Förutsättningar Helags och Sylarna mitten av april

vicliden

Medlem
Hej,
Jag funderar över att åka upp några dagar efter påsk till typ Helags och sylarna för att prova att topptura i de svenska fjällen. Min tanke var att ta användning av fjällstationerna och boka boende där, men har insett att dessa stänger den 19e april. Är detta för att förutsättningarna hinner bli för dåliga (så har inte jag förstått att det ska vara) och om inte, hur gör man annars med boende i anslutning till turerna?

Från och med 2024 började ett nytt markupplåtelseavtal att gälla och i det avtalet minskades STF utbud rejält, efter krav från berörda samebyar. Så i det nya avtalet avvecklades Gåsen fjällstuga, restauranger ska avvecklas från Blåhammaren, Helags och Sylarna, öppettiderna kortades ner och antalet sängplatser minskas.

Det funkar ju fint att bo i tält sent i april.

I år är det ovanligt lite snö i jämtlandsfjällen så det är väldigt osäkert om du kan åka skidor till Sylarna och Helags 19 april eller om du får gå.
I det här utsidan tråden som visar snöläget för några veckor sen och har iof kommit snö efter det men inte så mycket.

Tillbaka
Topp