Tolka på skidor efter häst, någon som provat?

TexMurphy

Ny medlem
Ok garva inte.

Asså jag är desp. Eftersom vi inte har berg och jag vill ha skidor+snö under mina fötter så har jag funderat lite på att låta hästen göra jobbet. En kollega rider massa och hon har sagt att det är gör kul att tolka efter hästen med skidor och vadför inte.. kan inte tyngdlagen dra en så kan väl en häst lika väl som en kite.. ;)

Någon som åkt efter häst?

I så fall några tips på plats val samt hur mycke snö det behöver vara?

Tex

hahaha förlåt.

Men jo, det borde väl gå?

ja en häst kan ju typ springa eller va fan det heter i typ 50-60 km/h tror jag

Senast ändrad:
Jag tolkat efter med en häst, funkar utmärkt. Förutom när hästen gick upp på bakbenen.
Ett miljövänligare altenativ än skotern!

EDIT: Åkte dock på vintern.

Senast ändrad:
hehw det går säkert! Har åkt pulka å liknande massor med gånher efter häst. så varför inte skidor:) Det du borde tänka på är väl att snön inte kan vara för djup, hästana trampar igenom och då blir det ingen fart..

Sant och det är ju lite problem då man vill ha ett lager med snö som jämnar till åkern eller var man nu åker... så antar det får snöa lite så det blir ett lager och sen lite nysnö på det... ;)

Tänk på att vara försiktig med stålkanter bara, annars kanske det slutar med en dyr veterinär räkning istället....
JAg tycker att det fungerar bäst på en frusen sjö med ett snötäcke på. Jämnt underlag och ofta skoterspår att åka i...
Ha kul!

Halloj,
Funkar hur bra som helst och är superroligt, i alla fall om man har en häst som är stark, snabb och lydig. Det är väl bra om den är van vid remmar och grejjer bakom sig också. Hyggligt jämn stubbåker med lagom mycket pudrig snö är perfekt, då kan man få upp ansenlig hastighet. :)

nice!!

Hästen ifråga är en fjording så stark är han frågan är hur snabb och lydig han är.. ;) Men dra grejer kan han... ;)

Jag har provat en gång att tolka efter en islandshäst på längdskidor. Det var riktigt kul, den orkade dra 2 pers. i lite lugnare tempo. När man åkte ensam efter den så gick det ordentligt fort så länge den orkade.

Lite svårbeskrivlig men en häftig känsla, ordentliga krafter som känns på ett annat sätt än skoter tycker jag. Sen slipper man avgaser och motordån vilket förstörker känslan.

Det är väl bara att vänta på snön och testa, antingen tycker fjordisen att det är superkul och går som tåget eller så slutar det men en nosedive. Men då har man i alla fall provat. :) Det är en mäktig känsla. Häst och skidor är en underskattad form av sport.

Tillbaka
Topp