Toe/heeldrag en myt?

ErikDragon

Medlem
Toe/heeldrag en myt?
Jag har en ganska smal bräda, Waist = 240 mm, Length = 640 mm. Jag har ganska stora fötter, har Salomon boots US size 10.5,(45). Kör regular, stance 54 cm, vinklat +24 -9. Bootsen sticker alltså ut 3-4 cm på både häl och tåsidan. Detta borde alltså medföra toe/heeldrag vid carving.

Jag lyckas då inte få varken heel eller toedrag och då carvar jag på rätt hårt, slickar kanske inte tungan i snön vid tåsväng, men ändå :)

Har Drake Podium bindningar som har en sån "gaspedal" vilket gör att jag får upp bootsen en del och det går då att vinkla brädan rätt mycket mer innan den tar i. Det lär spela in en hel del antar jag.

Vad jag vill komma till är att det är så många här som hänvisar de med boot size 10 eller större till att köpa en Widebräda. Tycker det är att generalisera lite, uppenbarligen kan man carva på fint ändå.

Vad är era erfarenheter av detta?

/Erik

Toe/heeldrag en myt?
Jag får det då och då, jag kör 10,5 boots med 'shrinkage' or whatever som ska ge en 9,5 fotprints storlek och jag kör ofta på boards med 248mm waist osv, dock carvar jag inte speciellt hårt. Beror nog mycket på åkaren... Dock gillar jag ändå lite bredare brädor för säkerhetsskull

Toe/heeldrag en myt?
Jag carvar hårt och har Vansboots i storlek 11. Skulle aldrig kunna carva ordentligt med en bräda smalare än 26. Har testat smalare brädor och haft bra bindningar med rejäla tåramper men det funkar inte.

Toe/heeldrag en myt?
Jag tycker det låter som du inte kan använda din bräda på ett korrekt sätt för skärandesväng/ att du åker i backar med väldigt lite lutning. Jag har storlek 7 på mina boots, small binding, 25,2 i midja och jag får när jag trycker på riktigt ordentligt heel och boot drag. på sladd svängar så ska det inte vara något problem innan du kommer ut till riktigt brant terräng.

Toe/heeldrag en myt?
Combatspenat, jag tror att det är en kombination av båda, dvs, jag carvar inte tillräckligt hårt + att jag än så länge bara testat just denna brädan i Flottsbro vilket ju inte är en alltför brant backe :).

Nästa brädköp lär iaf bli en bredare bräda, just to be on the safe side....

Senast ändrad:
Toe/heeldrag en myt?
Det är ju faktiskt bredden på brädan under foten som är avgörande och inte midjan. Har du är bräda som är 164cm så borde den vara ganska bred under foten beroende lite på vilken radie det är på brädan.

Toe/heeldrag en myt?
RickardmedlemCroy sa:
Det är ju faktiskt bredden på brädan under foten som är avgörande och inte midjan. Har du är bräda som är 164cm så borde den vara ganska bred under foten beroende lite på vilken radie det är på brädan.
Absolut! Men du ska ha bra mycket skärning och stå jävligt brett för att få plats med ett par 11or om midjan är 24 cm även om brädan är 164

Senast ändrad:
Toe/heeldrag en myt?
De stora problemen uppstår när man åker i lösare snö och skär djupare, alternativt skär genom pucklar, då är det ingen myt!
Åker du på hårt underlag i flack backe minskar problemet.
Själv åker jag 42/27 med M bindningar, men behöver ändå 20mm raisers för att gå fri.

Toe/heeldrag en myt?
Beror ju också på hur mycket du lutar dig i förhållande till backen :P

Jag har känt toedrag både på nuvarande bräda och förra vid vissa tillfällen

Toe/heeldrag en myt?
Jag har gått över till V-rocker och carvar inte alls längre. Men förr så fick jag ta det lite lugnt. Brukade se två spår efter tårna vid hårda inbromsningar.

Det hela beror på inställningar och utrustning, sticker skorna ut så tar dom i när man kommer till en viss vinkel, och så beror det på hur hård snön är om brädan skär ner sig mer så tar det i mycket tidigare osv.

En gång när det var mjukt så fick jag toedrag på väg upp i ett hopp i full fart och det var inte så kul för det slutade med en halv rode efter att jag touchat kicken med rumpan.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp