. Helt okej med längd, bra backar för mig o ungarna. Jag lurar på snöläget. Känns mer osäkert där än Norge. Plus Telislektion är nog bara glömma 🙂

Jag har varit på nästan alla destinationer som räknas upp V1.
Kläppen, Hafjell, Skeikampen, Norefjell, Hemsedal, det som saknas är Gausta.
Skulle vilja påstår att 5 dagar räcker på varje destination. Inte charmigaste perioden att åka, men vad skall man hitta på när man är ledig, har vintersug o bor på västkusten.
I år hade vi -24 i Norefjell och drog hem en dag tidigare
Jag brukar leta stugor på finn.no, man har rätt bra prut möjlighet när man bokar sent där. brukar finnas mycket att välja på då Norrmännen går i skolan.

Vädret brukar vara likadant på alla orter, är det kallt i Norefjell är det kallt på alla andra ställen också.
Det som kan skilja är snömängden, lyckades pricka in århundrades snöfall i Hemsedal 2023 V1, men det var enbart tur.

Vi är familj som åker med barn som är 11 o 13 år gamla i år.
Barnen tycker skidor är kul, men inte på samma nivå som pappa.
För att fjällsemester skall blir riktigt lyckad gäller det att planera resa med kompisar till barnen oavsett ort och väder.

Något som kan vara bra att ha med i kalkylen när det gäller nordiska fjäll är att solen ligger lågt v1. Var i Stöten för något år sedan (trevligt system för en familj) och insåg att trots klarblå himmel kom solen aldrig över kanten på berget - så för mkt norrsida, inte så bra.

Något som kan vara bra att ha med i kalkylen när det gäller nordiska fjäll är att solen ligger lågt v1. Var i Stöten för något år sedan (trevligt system för en familj) och insåg att trots klarblå himmel kom solen aldrig över kanten på berget - så för mkt norrsida, inte så bra.
Vilken bra tanke 🙂 Tack.
Jag ska nog klura ut vad som blir bra med alla parametrar att ta hänsyn till. Bara allt blir helt perfekt så är jag nöjd 😜

Kanske blir en lite körning men vill slå ett slag för Björnrike. Har varit där v1. Helt ok med snö, hyfsat långa flacka backar och familjevänligt.

Japp! Det är roligt att börja småplanera nästa vinters skidresor redan nu :)
V.7 har vi redan planerat klart.
Men vecka 1 nästa år blir ”nyårsveckan”
Vart ska man åka då? Jag har hyfsat koll men jag är öppen för idéer. Kanske något jag inte tänkt på? Det är Norge eller Sverige som gäller. Ej högre upp än Härjedalen typ
Mina önskemål;
Boendet måste vara budget. Vi bor gärna på vandrarhem/ rum med självhushåll.

Vi kör längdskidor också och prio är väl ungefär 70/30 med övervikt på alpina.
Tycker önskelistan säger Björnrike. Snösäkert, bra längdåkning med belysning och bäst fallhöjd i området. Normalt inte jättemycket kö, men det är en högsäsongsvecka, så en del köer lär det va någon timme på förmiddagen. Inte så mycket brantåkning så vill man ha det tar man bussen till Klövsjö. Finns även riktigt billigt boende i t.ex Hede, men inget jag skulle rekomendera då det kan vara kallt, och då är ski in/out mycket värt så bättre att välja något av de enklare boendena i skidområdet.

Kläppen är en liten outsider. Helt okej med längd, bra backar för mig o ungarna. Jag lurar på snöläget. Känns mer osäkert där än Norge. Plus Telislektion är nog bara glömma 🙂

Stöten har ju Sälens högsta fallhöjd men precis som nämnt så ligger backarna norrut. Dessutom brukar det uppstå alldeles för långa liftköer där under loven.

Kläppen har ju backar både åt norr och väster så under mörkertiden så kan man få uppleva fina solnedgångar. Kläppen har bättre flöde genom liftarna också (om både gondol och stol snurrar vill säga). Bifogar en januaribild.

Men Norge hade nog lockat mer om jag bott på västkusten...

klappen_sunset_1000_61cdfc862a6b226afbe0e566.jpg

Tackar för all input och tips. Vi kommer prova Hafjell. Jag lovar att återkomma med mina erfarenheter 🙂 Vädret kan man inte styra så det kommer jag inte ha med i utvärderingen. Nästan mest nyfiken på hur kidsen kommer tycka det är att gå i norsk skidskola!
Sen blir det roligt att få vägtullen. Vad är det ? 50 m in efter Svinesund kommer väl första 😃

Tackar för all input och tips. Vi kommer prova Hafjell. Jag lovar att återkomma med mina erfarenheter 🙂 Vädret kan man inte styra så det kommer jag inte ha med i utvärderingen. Nästan mest nyfiken på hur kidsen kommer tycka det är att gå i norsk skidskola!
Sen blir det roligt att få vägtullen. Vad är det ? 50 m in efter Svinesund kommer väl första 😃
Jo, när man kör känns det alltid som små pengar som står vid varje station. När man sen får fakturan ser man hur pass månger stationer det är.
Om jag minns rätt fick vi betala 500 spänn när vi kom från tänndalen,enkel väg. Och då var det bara från elverum. Kanske nån annan som har nya siffror på hur mycket det kostar hela vägen.
Håll dig till hastighetsgränsen. De mätar över långa sträckor på motorvägen där.

