Tjej, Vilken bindning ska hon ha?

Nosskire

Medlem
Tjenare!
Har äntligen tagit mig i krafen och reggat mig på freeride, har hängt här ett bra tag och läst en hel del om allt mellan himmel och jord.

Mitt första inlägg rör dock inte mig utan min flicka som ska börja åka snowboard / har börjat.

Hon har åkt 2-3 dagar förra året med mig och är sållades en nybörjare. Tar sig dock ner för rödkullebackarna i åre med endast små problem ;) (blå backar)
Då åkte hon på min systers gamla Extreme eline och några nn bindningar. Bra bräda att träna på pga kort och lätt.

Nu till vinter ska vi upp till åre tillsammans i en vecka och då hade i alla fall jag tänkt att hon bara ska åka bräda. Brädan i fråga som hon troligen kommer att åka är en Burton feather 147.

Hon är va 167 lång (tror jag)
väger, tja normalt :D,
boot size : 39

Men vilka bindningar ska hon köpa?
Hon kommer INTE att trixa och så utan troligen åka 100% pist i början.

Jag har kollat på Stilleto från burton, men har någon någon bättre idé ``?
Vet inte om hon vill ha respons eller lite slappare än pga hon är har ju inte åkt så mycket, men tanken är att hon ska ha en utrustning att växa i ! Dvs hon måste kunna ha grejorna om 3 år då hon åker bättre.

Köper gärna Burton bindningar men andra alternativ tas också. Vill dock inte beställa via nätet och måste gå att gå tag på till uppsala på något sätt. Vill se dem irl först.

Nå... Vad säger ni, vilka bindningar ska hon köpa?

Asså vem säger att hon måste ha tjejbindningar? ska ha hon lära säg åka och vill ha ett par grymma till ett gynnsamt pris så ska hon satsa på burton misson.
Stilleto är då för "tjejer" som är lite coolt men den har ingen capstrap som hjälper nybörjare att lära sig brädan mycket snabbare och utvecklas så satasa på misson tycker jag!

mm, jag håller med föregående talare.. kör själv på ett par mission, från förra året.. dom är jäkligt stabila och sköna.. man slipper det jobbiga trycket ,som kan kännas på överdelen av foten, med capstrap.. den är en bra grej asså.. såg att dom hade sjunkigt ganska mycket i pris från förra året också, de va ju den första burton bindningen med capstrap..

Okey, tänkte bara att den såg skön ut igentligen ^^

Jag åker Custom x med custom bindningar och tycker dessa bindingar är helt okey. Dock lite mjuka.

Jag kan troligen få tag på ett par sådana för 800 kr sprillans från staduim, tror jag tar dem... Alternativt blir det mission om ni gillar dem ! Aldrig testat dem faktiskt

Nja...

Tror säkerligen att capstrap är grymt !

MEN..: har lite för stora fossingar tror jag, har storlek 45 och på min gamla custom 158 bräda så var det exakt på gränsen ^^

Hur mycket bygger capstrap på tån?. Min custom x bräda har dock lite mer midja men är tveksam om jag får plats med capstrap... Inte så skönt att ligga och trycka så slår man i tårna ^^ har redan gjort det ett x antal gånger...

Någon som har kört med capstrap som har lika stora fossingar som jag här?

Jag har 44 och kör med Fluxbindningar som har liknande tåstraps. Jag tycker att "capstraps" bygger lite och jag känner helt klart behov av en lite bredare bräda nu än tidigare. Som sagt; inte så kul att dra i tårna titt som tätt.

Köp ett par Flux Titan i storlek S till din tjej. De är otroligt snygga och kvaliteten är mycket hög!

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.

stiletto är en superbra bindning till hennes kroppstyp och sånt.. hon e tjej,, bindningen är gjord för tjejer..

min tjej har provat massor av bingningar och nu kör hon med burton lexa.. det är STOR skillnad tycker hon PGA att de andra e gjorda för killar och är hårdare i flexet overall..

din tjej skall köpa en tjejbindning punkt slut. hon e ju tjej.

/K

Nu blev det massa röster här ;)

Jag har aldrig åkt med capstrap men jag kanske ska testa att köpa ett par, dock så verkar det som om jag kommer att få vinka bindningarna lite mera nu... Kanske är värt att testa :D

Ska läsa lite om Lexa / stilietto samt flux bindingarna.

Jag kollade på lexa först men som jag uppfattat det så är Stiletto lite mjukare och kanske därför lite bättre som nybörjar bindning ? Hon är ju inte sååå het än! Men bra sexig är hon i alla fall ;)

Stort tack för synpunkterna som har kommit !

Tillbaka
Topp