Topptur.se

johngustafsson

Aktiv medlem
Topptur.se
Då var topptur.se lanserat, av Henrik Westling och Per Jonsson. Ambitionen har tydligen varit att sammanställa information om toppturer i digitalt format, som ett 27 crags för skidåkare. https://www.akaskidor.se/artiklar/a..._yvbva05moyJO1Xa0Ss8dvXwRE8RU_1eZ2HkJg6xifoCo

Nu när det väl är släppt så finns det initialt bara en topptur på hemsidan, med 3 till på gång under vintern. Dessutom så saknas möjligheten att lägga in egna turer, så som man kan göra på 27 crags. Vad tror ni, kan detta bli en succé, eller kommer det likt blades bli något av en flopp?

Christiam

Aktiv medlem
Topptur.se
Snösäker finns redan, dock kostar det att få full tillgång men det är värt kronorna.
Tror det hade varit bättre att öppna sidan med massa turtips. Nu blir det mest ett väntande på fler tips.
Sen gillar jag att ”vi” kan dela med oss av tips.
Jag kommer absolut besöka sidan.
Edit. Såg nu att det är fokus på republiken Jämtland. Det gillar jag, boken toppturer i Jämtland gillar jag ordentligt.

henwe

Medlem
Topptur.se
Hej, Ambitionen är inte att skapa ett nytt 27crags, eller att ersätta en guidebok med specifika åkbeskrivningar, utan snarare ge en enklare information om olika områden samt förhoppningsvis peppa någon att besöka området i fråga. Om du exempelvis är nyfiken på Skäckerfjällen så kan du kolla vår film därifrån och se om det är ett ställe för dig. Om du sedan vill fördjupa dig kan du kolla i vår bok "toppturer i Jämtland" eller här på freeride.

Vi hoppas även kunna sprida lite kunskap om "hur" du toppturar, inte bara "vart". Här i Jämtland är det exempelvis väldigt laddat mellan turistnäringen och rennäringen. Det finns även en hel del toppturare (gillar egentligen inte ordet toppturare, det är ju inte säkert att man går till toppen... :) Kanske skulle heta vertikalturare och horisontalturare. Hmm, det borde bli en egen tråd...) som kommer från liftåkning och i princip aldrig varit på ett fjäll utanför skidområdet. För Freerides läsare så kanske mycket är självklart, men vi vill även visa enkla grejer som hur man tar av och på hudarna i hård vind eller gör en kickturn.

Om vi inte ska få samma access problem som klättringen är det viktigt att vi alla hjälps åt att sprida omtanke och respekt. Parkera på rätt ställe, visa hänsyn till rennäringen, lämna vindskyddet i minst lika bra skick som när du kom osv. Därför har vi med intervjuer av personer som representerar dessa aspekter. Rennäringen, Naturvårdsverket och Skidpatrull. För Per och mig är det minst lika viktigt som exakt vart ett åk går.

Shit, känns som jag vart sjukt PK här nu. Hur som helst är det här nytt för både mig och Per, vi letar oss fram och hoppas vi hittar ett bra format. Har ni Idéer eller önskemål så dra iväg ett meddelande på insta.

Hoppas alla får en grym vinter!!
/Henke

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp