Topptur juni i Sverige

Anzom

Aktiv medlem
Med tanke på de försvinnande små möjligheterna att ta sig utanför Sveriges gränser för att topptura kommande perioden undrar jag över möjligheten för att få snökänning i början av juni. Sarek, Hemavan, Riksgränsen, Sylarna har alla varit planer för utgångspunkt. Funkar det? Långa anmarscher? Snöläge?

Christiam

Aktiv medlem
Omöjligt att veta hur det ser ut med möjlighet till boende i Juni. Får anläggningar ha öppet...?
Snömängden blir också bara gissningar.

skalt

Medlem
Orter som har vanliga hotell eller stugor (Hemavan och gränsen) borde det väl gå att bo i i början av Juni? För Sarek eller sylarna så är ju inte fjällstugor och stationer öppna, så då får man tälta.

Vad gäller snöläge så kommer det ju ganska säkert att finnas någon snö att åka i. Sen kanske man inte ska ställa in sig på skogsåkning i sydläge, utan får räkna med att leta efter rännor på nordsidor. Helt beroende på hur våren blir och hur långt upp man tar sig (både i landet och på fjället)

Anzom

Aktiv medlem
Fick en idé om Stekenjokk, någon som turat från vägen? Går kanske att smyga in i Norge med.. Främst i juli då med tanke på förbud juni månad. Men då är väl snön borta även ett bra snöår som i år?

Senast ändrad:

Ivo

Aktiv medlem
min gissning är att Norge öppnar gränsen redan i början av maj (i juni har de garanterat öppnat) så det borde inte bli några problem att hitta toppturer i världsklass (dvs i Norge)

Anzom

Aktiv medlem
min gissning är att Norge öppnar gränsen redan i början av maj (i juni har de garanterat öppnat) så det borde inte bli några problem att hitta toppturer i världsklass (dvs i Norge)
Hoppas det med men är skeptisk. Norrmännen ser ju på svenskarna som paria. Vi kommer dit immuna och smittar ner deras befolkning. Å andra sidan- vilket monstertapp om det inte blir några utländska turister.

• Gilla
Reactions: Ivo
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp