Toppbestigningar i Sylarna i påsk

Hej! Jag och min syster är hemskt sugna på att göra något annorlunda i vår och hyra randonné-utrustning i Sylarna, får att göra toppturer och förhoppningsvis få åka puder ner. Vi har dock respekt för att vi inte har varit i området förut och för lavinrisker och har därför tänkt åka första dagen med guide. Att hyra en guide i Sylarna kostar 3500 kr per dag och man kan max vara åtta personer i gruppen. Då vi bara är två letar vi skidåkarkompisar som skulle vilja dela en guide med oss något av datumen 31 mars-3 april. Trevligt sällskap med stor snöentusiasm utlovas!
Elin

Se till att hyra lavinutrustning och gå en lavinkurs också. Bara för att man åker/går med guide är det ingen garanti att inget händer. Även en bergsguide kan göra felbedömningar eller ha otur. Vad gör ni om det är guiden som blir begravd?

Lycka till :) det är fint där!

Vi ska inte överdriva faran med att gå toppturer i Sylarna. I generationer har människor gått på toppturer i området utan för mycket svinn (däremot har det varit klätterolyckor och vintertältare som stukit med i modern tid).

Sylarna är inte La Grave eller Midi. Det behövs faktiskt ett hyfsat flås för att hinna gå så långt på en dag att ens hamna i speciellt knepig terräng. För merparten av gästerna i Sylarna är Djävulspinacklarna och åket tillbaka till stationen en heldag, rätt "mellow" terräng.

Om Linnea hyr en internationellt certifierad bergsguide för 3500 kr dagen är jag helt övertygad att åkningen kommer att ske tryggt, hon kommer ha transa, spade, sond, 1:a hjälpen med sig.

Ha en trevlig påsk! Kanske vi syns om det blir bra väder och jag drar dit?

Tillbaka
Topp