Toppturer och roliga "lekplatser" kring Idre

mansmag

Ny medlem
Jag och en kompis som brukar åka till alperna en vecka per år har i år bestämt att vi håller oss i min stuga på Idre Fjäll.
Vi är sugna på att testa mer än pisten och tänker oss en topptur på Städjan men söker nu roliga "lekplatser" för skogsåkning och annat skoj i krokarna. På Idre Fjäll hittar jag det mesta (har varit där sedan 1976) men där finns det inte så mycket kul längre och vill ha tips om mer svårsökta ställen med eller utan lift.
Jag har för avsikt att köpa turbindningar och hudar så saknas det lift är det helt ok. Det måste inte vara toppturer där man knatar hela dagen för ett enda åk utan mer som när man åker bob och pulka. Knata upp, åka ned, upp igen osv.

Jaja, ni fattar konceptet.

Mr_fredrik

Medlem
Kan rekommendera Nipfjället
Egentligen bättre än Städjan
Det går att hitta fina om än ganska korta åk runt hela fjället

annars så är det ju möjligt att hitta en del åk vid Grövelsjön också, men då är det ju en bit att åka förstås

mansmag

Ny medlem
Kan rekommendera Nipfjället
Egentligen bättre än Städjan
Det går att hitta fina om än ganska korta åk runt hela fjället

annars så är det ju möjligt att hitta en del åk vid Grövelsjön också, men då är det ju en bit att åka förstås
Går man upp på lillnipen då? Där finns ju trappor.

Mr_fredrik

Medlem
Nja
Det kan du ju göra men det finns många fina linjer närmare bilvägen
I princip så kör du så långt du kan och sedan är det bara att välja hur brant du vill åka
Brantast är det mot Burusjön eller direkt mot parkeringen
Men beroende på hur det blåst så kan du åka på ”baksidan” eller framsidan och det finns om sagt många möjligheter

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp