Tjej som behöver hjälp att köpa bräda

Emsau

Ny medlem
Hej!

Jag vet att många är trötta på dessa typer av inlägg men jag är vilse i djungeln och måste ha hjälp! Jag ska fatta mig kort.

Jag har åkt snowboard i 2 år och jag känner att det är dags att köpa mina egna grejer ist för att hyra.
Men jag har ingen aning om vilken bräda jag ska köpa?

Jag är 169 cm, Väger 63 kg och har sko stl 39. (Har haft 25,5 i boots varje gång jag hyrt)

Jag åker mest allround med lite hopp och lite off-pist men mest i pisten.
Jag har vart inne på en mellanhård bräda då jag är ganska aggesiv i min åkning men också vill kunna hoppa och köra lite off-pist och i parken. Men jag kanske är helt fel ute?

Och hur bred ska den vara?

Många frågor men tacksam för svar!

//Em

Hej

Om du "bara" har 25,5 spelar det egentligen ingen roll. Har du en bräda som är lång nog för dig så kommer det även vara bred nog. Men kolla när du köper genom att stå på brädan o ev. ställa skon på och vinkla för att se vilken lutning du kan ha innan bootsen "går i".

Ja tror att du helt klart ska ha en mellan hård bräda. Nitro har några shyssta för tjejer, typ fate eller carreran (riktigt grym men hård). Kolla nitrousa.com. Men en lite mjukare "killbräda" skulle oxå funka. Killbrädorna blir lite bredare.

-Sophie

Jag skulle gå in i en kunnig snowboard affär eftersom du inte verkar helt såld för någon speciel bräda.
Är ju ingen brädåkare, men när jag varit med brosan som kan lite och han har lite samma "Krav" som du. En ganska bra all around bräda, han kör på Capita brädor. Tror det finns någon som heter Midnight lr dyulikt. Tror det är en allaround bräda för tjejer. Värd att kolla in!

Perkal sa:
Jag skulle gå in i en kunnig snowboard affär eftersom du inte verkar helt såld för någon speciel bräda.
Är ju ingen brädåkare, men när jag varit med brosan som kan lite och han har lite samma "Krav" som du. En ganska bra all around bräda, han kör på Capita brädor. Tror det finns någon som heter Midnight lr dyulikt. Tror det är en allaround bräda för tjejer. Värd att kolla in!
https://www.freeride.se/prylar/sear...st_min=200&sort=1&price_max=11000&price_min=0

Så ungefär hur lång ska de vara?

Sist jag hyrde fick jag en som gick över näsan på mig och den kändes lite för lång.

Tack för era svar! :)

Emm sa:

Sist jag hyrde fick jag en som gick över näsan på mig och den kändes lite för lång.

Brukar man inte säga till hakan? Eller så är det näsan:P Så antar att du borde ha en runt 155cm kanske. Men kolla med någon brädåkare först. Är inte helt hundra på vilket av dem det är-

Perkal sa:
Emm sa:

Brukar man inte säga till hakan? Eller så är det näsan:P Så antar att du borde ha en runt 155cm kanske. Men kolla med någon brädåkare först. Är inte helt hundra på vilket av dem det är-
Näsan är lite långt. Jag jobbar i Snb butik i Österrike o vi brukar rekomendera hakan precis som perkal säger. Sedan kan alltid det variera lite beroende på vad man åker och åkstil. Men det är ett bra riktmärke iaf. Jag är 171 o kör på 151 det tycker jag funkar fint.

-Sophie

Så vi har alltså en skidåkare som ger brädråd och en människa som arbetar med att sälja brädor som hävdar att åkarens längd är det primära för att välja längd på brädan....Lovely....

25,5 i skor...jo tillräckligt bred kommer brädan nog vara, frågan är när den blir för bred....

Xavier sa:
Så vi har alltså en skidåkare som ger brädråd och en människa som arbetar med att sälja brädor som hävdar att åkarens längd är det primära för att välja längd på brädan....Lovely....

25,5 i skor...jo tillräckligt bred kommer brädan nog vara, frågan är när den blir för bred....
Så vi har en jävligt rolig killle som istället för att ge lite hjälp eftersom han är så jävla duktigt på brädor börjar hacka på andra... Lovely.....

Jävla skojare, tycker synd om dig:=

Xavier sa:

Kom igen.. Jag behöver verkligen hjälp. Och ni verkar ändå veta mer än jag när de gäller brädor.
Tror dock inte jag behöver oroa mig över att den kommer vara för smal. Bara inte bootsen sticker utanför för mkt...

Men jag funderar på Burton... Så, förslag? =)

Tack för alla förslag och åsikter! // Em

Jag är typ som du i längd, vikt och storlek! Precis köpt en Burton Blender 145cm. Testade den förra säsongen och var helt såld. Den tog åkningen till en helt ny nivå! Helt galet... Annars är Burton Lipstick riktigt skön också. Förra säsongen körde jag Ride Fever och den var också bra. Lite mer budget också. Så det är väl mina tips! hoppas du hittar nåt! :D

Din vikt är den enskilt viktigaste faktorn när du köper en snowboard. Efter vikten kommer din skostorlek. Om du hittar en bräda som har rätt bredd och rätt styvhet har du goda möjligheter att bli nöjd.

Jag tycker att du ska leta efter en bräda som är mellan 24 och 24,5 cm i midjan (smalaste stället) och längden borde ligga ungefär mellan 150 och 155 med tanke på vilken typ av åkning du är intresserad av.

Jag återkommer med några specifika förslag lite senare ikväll.

Senast ändrad:
Technine One Love Rocker, flex 4 o e anpassad för hela berget. Utgå från din vikt o ta en längd på 152

Senast ändrad:
Johanna - Jag tror jag åkte på en som var 147 förra sesången men va tvungen att byta då jag upplevde den lite för kort. Däremot har jag kollat på Lipstick..

Dough - Som sagt, jag åker mest allround med lite hopp och lite off-pist men ändå mest i pisten. Jag tycker om när de går fort och jag känner att jag har bra kontroll i brädan.. Alltså inte för mjuk men ändå så att jag ska kunna trixa med den.

Alla förslag välkomnas! =)

Emm sa:
ekebom sa:
Technine One Love Rocker, flex 4 o e anpassad för hela berget. Utgå från din vikt o ta en längd på 152
Har hört att stabiliteten i landningar blir mycket sämre med Rocker.. ??
det stämmer att stabiliteten vid landningar kan bli lite sämre ja, men å andra sidan så är det lättare att manövrera. Som sagt, du ville ju kunna trixa. Om hoppen e viktiga för dig så bör du köra på två brädor, en styvare och en lite mjukare för övriga features i parken. Men om du vill ha allt i samma så har jag faktiskt en oanvänd bräda, kolla mina annonser.

Senast ändrad:
Tomten - Jag är fortfarande orolig att den är för kort, då jag tyckte 147 kändes för kort :S Sen är jag lite mer inne på Burton ..

Tycker att du ska akta dig för att snöa in för mycket på ett och samma märke. Speciellt burton.. Dom gör väldigt bra grejer, JA, men dom tar rikligt betalt för kakan också.

Det bästa du kunde göra hade ju varit att prova ett antal olika brädor och sen bestämma dig. Dock är möjligheten till det ganska dålig om du inte lyckas pricka in någon av skidtestarhelgerna eller tar dig söder ut...

Om du har tänkt hoppa och åka lite mer åt friåkningshållet (dock inte midjedjupt) och inte raila skulle jag rekomendera en bräda utan rocker. Mycket roligare att åka i pisten med framförallt..

// Stoffe

Senast ändrad:
krilleee sa:
Tycker att du ska akta dig för att snöa in för mycket på ett och samma märke. Speciellt burton.. Dom gör väldigt bra grejer, JA, men dom tar rikligt betalt för kakan också.

Det bästa du kunde göra hade ju varit att prova ett antal olika brädor och sen bestämma dig. Dock är möjligheten till det ganska dålig om du inte lyckas pricka in någon av skidtestarhelgerna eller tar dig söder ut...

Om du har tänkt hoppa och åka lite mer åt friåkningshållet (dock inte midjedjupt) och inte raila skulle jag rekomendera en bräda utan rocker. Mycket roligare att åka i pisten med framförallt..

// Stoffe
Förhoppningsvis så får jag jobb i Sälen i vinter och då hoppas jag på att jag kommer få möjlighet att testa olika brädor.
När är skidtestarhelgerna?

Det är där jag klyver mig för jag vill ha en freestyle bräda som jag kan hoppa och trixa med men jag vill ändå också ha en allround bräda så går bra i pisten.

//Em

antingen har du ett mellanting eller 2 brädor..
Själv har jag 3 som används och en massa till i garaget.
En till park(rocker)
En till pist(spann)
En till puder(rocker).

Tror inte sälens skiduthyrningar har mycket bättre utbud än någon annanstans i sverige och det är ju framförallt därifrån du kan låna och prova. Brukar bara bara Basmodeller i hyran.

Tror att skidtestarhelgerna är i början av december typ runt den 10:e. Rätta mig om jag har fel.
Har också för mig att det finns en i sälen, typ lindvallen eller nått. Annars vet jag att det finns uppe i åre.

//Kristofer

Senast ändrad:
Tänkte på att hijacka tråden lite, behöver också lite hjälp med att hitta en ny bräda. Tycker att jag så smått har blivit blind efter att ha läst så mycket om olika brädor, och kanske mera förvirrad också.. Speciellt för att producenterna aldrig säger något negativt om deras varor, och alla brädor är typ för allround nybörjare/intermediate/pro.. Jag bor i Danmark (dåligt urval) och min kommande säsong kommer troligen att vara på en destination som inte har ett stort urval på brädor, så jag vill köpa över nätet. Evt. i Tyskland om det är någon idé, finns det bra shops där, man kan ta sig lätt till på dags basis?. Ska nämligen ha nya snowboardstövlar också..

Fakta om mig (som inte kommer att ändra sig, har växt ut längesen):
- 158 cm lång
- 60 kg ungefär + - 2 kg.. (Säsongandet har en tendens att påverka.. haha)
- 37-38 skostorlek.
- Tjej (Fast stor skillnad gör det ju inte, men ändå!)
- Har brädkontroll, och skulle säga att jag är en mellan bra/bra åkare.
- Åkstil: Tycker om fart, men är inte agressiv, ganska chill oftast fast det går lite fort också..

Brädan jag har nu är Burton Lux 143, 08/09. Efter två hela säsonger vill jag gärna på något nytt, också för den har blivit lite sliten nu. Jag skulle gärna villa börja leka lite mera över allt, men tycker att det är lite svårt med min Lux. Flex?? Men ja, jag vill börja hoppa lite, 180° ... 360° kanske till och med, köra lite på rails, leka på pisterna något mera, och kunna utveckla mig på min nya bräda på pisterna också. Har nästan inte hoppat något alls och kan inte riktigt några tricks ännu. (Snö gör så ont i förhållande til vatten, men den här vinteren skall jag segra över snön också!)
Tänkte att om jag vill powpowpow så kan jag använda Luxen, för det är ändå en allround.. Eller vad menar folket om det, god idé??

Oppsumerat vad jag vill ha:
- Bräda till park, hopp, rails, men också lek på pisterna och gärna med möjlighet för att få lite fart.
- Bräda som ger möjlighet för utveckling.
- Bräda som inte är i \"high end\" prisklass. (Betalar gärna för kvalitet, men är inte super rik)
- Bräda som inte är för blommig och tjejjig i förhållande till utseende. (Fast stickers kan väl rädda en ful bräda..)

Hoppas att någon kan hjälpa mig lite..! Tacksam! :)

sairas sa:
Tänkte på att hijacka tråden lite, behöver också lite hjälp med att hitta en ny bräda. Tycker att jag så smått har blivit blind efter att ha läst så mycket om olika brädor, och kanske mera förvirrad också.. Speciellt för att producenterna aldrig säger något negativt om deras varor, och alla brädor är typ för allround nybörjare/intermediate/pro.. Jag bor i Danmark (dåligt urval) och min kommande säsong kommer troligen att vara på en destination som inte har ett stort urval på brädor, så jag vill köpa över nätet. Evt. i Tyskland om det är någon idé, finns det bra shops där, man kan ta sig lätt till på dags basis?. Ska nämligen ha nya snowboardstövlar också..

Fakta om mig (som inte kommer att ändra sig, har växt ut längesen):
- 158 cm lång
- 60 kg ungefär + - 2 kg.. (Säsongandet har en tendens att påverka.. haha)
- 37-38 skostorlek.
- Tjej (Fast stor skillnad gör det ju inte, men ändå!)
- Har brädkontroll, och skulle säga att jag är en mellan bra/bra åkare.
- Åkstil: Tycker om fart, men är inte agressiv, ganska chill oftast fast det går lite fort också..

