Topptur i Lofoten

LeMoert

Ny medlem
Topptur i Lofoten
Nu för tiden är jag bosatt på södra kusten av en regnig ö en bra bit sydväst om skandinavien. Som mest kommer det någon centimeter snö här under vintern och eftersom det mycket sällan är minusgrader mer än en halv dag så stannar snön inte. Eftersom jag är van vid att pulsa i underbar vit snö på vintern så bestämde jag mig för att dra ihop lite folk och åka på äventyr till det otroligt exotiska Skandinavien i januari 2007.

Efter lite strul med jobb så lyckades jag och mina kamrater få ledigt två veckor och började planera vår resa mellan den 13e och 28e januari. En kollega till mig har jobbat 5 år i Lofoten och tipsade om att topptur där är bland det mest upplevelserika man kan göra alpint i Skandinavien. Eftersom jag är den enda av oss från Irland som ska med som varit i Norden förut så bestämde vi oss för att kombinera skidåkningen med en liten biltur.

Planen är att ge oss av från Östgötaslätten på söndagen den 24e januari och ta oss upp till fjällen runt Sälen/Trysil eftersom jag har tillgång till fjällstuga där. Där värmer vi upp med lite traditionell piståkning och mindre avanceras offpist. Sedan åker vi norrut i Sverige via inlandsvägen och tar oss efter ett par dagars biltur till Lofoten. Där tänker vi spänna på oss skidorna på ryggen och gå upp för fjällen för att sedan pumpa puder ner. Efter ett femtal dagar där beger vi oss kustvägen ner genom Norge och tar efter en natt i Trondheim snabbaste vägen in i Sverige för att sedan på den 28e flyga tillbaka till Irland.

Nu hade jag lite frågor angående själva toppturen.
Vad är det för utrustning man behöver ha med sig? Eftersom jag i mitt nuvarande jobb inte får arbeta särskilt mycket praktiskt har jag börjat designa en egen ryggsäck som ska vara anpassad för själva toppturen. Eftersom vi tyvärr inte har pengar nog att skaffa lyxbindningar blir det att spänna skidorna på ryggsäcken och ta snöskorna upp för fjällen. I ryggsäcken tänkte jag ha nödsändare, kamera, spade, matsäck, extrakläder, dricka, mobiltelefon och pannlampa. Det jag då funderade på var vilken sorts nödsändare som finns och vad de kostar ungefär. Som utbildad flygmekaniker vet jag att flygplan har en ELT (emergency locator transmitter) och antar att de för privat bruk är av samma typ men mindre och förhoppnigsvis billigare (och så kallas antagligen inte närmaste helikopterflottilj in om man slår på den). Sen funderade jag också på skarjärn och dylika saker som jag läst om i "Vad man ska ha med sig på topptur" tråden. Vad behövs och vad har jag glömt?

Om någon också har restips angående saker att se på vägen eller har tillgång till en stuga som kan hyras i antingen Lofoten eller på vägen mellan Lofoten och Trondheim (omöjligt att köra sträckan på en dag och det finns fan inget annat än berg och snö emellan, svårt att hitta vandrarhem skulle jag tro) så skulle det vara uppskattat. Allt som kan göra vår resa lika underbar som idén låter är mycket välkommet.

För övrigt finns det plats i bilen om någon skulle känna för att följa med oss. Vi åker mellan den 14e och 27e som sagt och beräknat pris ligger runt en 10000:- inklusive flyg för oss och köp av utrustning. Självklart erbjuds det en specialdesignad ryggsäck om det skulle vara av intresse också ;)

Tacksam för alla förslag och tankar. Om ni undrar över något så är det bara att fråga.

/Martin

Topptur i Lofoten
Min första tanke är att det är lite lite tidigt för en topptur då kanske när du inte har dags ljus mer än max 5-6 timmar så. Men det är bara min tanke så.

//H

Topptur i Lofoten
Hasse har et godt poeng i at det er korte dager i januar i Lofoten. Vær også obs på at været skifter fort i fjellet i nord, så en bør være godt utstyrt og forberedt på å handtere uvær som kan komme brått.
I Lofoten er det et godt miljø for klatring og toppturer. Det kan være lurt å kontakte disse miljøene og få råd fra erfarne og lokalkjente. F. eks.: http://www.spesialsport.no/
Det er fullt mulig å kjøre fra Trondheim til Lofoten på en dag. Det er langt og det krever litt planlegging, men er fullt mulig. Det er flere små byer på veien som har vandrerhjem eller andre former for rimelig overnatting om dere velger å ikke kjøre i ett.

PerH

Topptur i Lofoten
En kul idé, det är faktiskt en alldeles utmärkt tid för toppturer i nordnorge i slutet av januari. Ni måste dock låta omständigheterna styra vilka turer ni går och om ni överhuvutaget ska gå på tur. Marginalerna är mindre när dagarna är så korta.

Ett förslag för resan är att ni tar båt från Trondheim upp till Lofoten. Jag vet inte om den lägger till just på Lofoten men ni bör i alla fall kunna köra av båten någonstans i närheten.

Nödsändaren du skriver om känns som en säkerhetsgizmo, kanske inte helt nödvändig på Lofoten. Lägg pengarna istället på lavinutrustningen, transceiver, spade och sond (om i inte redan har sådan). Lofoten är ändå ett ganska civiliserat område, ta med en mobiltelefon.

Jag blir lite skeptisk till ditt utrustningsval, som jag tidigare skrev så är marginalerna mindre vid den tiden och ni måste ha riktig utrustning. Det låter inte helt ok att köra med snöskor och skidor på ryggan. Välj turer efter er erfarenhet och kunskap, vilken utrustning nikör på och vilka förhållanden som råder, både vad det gäller lavinfara och väder.

Avslutar med några turbilder från Spanstind, strax norr om Narvik, i slutet av januari för 2 år sedan.

Spanstind-001.gif

Spanstind-005.gif

Spanstind-006.gif

Spanstind-011.gif

Spanstind-012.gif

Spanstind-015.gif

All fotocred till den småborgerliga PastorHoffa, men visst går det att tura i nordnorge även i januari.

Senast ändrad:
Topptur i Lofoten
Oki det vet du bättre än mig om det går att tura då men det känns som det är lite dåligt med ljus då stämmer inte det?

//H

Senast ändrad:
Topptur i Lofoten
Jo nog vet jag att det finns sol allt. Har ju varit på kick-offen och jobbat. Men inte varmt då inte ;)

Men sjukt fint ser du ut iaf..

Senast ändrad:
Topptur i Lofoten
Det er fullt mulig å få til fine turer i Nord-Norge også i januar, men man skal ha stor respekt for at været kan endre seg fort og ta hensyn til at dagene er korte.

Det er en god ide å høre på Centralbyrakraten og Hasse i forhold til valg av utstyr: Transceiver, sonde, spade og hodelykt er et "must". Ta også med klær som beskytter mot vind og kulde. Ull undertøy er det beste innerst mot kroppen, ta med fleece eller ull til mellomlag om det er en kald dag (i hvertfall skal slikt med i sekken) og gjerne en dunjakke eller lignende til å ta på når dere tar matpause. Votter er bedre enn hansker når det er kaldt. En skalljakke og bukse er selvsagt for å beskytte mot vind og regn/snø. Bomull (cotton) er absolutt "no, no!" som undertøy eller mellomlag!

Vi bruker også å ha med en liten vindsekk eller nødbivuakk. Den tar liten plass i sekken og veier typisk 500g, men kan være veldig god å ha om en må beskytte seg mot vær og vind - spesielt om det skjer noe uforutsett.

Start tidlig og lytt til råd fra lokalkjente i forhold til rasfare og vær!

Hvis dere har tid, så er tipset fra Centralbyrakraten om å ta Hurtigruta (båt) fra Trondheim til Lofoten en flott opplevelse!