Tackar för all input och tips. Vi kommer prova Hafjell. Jag lovar att återkomma med mina erfarenheter
Eftersom ni gillar blåa och gröna pister så kommer ni att trivas i den övre delen av skidområdet. Mycket längre nerfarter och större fallhöjder i Hafjell än alla svenska orter förutom Åre.
Att åka till svenska fjällen i stället för Norge när man bor i Göteborgsområdet, är som att gå över ån för att leta efter en liten bäck.
Men glöm inte att prova Kvitfjell, gemensamt liftkort!
🙂 Vädret kan man inte styra så det kommer jag inte ha med i utvärderingen.
Nej, vecka 1 är det egentligen Alperna som gäller. Då är vädret där som i mars i fjällen. Vädret är generellt bättre med fler soltimmar i Alperna. Jag åker själv till fjällen i mars/april.
Nästan mest nyfiken på hur kidsen kommer tycka det är att gå i norsk skidskola!
Det kommer ju att gå hur bra som helst. De kommer att förstå vad de säger och samtidigt tycka att det låter jätteroligt när den norske skidläraren pratar! ;)
Njae, de dyra vägtullarna börjar inte förrän på E6:an norr om Oslo.
Om man åker till Gausta, Hovden, Rauland, Haukelifjell eller Röldal så är det nästan inga vägtullar.

Det blev dock ett djupt suckande av besvikelse är jag berättade om Hafjell 😃 Den där Nintendobacken i Branäs lockar småttingar. Plus gratis saft. Man får nog förstå att småongar inte har samma perspektiv som vuxna skidproffs som ni är 😉 Det är viktigare att orten har en egen maskot med tillhörande dans och sång än jakten på puder och fallhöjd

Jag är dock övertygad om att dom blir lyriska när vi varit där.

Jo bra tips prova Kvitfjell med.

Det blev dock ett djupt suckande av besvikelse är jag berättade om Hafjell 😃 Den där Nintendobacken i Branäs lockar småttingar. Plus gratis saft. Man får nog förstå att småongar inte har samma perspektiv som vuxna skidproffs som ni är 😉
Kan jag inte alls förstå, när jag var barn och fick åka till Alperna de första gångerna så var det absolut mest spännande att få se högre och högre berg!🏔️😃;)
Och att få ett antal Schilling av mamma och pappa och gå till butiken och köpa österrikiskt godis.🍬🍫🍡😋
Det är viktigare att orten har en egen maskot med tillhörande dans och sång än jakten på puder och fallhöjd

Jag är dock övertygad om att dom blir lyriska när vi varit där.

Jo bra tips prova Kvitfjell med.
Men det måste ju vara något innehåll för er vuxna också, det får ju sättas gränser för ”curlandet”.;)

Jag har inte den negativa bild av Hafjell som min vän här ovan men jag kan inte jämföra med Norefjell som står på önskelistan. Några av topp-backarna är definitivt så flacka att de knappt går att åka utan att skejta eller staka, men nedre 3/4 av systemet är fint, varierat och med god fallhöjd, väderskyddat under trädgränsen men inte instängt. Liksom mysiga Kvitfjell.
Pistmässigt upplevs Hafjell som betydligt större och mer varierat än Branäs. Absolut värt att utforska!

Kan jag inte alls förstå, när jag var barn och fick åka till Alperna de första gångerna så var det absolut mest spännande att få se högre och högre berg!🏔️😃;)
Och att få ett antal Schilling av mamma och pappa och gå till butiken och köpa österrikiskt godis.🍬🍫🍡😋

Men det måste ju vara något innehåll för er vuxna också, det får ju sättas gränser för ”curlandet”.;)
Haha ja herregud. Nu var det främst skidorter jag frågar efter. Familj och barn tror jag att det blir bäst om jag sköter på egen hand. Det KAN ju vara så att det finns individuella skillnader, både mellan barn och familjers behov och önskan. Det som är rätt för dig behöver nödvändigtvis inte vara rätt för grannen.
Tror vi ändrar oss och åker till Branäs. Känns som det retar folk på nåt sätt 😃
Det är ganska skönt ändå göra som alla andra!

I slutändan ska ni åker dit ni trivs bäst....
Hur man upplever ett system och hur man trivs där kan man inte läsa i ett forum eller på faktablad med fallhöjd etc. Känner många som åker till branäs eller sälen år efter år och gillar det. Så det ska ju vara bra där,på nåt vis.
Många som skriver sämst om orterna har ändå aldrig varit där.

Senast ändrad:
Flest människor väljer att åka till Sälen - alltså måste det vara Skandinaviens bästa skidområde..? :rolleyes: (gissar att McDonalds är ett stort dragplåster för att locka barnen här)

Som jag skrivit tidigare: om skidsemestern kretsar kring barnen, kolla forumet på Familjeliv.se: där finns massa bra tips i ämnet. (vad är namnet på detta forum?)