Brädan jag har nu är Burton Lux 143, 08/09. Efter två hela säsonger vill jag gärna på något nytt, också för den har blivit lite sliten nu. Jag skulle gärna villa börja leka lite mera över allt, men tycker att det är lite svårt med min Lux. Flex?? Men ja, jag vill börja hoppa lite, 180° ... 360° kanske till och med, köra lite på rails, leka på pisterna något mera, och kunna utveckla mig på min nya bräda på pisterna också. Har nästan inte hoppat något alls och kan inte riktigt några tricks ännu. (Snö gör så ont i förhållande til vatten, men den här vinteren skall jag segra över snön också!)
Tänkte att om jag vill powpowpow så kan jag använda Luxen, för det är ändå en allround.. Eller vad menar folket om det, god idé??

Oppsumerat vad jag vill ha:
- Bräda till park, hopp, rails, men också lek på pisterna och gärna med möjlighet för att få lite fart.
- Bräda som ger möjlighet för utveckling.
- Bräda som inte är i \\\"high end\\\" prisklass. (Betalar gärna för kvalitet, men är inte super rik)
- Bräda som inte är för blommig och tjejjig i förhållande till utseende. (Fast stickers kan väl rädda en ful bräda..)

Hoppas att någon kan hjälpa mig lite..! Tacksam! :)
Kolla in k2:s www eller vavavoom( tror jag) Tjejmodellen heter. Finns både med rocker och utan. Riktigt mjuk och fin. Du kommer kunna leka loss på en sån:) Däremot kommer du inte kunna åka super fort, inte med kontroll iaf. Det är ju så att om du vill ha en lekbräda kommer du inte kunna köra superfort..

krilleee sa:
[Kolla in k2:s www eller vavavoom( tror jag) Tjejmodellen heter. Finns både med rocker och utan. Riktigt mjuk och fin. Du kommer kunna leka loss på en sån:) Däremot kommer du inte kunna åka super fort, inte med kontroll iaf. Det är ju så att om du vill ha en lekbräda kommer du inte kunna köra superfort..
Læt som ett bra førslag faktiskt.

Jag tycker att du skulle kunna kolla in never summers sida lite också, typ en pandora eller evo. Deras Rocker camber tech(Ungeför som libtechs C2) gör brädan lekfull men även stabil i högre farter. Den kommer nog inte bli lika mjuk som rena rockerbrädor med du skulle i alla fall kunna kolla lite. Har dock inte provat dem än så jag kan inte säga alltför mycket. Kommer antagligen beställa en evo från england.

Xavier sa:
krilleee sa:
[Kolla in k2:s www eller vavavoom( tror jag) Tjejmodellen heter. Finns både med rocker och utan. Riktigt mjuk och fin. Du kommer kunna leka loss på en sån:) Däremot kommer du inte kunna åka super fort, inte med kontroll iaf. Det är ju så att om du vill ha en lekbräda kommer du inte kunna köra superfort..
Læt som ett bra førslag faktiskt.
Hmm, vad månne.. med rocker eller utan? Det är väl att med rocker blir det mera löst åkande, utan rocker lite fastare, har jag förstått rätt? Lite svårt att få tag i, men klart värt att undersöka om det är möjligt att få ett skickligt bra erbjudande nånstanns. Verkar som en cool bräda! Och min poäng med att åka fort är väl sist och slutligen att inte vara helt nere på nivå med dom långsammaste av dom långsammaste nybörjarna. Så att man inte alltid ska få höra att man skall skynda på sig! Hatar stress. :) Men jadå, en 143 utan rocker skulle kanske passa mina omständigheter bäst? ..Är det stor skillnad på rocker och utan rocker, eller är det bara marknadsförning?

On a sidenote:
"Buy the K2 Incense and experience the K2 Incense Aroma for yourself!" som dom säger på salviasociety.org..

Av de brædorna jag åkt så ær det min uppfattning att det ær stor skillnad på en rockerbræda och en vanlig camberbræda, nu menar jag alltså inte RC/C2-brædor utan vanlig rocker. Sedan vad som ær bæst beror på vad som ska åkas och vem som åker. En mjuk bræda med rocker ær svår att få till någon pistraket vill jag mena, går något bættre med en mjuk med camber æven om det inte skulle vara ett førstahandsval. Men jag fattar K2s sida som att vavavoom bara ges med rocker?

