Tips till okunnig tonårsmamma ;)

Tina67

Medlem
Kort fråga, letar all mountain-skidor till 14-åriga sonen, han har ett par "vanliga" Völkl twin tip, men nu tjatar han om all mountain.
I den prisklass jag tänker mig så här i slutet av en säsong så har jag hittat ett par begagnade (från butik) Head Monster 88 och ett par nya Nordica Navigator 85 CA på annan nätsida.
Så min enkla fråga är. Duger Nordica, och han får en ny skida, eller kan Head Monster ändå vara bättre trots begagnad (ser ut att vara fint skick).
Vi är inga avancerade skidåkare, men han vill väl bli ;-) Åker skidor nästan varje helg hela säsongen.

Båda kan vara ganska styva för många 14-åringar beroende på deras vikt/längd/åkstil/teknik/styrka. Fast Nordica Navigator kan fungera om han har börjat växa till sig.

Med tanke på hans twintips... Ingen av dina exempel har sådana egenskaper. Åker han i park alls? Gillar att hoppa litet och åka baklänges ibland? Det finns en hel del skidor särskilt för ungdomar, som kombinerar allmountain med twintip (eller åtminstone något ditåt). Kanske han skulle nappa på det?

Ett exempel (obs jag känner dock ej till just denna online shop):

Båda kan vara ganska styva för många 14-åringar beroende på deras vikt/längd/åkstil/teknik/styrka. Fast Nordica Navigator kan fungera om han har börjat växa till sig.

Med tanke på hans twintips... Ingen av dina exempel har sådana egenskaper. Åker han i park alls? Gillar att hoppa litet och åka baklänges ibland? Det finns en hel del skidor särskilt för ungdomar, som kombinerar allmountain med twintip (eller åtminstone något ditåt). Kanske han skulle nappa på det?

Ett exempel (obs jag känner dock ej till just denna online shop):

Det är nog det han vill ha, alternativ till twintip, han har börjat gilla att dra iväg offpist och försöker sig på lössnö.... Han är 161 lång av den tyngre modellen ;-)

Icelantic nomad 95 skulle fungera bra kul skida för hela berget ink park

Mina grabbar har precis växt ur sina "Black crows Magnis" Jag skulle kalla dem allmountain twintip till tonnåringar. De har varit riktigt nöjda. Men de kan vara lite luriga att få tag i till vettigt pris. Men jag hittade mina till lågsäsongspris

Völkl Mantra jr skulle också kunna vara ett alternativ, finns ju längden 158. Har väl all-mountain rocker med lite twin-tip utan att vara extrem, men funkar att trixa med.

Har hittat en sida som heter alpinstore.com. Nåt man vågar beställa från tro? Har läst reviews, men där är det verkligen blandat med bra och dåliga recensioner....

Eller tänk så här... Han är i tillväxt och utveckling och kommer antagligen vilja/behöva ha nya skidor (längre/annorlunda) inom högst två år. Ge honom 3000 kr att själv botanisera på begagnat-marknaden så får han chansen att testa olika typer av skidor och kan bättre utveckla känsla och erfarenhet för vad som finns och vad han vill ha. Gärna med stöd och tips här på freeride, kanske via ditt konto.

Här är ett beg-tips (vem vill inte ha Henrik Harlauts egna skidor?!) - kanske lite långa just nu men den här vintern är ju nästan slut.

Om skidornat ska användas utanför pisten skulle jag rekomendera att titta på skidor som är 90+ mm i midjan och ca 160-170 cm i längd. Det finns ju numer ett hyfsat utbud på freeride/all mountain skidor för ungdomar
.
Fischer Ranger FR (Scott Scrapper 90 är samma skida)
Blizzard Rustler Team
Dynastar Menace 90
Rossignol Teens Blackops Smasher
Head Kore Team
osv

De flesta av dessa modeller har längsta längd kring 160-165 cm i så dessa passar nog rätt bra i år men kan ju riskera att bli åt det korta hållet nästa år (hänger ju självklart en del på hans förmåga och hur han växer), men en del finns i längre längder.

