Topptur Keb

lemackan

Medlem
Topptur Keb
Hej,

ska köra en topptur under 5 dagar upp på keb i slutet på september med en polare. har varit där uppe tidigare en gång men det var under sommaren så jag kan området väl. Sist gick jag kungsleden hela vägen upp, denna gång blir det lite mer komplicerat då vi först tar oss upp via tarfala-dalen för att sedan gå över kaskatjåkka och sen vidare. 25-30 september är jag där...

Någon erfaren som kan ge mig lite svar?

*Hur är vädret vid detta tillfälle, är det mkt snö eller klarar man sig att gå med kängor?

*Temperaturer?

*Finns det verksam personal i området vid denna tidpunkt? (Läste någonstans att fjällstationen stänger i mitten på semptember, annan personal?)

Andra råd och tips uppskattas, tacksam för svar.

Topptur Keb
Det räcker med kängor.
Det kan snö så varma kläder är ju ett plus.
Det finns verksam personal i området.

kolla också www.toppcyklisterna.se

Topptur Keb
MC_BLINGELING sa:
Jag besteg toppen när jag var 9år så kommer inte ihåg något...
Hjälpsamt svar? Varför bemöda sig att svara på tråden om du inget minns? Gåtfullt värre...

Till trådskaparen: Hur gick toppturen? Och hur är det med toppglaciären? Har hört att den tyvärr blir mindre och mindre.

Topptur Keb
aar0n sa:
MC_BLINGELING sa:
Jag besteg toppen när jag var 9år så kommer inte ihåg något...
Hjälpsamt svar? Varför bemöda sig att svara på tråden om du inget minns? Gåtfullt värre...

Till trådskaparen: Hur gick toppturen? Och hur är det med toppglaciären? Har hört att den tyvärr blir mindre och mindre.
Det var dessvärre alldeles för dåligt väder för att nå toppen. Kom upp till 1800 meter innan vi blev tvungna att vända pga av riktigt dålig sikt (7-10 meter) och snöoväder. Men fantastiskt kul var det ändå, stormvindar och snö upp till midjan på sina håll gjorde det till en rejäl utmaning, framförallt med tanke på att vi varken hade snöskor eller skidor med oss... ;-)

Jo, toppglaciären blir mindre och mindre, tyvärr. Toppen har blivit 8 meter lägre sedan jag var uppe sist i början på 2000-talet. Så klart väldigt tråkigt. Stötte på några klättrare som skulle upp via den östra leden och dem sa att det skulle kunna vara riktigt tufft för oss att ta oss upp på toppen, då själva glaciären denna period är mycket isig. Så även om vädret varit bättre när vi var där, skulle vi nog inte gått upp på grund av halkrisken.

/Mackan

Tillbaka
Topp