Og som bildene viser: ta med kamera! ;-)

Topptur i Lofoten
Jag måste säga, efter att ha läst din tidsplan lite nogrannare att jag inte tror på projektet!

Det är en mycket tajt tidsplan, att lämna mellansverige den 24:e, hinna med lite pist/offpistnötning i Trysil, köra bil upp till nordnorge. Tura lite och sedan köra bil ner för att flyga tillbaka till Irland den 28:e. För ett sådant projekt behöver du minst 2 veckor.

Om du nu har ett så pressat schema, skit i Lofoten den här gången och kör på Trysil under några fler dagar. Ta toppturerna i nordnorge när du har mer tid, fjällen där uppe kräver och förtjänar det.

Men visst, jag kan ha fel, smasch and grab har funkat förrut...

Senast ändrad:
Topptur i Lofoten
Om ni absolut vill till lofoten och ska köra bil är snabbaste vägen att köra e4 genom Sverige.
Själv älskar jag nordnorge - men inte att åka bil hela semestern.
Istället kan jag tipsa om Sunnmöre i mellersta Norge. (Volda - Örsta)
Mycket fina topptursfjäll och ett område som får mycket nederbörd.
Lite längre dagar och fjordnära turer.
Värma upp kan ni göra i Stranda ( också Sunnmöre) , en liten skidanläggning känd för stora dump.
För mer info kontakta sunalp som guidar i området.
Kan ju vara värt att hyra in honom också.
För boende kan ni kontakta turistinfo i Örsta. Ha en bra semester

Senast ändrad:
Topptur i Lofoten
chrtur sa:
Håller helt med föregående talare! Upplevelsen och tjusningen i att tura i nordnorge ligger väl i att man vill ha ljuset och värmen?
Jag kanske har en pervers läggning, men jag är inte säker på att jag håller med. Det finns defintiv en tjusning i att frysa häcken av sig på ett mörkt fjäll. Att bli skändad av ett fjäll behöver inte vara en negativ upplevelse.

Topptur i Lofoten
om ni har en stuga i trysil varför inte gå på topptur i närheten av trysil? visst det går inte att jämföra med lofoten, men å andra sidan är det jävligt långt till lofoten. jag får en känsla av ni kanske inte är jätte vana att gå på turer så ta det lite lugnt i trysil i stället för att ta hela skandinavien på en gång.
http://www.svenskatoppturer.se/ i den här boken finns lite tips på turer runt om i sverige

Topptur i Lofoten
Självklart kommer det vara lite mörkare och råare än om vi hade tagit topptur lite senare på året. Men jag ligger med centralbyråkraten med att det kan vara trevligt att bli skändad av ett fjäll. Bara man tar det lugnt och lyssnar på råd från lokalbefolkning så kan det nog bli trevligt. Eftersom jag har en kollega som bodde i Lofoten i fem år så har jag fått bra med tips om vem man ska prata med för att få hjälp av de som har extra bra lokalkännedom.

När det gäller vårt val att ta skidorna på ryggen och vandra så är det rent ekonomiskt. Självklart ger vi oss inte upp på fjäll om vädret ser ut att bli hemskt, även om det inte alltid går att förutse. Men det blir att ge sig av ett bra tag innan solen går upp så man inte fastnar på fjället när den gått ner. Ska se till att investera i en liten nödbivack eller liknande, lät som en bra investering. Och självklart kommer det investeras i den andra nödutrustning som ni nämde tidigare.

När det gäller tidsplaneringen och vägvalet så beror det mycket på att endel av de som ska med på resan aldrig varit i Skandinavien förut. Planen var väl att få fem dagar eller så i Lofoten, det känns som att det skulle räcka för att få uppleva ganska mycket i alla fall.

Tack för tips och bollplank, känn er välkommna att fortsätta

/Martin

Topptur i Lofoten
Tror vi alla blev lite förvirrade av något som kanske var ett skrivfel:
lämna Östgöta slättten den 24 och flyga ut den 28.