Xavier sa:
Av de brædorna jag åkt så ær det min uppfattning att det ær stor skillnad på en rockerbræda och en vanlig camberbræda, nu menar jag alltså inte RC/C2-brædor utan vanlig rocker. Sedan vad som ær bæst beror på vad som ska åkas och vem som åker. En mjuk bræda med rocker ær svår att få till någon pistraket vill jag mena, går något bættre med en mjuk med camber æven om det inte skulle vara ett førstahandsval. Men jag fattar K2s sida som att vavavoom bara ges med rocker?
Kan vara så att dom slutade med att släppa den utan rocker tills i år. Eller så har jag helt enkelt förväxlat den med www:n för den är jag helt säker på att den kom i 2 utföranden förra säsongen iaf. Jag skulle absolut rekomendera rocker om du just vill lära dig leka lite:) Det är enl. mig iaf lättare att snurra runt i pisten med en rocker bräda. På hopp spelar det ingen större roll. Men just i pisten eller på rails/boxar är det roligare att leka med en rockerbräda!

krilleee sa:
Xavier sa:
Kan vara så att dom slutade med att släppa den utan rocker tills i år. Eller så har jag helt enkelt förväxlat den med www:n för den är jag helt säker på att den kom i 2 utföranden förra säsongen iaf. Jag skulle absolut rekomendera rocker om du just vill lära dig leka lite:) Det är enl. mig iaf lättare att snurra runt i pisten med en rocker bräda. På hopp spelar det ingen större roll. Men just i pisten eller på rails/boxar är det roligare att leka med en rockerbräda!
Skönt att få det hela lite mera speciferat. 143 går väl bäst när jag ändå väger över 56kg.. Lästa någonstanns om en tjej som också anbefala 143 i förhållande till 139, då en 139 kan ge en för liten stance och nosepress/tailpress kan gå ut i att ungefär ramla över brädan för att den är så kort. Vet då inte om det gäller mig också när jag inte är så lång..

Har annars stött på ett erbjudande på Burton Blender 145, 09/10, men det är med the channel och vet inte om jag vill involvera mig i det ännu, fast att det går att köpa en converter till bindningarna. Och kanske vill jag också testa något annat än Burton i år.. Är det annars för långt för mig, när det nu är en jibb bräda?

Johanna1503 sa:
Jag är typ som du i längd, vikt och storlek! Precis köpt en Burton Blender 145cm. Testade den förra säsongen och var helt såld. Den tog åkningen till en helt ny nivå! Helt galet... Annars är Burton Lipstick riktigt skön också. Förra säsongen körde jag Ride Fever och den var också bra. Lite mer budget också. Så det är väl mina tips! hoppas du hittar nåt! :D
Yo. Valde också en Burton Blender i år. Kommer bli grymt!

Bataleon Distorsia. tack vare TBT så blir den stabil i höga farter också. eller Violenza som har lite bredre midja om du känner at det ska bli mer offpiståkning.

Kan du åka så kommer du bli asnöjd med Bataleon och aldrig byta till nåt annat.

Kula82 sa:
Bataleon Distorsia. tack vare TBT så blir den stabil i höga farter också. eller Violenza som har lite bredre midja om du känner at det ska bli mer offpiståkning.

Kan tyvärr inte alls hålla med om det. Har åkt en hel del... Försökte åka på en ET under säsongen 07/08 och var inte alls nöjd. Blev att sälja den och köpa en bräda med rocker istället. TBT är inte för alla! Säger inte att det är dåligt men alla kommer in tycka att det är bra heller...

krilleee sa:
Kula82 sa:

Kan tyvärr inte alls hålla med om det. Har åkt en hel del... Försökte åka på en ET under säsongen 07/08 och var inte alls nöjd. Blev att sälja den och köpa en bräda med rocker istället. TBT är inte för alla! Säger inte att det är dåligt men alla kommer in tycka att det är bra heller...
Måste dessvärre instämma med Krilleee, TBT passar inte alls mig, kanske har haft för höga förväntningar vem vet. Däremot passar bananerna mig kanon. Tror att det är väldigt personligt..

jag kör rätt mycket snowboard men kanske på en annan nivå än du...
men för typ 3 år sen (13) var jag lite längre än du och vägde kanske 10 kilo mindre än dig (kille) köpte jag en burton feather... den va riktigt bra! och efter dina behov skulle den nog vara perfekt!
det är en directional-twin men typ 3-5 cm längre nose än tail..
har alltid efter det kört kort. nu är jag 185 och kör på 153/155 brädor...
feather är en riktigt skön tjejbräda enligt mig.. definitivt värd att kolla in!
kostar inte så mycket heller ;)
https://www.freeride.se/prylar/snowboards/2011/burton/feather.html
skulle rekomendera 149 eller 153 :)

Tillbaka
Topp