Tror vi ändrar oss och åker till Branäs. Känns som det retar folk på nåt sätt 😃

Gör det! Ungarna kommer att älska det och därmed 99 % av föräldrarna också.

Hängde i Branäs i tre fyra dagar med tre härliga lånade ungar och blev imponerad av hur junioranpassat stället är. Börjar det bli lite lågt blodsocker? Kom vi åker och dricker varm saft! Gratis depåstopp för påfyllning av gott humör vid huvudliften. Har minstingen inte kommit över sin knappliftsskräck? Kom så åker vi och övar i knapplifts-karusellen! Svårt att åka sittlift om man är liten? Inte i Branäs för där är höjden vid på- och avstigning anpassad efter barnsben. Vi andra får göra en djuuup knäböj. Om bara några år kommer de här ungarna att ha växt ur Branäs, men just nu är det precis lagom stort och de åker runt själva utan föräldrarna och framför allt så utvecklas de massor.

Resterande 1 % av föräldrarna hänger på det här forumet och insisterar på att deras fyraåringar dööööör (som bara en fyraåring kan göra) om de inte får minst ett dussin svarta backar med minimum 1300 meters fallhöjd. Oklart om deras kids håller med.

Har jag antytt att någon inte får skriva här??
du får nog läsa min kommentar igen
Jag tycker att antyder att frågor om skidsemester med barnen är inte välkomna här och medlemmar med dessa frågor ska navigera till familjeliv.se. Och även hänvisar du till sajtens namn "Freeride" som om att det skulle kategorisera vilken sorts skidåkningsrelaterade frågor är mindre lämpliga.

Till ämnet 😉. Branäs har sin nisch (som med rätta drabbat Sunne och Hovfjället) men som sagt, södra Norges skidorter har väldigt mycket att erbjuda för ungefär samma svenska publik från väst och syd. Och norska kronan är märkligt billig.
If you never go, you’ll never know! Jag har en lätt autistisk ung man i släkten som älskade Branäs. Till sist vågade han (efter lirkande från föräldrarna) pröva Geilo. Nu älskar han Geilo! 😄

Bor man på västkusten/gbg så siktar man in sig på Norefjell, Hafjell, Gausta, Skeikampen, Kvitfjell. Vill du åka lite längre har du ju Hemsedal, Solheisen, Trysil och Geilo. Orkar du ta dig ännu längre så har du Røldal, Voss och Myrkdalen plus alla pyttesystem. Stranda hägrar sedan där i fjärran.

Självklart bör alla besökas. Hade dock börjat med det närmsta (Norefjell) så slipper du höra "är vi framme än?" i mer än några få timmar. Glöm inte att det är rätt mörkt redan vid 14-tiden v1.

Sedan inser man att Kiel-färjan går ifrån gbg vid 19, är i Kiel vid 9 och klockan 8 på kvällen är man i norra alperna ...

Men alla väljer fritt :).

Senast ändrad:
nyss hemkommen från Norefjell kan jag säga att samtliga svenskar jag pratade med tog upp ämnet; "varför åker folk till Branäs/Sälen?" eller "fattar inte att vi tidigare åkt till Branäs/Sälen i alla år"

När det kommer till barnens skidåkning så är den lika bra på alla ställen (de brukar vara nöjda med några skogsbanor och en figur som
"Valle" eller "Nore", vilket i stort sett alla anläggningar har).

Skillnaden är att jag som förälder kan sticka iväg och ta några repor "seriös" skidåkning som variation till barnbackarna.

nyss hemkommen från Norefjell kan jag säga att samtliga svenskar jag pratade med tog upp ämnet; "varför åker folk till Branäs/Sälen?" eller "fattar inte att vi tidigare åkt till Branäs/Sälen i alla år"
Naj, naj, naj… Sälen och Branäs är mycket bättre!
Tryggt och fint, inte alls sådana räliga fallhöjder som i Norefjell. Man får ju skräcksvindel när det är 1000 m ner till dalen.🫣😨

När det kommer till barnens skidåkning så är den lika bra på alla ställen (de brukar vara nöjda med några skogsbanor och en figur som
"Valle" eller "Nore", vilket i stort sett alla anläggningar har).
Har inte sett något Nintendo-land eller annat liknande glytt-trams-fjams där heller, åk inte till Norefjell, där är jättetråkigt.😴
Skillnaden är att jag som förälder kan sticka iväg och ta några repor "seriös" skidåkning som variation till barnbackarna.
Nu räcker det med reklam, de enda som bör åka till Norefjell är de som har köpt ett visst skandinaviskt liftkort, alla övriga undanbedes att åka dit och ställa till med liftköer och förstörelse av ospårad snö!☝️

V1 är Norge ett givet val eftersom deras jullov är slut då.
Jullov er ut V1. Skolene starter mandag 6.januar.

Och vad heter knapplift? ”Tallerkenheis”.:) (sant).
Tallerkentrekk

Tackar för all input och tips. Vi kommer prova Hafjell.
Tror vi ändrar oss och åker till Branäs.
Det er som med slalomstøvler: Best å teste først😎
hafjell.no

Tillbaka
Topp