Ha en trevlig tur

Topptur i Lofoten
Hoppsan!

Jo, vi lämnar Östgötaslätten den 14e och kommer dit igen den 27e. Flyg till och från Arlanda är den 13e och 28e.

När det gäller lavinutrustning, transceiver och sond. Några bra tips på vad man ska köpa? Enklast är det om det finns på nät eftersom det är relativt ont om alpin-affärer här på den gröna ön. Men det går säkert också att övertala familj i Sverige att köpa det åt mig om det är så. Så, var hittar jag det som behövs och hur vet jag vad det är som behövs (tänkte fråga innan jag ger mig ut på hemsidor, tillverkare skriver ju sällan ner sina egna produkter så allt låter som att det är världens 8e underverk)

Topptur i Lofoten
Köp digitala transcievrar. Gissar att dina irländska kompisar inte är så vana att söka.
De är dock ganska dyra, med tanke på att ni tyckte det var för dyrt att skaffa turbindningar.
Hela idén med transor är förstås att man vet hur man söker med dem - annars är det bortkastade pengar. Öva lite på vägen. ( kanske slår in öppna dörrar)

Hyra? Osäker på var det går utefter er resrutt, någon som vet?

Topptur i Lofoten
Då har jag självklart en följdfråga: Var får jag tag på transceivrar enkelt och relativt billigt? Här på Irland är det nog kört att försöka få tag på något, friluftsliv är inget som Irländare är jättetända på. Men däremot tänkte jag skicka ut söstra mi på jakt efter saker vi kommer behöva så det är klart till att vi kommer till Sverige. Några tips om butiker i Norrköping/Linköpingsområdet där man kan få tag på det? Naturkompaniet brukade vara ganska välsorterade med fridluftsgrejer när jag bodde i Sverige, några andra idéer?
Eftersom vi har tid på oss att träna så är det inte nödvändigt med något som är top-of-the-line när det gäller användar vänlighet, men det går kanske bara att få tag på nya digitala transceivrar idag?

/Martin

Topptur i Lofoten
Nu va det ju snart en månad sen sista inlägget skrevs, men skriver ett par ord ändå, kan ju alltid vara nån som är intresserad.

Efter att varit i Lofoten sedan i somras kan jag säg att mörkret inte är så stort problem, visst det ställer till det lite med flatljus men man hinner lätt med en lång eller två kortare toppturer medans ljuset finns. Men som skrevs tidigare så rekommenderas varmt en pannlampa, för man börjar i mörker och slutar allt som oftast i mörker. Iaf i perioden december-januari. Nu har vi haft bra förhållanden så har kunnat åka sedan september och säsongen kan tydligen vara långt ut till sommaren på vissa fjäll. Och just nu så har det varit minst halv meter puder och fantastiskt väder senaste veckan.
Toppturer finns det ju i mängder, nu har jag bara erfarnhet av norra delen av lofoten, i området runt Svolvaer.

Några turer: (hittades efter lite snabb-googlande)
- Småtindan (varden)...populärt ställe, lättåkt och ungefär 700 höjdmeter
http://home.no.net/lofotmk/smaatindan.htm

- Rundtinden...ca. 800 höjdmeter, bjuder på fin åkning längre upp, tät skogsåkning sista biten. Ganska lång inmarsch.
http://home.no.net/lofotmk/rundtinden.htm

- Sautinden
- Blåtinden
För att nämna några...

Egentligen är det bara att titta på kartan och se vad som ser bra ut, anmarschen är sällan längre än 3-5km, många turer nås direkt från vägen.

Från Lofoten är det inte så långt till Hinnöya som bjuder på höga toppar och fin åkning där med.

Jaja, hoppas många får uppleve Lofoten nån gång...för det är en natur som inte går att beskriva utan måste upplevas!

/Viktor

Tillbaka
Topp