Toppturer för nybörjare

Akulili

Ny medlem
Toppturer för nybörjare
Har åkt slalom sedan jag var barn och är en röd-svart åkare i pist. Nu är jag nyfiken på att pröva topptur. Tränar en del t vardags och har bra grundkondition men är ingen avancerad åkare. Finns det kurser för nybörjare i svenska fjällen som är bra?

Toppturer för nybörjare
Stf har en som jag hört ska vara bra. Mountain guide travel hade i alla fall en som var bra (skulle tippa den finns kvar). Är inte svenska fjällen ett måste har ucpa en som ska vara okej.

(Inte varje dag jag skriver inlägg på freeride från 10 000 meter!)

Senast ändrad:
Toppturer för nybörjare
Ok så man kan vara helt nybörjare mao? Det blir troligen svenska fjällen att börja med. Tack för tips:)!

Toppturer för nybörjare
STFs arrangemang har bra rykte, men alltid när jag kollar på dem tycker jag att de är dyra. Friluftsfrämjandet kan möjligen vara ett alternativ.

Toppturer för nybörjare
Ok:) men om man (jag) är nybörjare så finns det ju inte så mkt att välja på. Jag kan ju inte ge mig ut själv. Jag har tröttnat på att åka i pisten och själva topptursgrejen verkar en härlig naturupplevelsen samtidigt som det är bra träning. Finns det andra alternativ?

Toppturer för nybörjare
Akulili sa:
Ok:) men om man (jag) är nybörjare så finns det ju inte så mkt att välja på. Jag kan ju inte ge mig ut själv. Jag har tröttnat på att åka i pisten och själva topptursgrejen verkar en härlig naturupplevelsen samtidigt som det är bra träning. Finns det andra alternativ?
Nu när jag sitter på en dator såg jag att det inte var du som kommenterat på prisnivåerna, inte helt lätt att läsa freeride från mobilskärmen!

Alternativet är väl att dra ut med någon man känner (och litar på) som har bättre koll. Men att dra ut med guide kan jag varmt rekommendera, har man öronen och huvudet med sig finns möjlighet att lära sig sjukt mycket!

Toppturer för nybörjare
Det får bli så till en början att dra ut m min kompis och hennes kille som åker mkt toppturer. Kommer förmodligen att åka t Riksgränsen för att hälsa på dom under våren. Ngt jag ser framemot. Dock låter en kurs som ngt utöver det vanliga och som jag är väldigt intresserad av!

Toppturer för nybörjare
Som sagt. Fjällfesten rekommenderas. Då har du möjlighet att komma ut under ordnade former samt möjlighet att prova och kolla på lite utrustning så du har lite koll när det blir till att köpa egen.

Sen att det brukar vara väldigt mkt trevliga människor och lite trevligt samkväm på kvällarna är ju bara ett plus.

Toppturer för nybörjare
Jag var på toppturskurs i Abisko förra året.

http://www.svenskaturistforeningen....g-och-lavinkurser/Toppturkurs-Abisko-Narvik/.

Åkte ensam då jag inte har kompisar med samma intresse. Hade heller ingen erfarenhet av toppturer och mest
pistnära offpist. Kostar ca 10 000 kr men då ingår utrustning, boende och helpension. För mig helt klart värt pengarna och hur hade jag annars kommit iväg. Har man hyfsad kondis är det inga problem att hänga med och vi körde ingen
svårare offpist. Mycket nöjd med veckan och ser den som en grund för min fortsatta utveckling.

Hör av dig om du vill ha mer info.

Toppturer för nybörjare
Det låter väldigt roligt m bägge alternativen. Abiskokursen gör mig nyfiken dock blir jag lite tveksam t offpist även om det är ngt jag drömmer om att lära mig. Jag har aldrig åkt offpist i lössnö mm, har förstått att det är underbart. Har bara åkt i Kittelfjäll och det är offpist men det är uppåkt och har ett negativt minne när jag var i Alagna/Gressoney för länge sedan och jag hamnade i en backe m offpist varav det var iskockor. Det var en nära döden upplevelse för mig:). Vill ju gärna lära mig men vill inte hamna i en grupp där jag "sinkar" gruppen och jag behöver ta det steg för steg.

Toppturer för nybörjare
Abiskokursen låter som en kurs för avancerade åkare. Jag behöver en kurs för nybörjare då jag inte behärskar offpist.

Toppturer för nybörjare
Okej! Toppturande innebär ju oftast off pist nedför så då är kanske dina kompisar i Riksgränsen ett bra alternativ. Tura upp pistnära och åka pist ner. De kan säkert se till att du får prova på lite off pist också. Det behöver ju inte vara extremskidåkning men att man börjar åka utanför pisten och lär sig hantera olika underlag och snöförhållanden.
Sedan är det bara att nöta och bygga vidare på det. Sedan tar du Abiskokursen nästa år ;). Lycka till!

Toppturer för nybörjare
Akulili sa:
Har åkt slalom sedan jag var barn och är en röd-svart åkare i pist. Nu är jag nyfiken på att pröva topptur. Tränar en del t vardags och har bra grundkondition men är ingen avancerad åkare. Finns det kurser för nybörjare i svenska fjällen som är bra?
Enkelt gå till vilken kulle som helst med snö. Det du behöver lära dej är att sätta på hudar. Använda bibndningarna på rätt sätt. Träna på kickturn. Hur det går till hittar du på nätet. Detta bör du ha klart för dej innan du går någon kurs. Bor du nära någon lokal slalombacke. Gå upp för den utanför öpningstid.
En ny värld kommer att öppna sej alltefter du utvecklas

Toppturer för nybörjare
UCPA är verkligen ett hett tips annars! Där får du guide och dom har 5 olika nivåer på grupper. Första dagen är en testdag där du kan bli flyttad upp/ner beroende på hur bra/dålig du är.

Haha Vattendroppe är på 10 000m och frågan "är du i luften" dyker upp! Nej, han är på mount everest och hoppas 1.2km upp! :P

Toppturer för nybörjare
Ok haha:)! Låter schysst m Mount Evetrest! Då får jag väl sätta på mig skidorna och knata uppför Hammarbybacken:). Ska "läsa" på nätet om kickturn mm. Jag ger mig inte i första taget:). Tack för alla tips!

Hälsningar Lisa

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp