Ah, en tråd med så stor urballningspotential att jag ska göra mitt bästa för att hålla mej till sak.
Språk;
Det beror helt och hållet vilket land och vart i landet ni väljer att åka. Österrike tycker jag generellt är bättre när det gäller engelska. Större orter är alltid bättre, då de har fler turister och naturligt exponeras mer antar jag. De stora orterna i Frankrike presenterar inte heller några större problem. I Chamonix:et etc. fungerar alldeles utmärkt med engelska, I Chamonix räcker det fan med svenska. Om det sedan är tragiskt eller inte låter jag vara osagt.
Men sedan är det ju bara att konstatera att Frankrike är ett u-land, där tv-dubbas, engelskan är nästintill obefintlig (speciellt på mindre orter), detta eftersom de tror att Frankrike är universums mitt, man äter saker som krälar i trädgården, skitit vin är billigare än vatten, och de flesta fransmän luktar illa.
Men eftersom min genom-positiva flickvän påstår att jag ska sluta vara så negativ och att det går att vända det mesta till något postivit så gör jag ett försök. När man inte "kan" språket, så lämnas öppningar för oerhört trevliga missförstånd, vilket gör det mycket lättare att ragga enligt devisen, "gillades det inte så skämtade jag - gillades det så ligger vi".
Skidintresse;
Är bra att ha om man ska göra en säsong i alperna.
Festintresse;
Underlättar det sociala livet och även skidåkningen i vissa avseenden. Jag brukar åka som bäst när jag är så bakis att jag inte längre bryr mej om liv och död. Det är då jag frontar linjer, löst och ledigt droppar klippor och slutar svänga helt. Något som alltid väcker det motsatta könets intresse och "grabbarnas" beundran. Alkohol leder alltså till umgänge och berömmelse. Något som med fördel kan kombineras med ovanstående utlägg kring språk. Toppa det med Fernet för att uppnå den där riktiga legend/mystik -statusen.
Offpist;
Är det inte det man siktar på? Speciellt där nere bland alla jävla pucklar. Otäckt när man är bakis. Köp dom fetaste skidorna ni kan hitta, detta är speciellt viktigt när man argumenterar offpist -åkning mot snöbräde-jävlar.
Orter;
Här går det ju också att kombinera olika faktorer, av egen erfarenhet brukar skalan ligga mellan "rolig by" - "bra offpist". Väldigt grovt och generaliserat då. Som första-års-säsongare skulle jag nog välja någon hyffsad stor ort, Chamonix, Val Thorens eller liknande. Men det är ytterst personligt, eftersom undertecknad skulle tröttna hejdlöst på en mindre ort. Samt, en mindre ort = mindre anonymitet = mindre tolerans för enkla misstag (se ovanstående avsnitt om Fernet).
Budget;
Nu har jag ett sånt där jobb, vilket har skiftat verkligheten från "Inga cäsh - för mycket tid", till "Cäsh - ingen tid", med det i ryggen skulle jag säga att 40 papp låter lite tunt. Men det går väl om man håller igen antar jag. Det var så längesedan det var på tapeten, jag var så ung då.
Övrigt;
Osthyvel är bra, speciellt om ni ska till u-landet Frankrike. Då den typen av teknologi saknas i u-länder. Medtag hemmakära favoriter tänker jag. Och tänk på att om ni inte kan språket kan vissa saker vara svåra att kommunicera, kondomer, gag-balls, voltaren, messmör, glögg-essence etc. Allt man behöver för en lyckad säsong.