Nästa steg blir ju att gå på kortaste längderna i senior och där är ju utbudet enormt, förslag på skidor att titta på är då.

Fischer Ranger 94
Head Kore 93
Salomon QST 92
Blizzard Rustler 9
Rossignol Blackops Escaper

Alla skidor jag nämnt är bra skidor som antagligen kommer funka fint för honom, det handlar mest om att hitta en skida i bra längd och till rätt prsi.

Om skidornat ska användas utanför pisten skulle jag rekomendera att titta på skidor som är 90+ mm i midjan och ca 160-170 cm i längd. Det finns ju numer ett hyfsat utbud på freeride/all mountain skidor för ungdomar
.
Fischer Ranger FR (Scott Scrapper 90 är samma skida)
Blizzard Rustler Team
Dynastar Menace 90
Rossignol Teens Blackops Smasher
Head Kore Team
osv

De flesta av dessa modeller har längsta längd kring 160-165 cm i så dessa passar nog rätt bra i år men kan ju riskera att bli åt det korta hållet nästa år (hänger ju självklart en del på hans förmåga och hur han växer), men en del finns i längre längder.

Nästa steg blir ju att gå på kortaste längderna i senior och där är ju utbudet enormt, förslag på skidor att titta på är då.

Fischer Ranger 94
Head Kore 93
Salomon QST 92
Blizzard Rustler 9
Rossignol Blackops Escaper

Alla skidor jag nämnt är bra skidor som antagligen kommer funka fint för honom, det handlar mest om att hitta en skida i bra längd och till rätt prsi.
Tack snälla:-) Jo jag sitter precis och kikar på Rossignol Blackops smasher på Sport Conrad (som verkar vara en vettig sida och som jag hittat där till hyfsat pris), och även Head Kore team har jag hittat till överkomligt pris :-) Dynastar Menace 90 hittade jag på Alpinstore men vet inte om jag vågar beställa där....

Tack snälla:) Jo jag sitter precis och kikar på Rossignol Blackops smasher på Sport Conrad (som verkar vara en vettig sida och som jag hittat där till hyfsat pris), och även Head Kore team har jag hittat till överkomligt pris :) Dynastar Menace 90 hittade jag på Alpinstore men vet inte om jag vågar beställa där....
Rossignol Smash har min dotter åkt på när hon var 12-13 och sonen när han var 10 i 150cm det ser ut att vara samma skida som Blackops Smasher, riktigt bra allmountainskida.
Sonen har sen kört på Völkl Confession jr (heter numera Katana jr) Dock mer offpistinriktad men han har använt dem både i pist och park och älskar dem.
Lite på gränsen för en 14-åring kanske men finns upp till 163cm.

OK så du har hittat till de utländska online-sidorna! SportConrad är definitivt seriösa, liksom Sport-Bittl och en del andra online-shops, det kan nog de flesta på detta forum intyga. Alpinstore vet jag inget om men de verkar ok. Här är ett annat tips:

Jag håller på att leta till min grabb som dock bara är 12år och har tittat på Faction Prodigy 2.0 eller 1.0 eftersom han kör mer och mer park. Dessa finns ju ner till åtminstone 158cm längd.
De har ju även jr modeller Faction C.T 2.0 som kanske skulle kunna passa i 165cm till en 14-åring.
Men vill han köra lite mer freestyle och "newschool" så tror jag kanske en prodigy 2.0 skulle funka.

Camox jr låter annars som en bra skida om det är mer allmountain han är ute efter eller Atris jr kanske

Nackdelen är väl att båda dessa skidmärken är ganska dyra.

Tycker inte ni ska vara rädda för att gå upp i bredd men över 100mm är nog inte nödvändigt.

Synd att de var slut i 162cm

Dessa finns i 162cm och 169cm, dock inte i rea än.

Jag gissar att som tonåring så är rätt profil på märken inte helt oviktigt. Armada, Line och Faction kan nog vara intressanta då:

Armada ARV 84 kanske kan vara något. Känner ej till shopen dock:

Eller Faction CT 2.0 yth:

Bredare alternativ skulle kunna vara Line Sir Francis Bacon Shorty:

Tillbaka
Topp