Toppturer på dagstursavstånd från Luleå?

arraksboll

Aktiv medlem
Hej!

Eftersom jag ändå jobbar på distans funderar jag på att förlänga julvistelsen i Luleå lite. Det skulle då vara kul att passa på att provköra nya topptursskidorna. Jag är uppvuxen i Luleå och vet att det är skralt med berg, men här kanske finns någon entusiast som har tips på någon kulle som är värd att bestiga? Som i alla fall erbjuder några fler fallhöjdsmetrar än Hertsö kullar?

/Johan

Storkanis i Älvsbyn och Snipen i Niemisel är bra. Dubbel fallhöjd i Älvsbyn (~200 m). Dock väldigt trevligt med stigning direkt från bilen i Niemisel.

Hej!

Eftersom jag ändå jobbar på distans funderar jag på att förlänga julvistelsen i Luleå lite. Det skulle då vara kul att passa på att provköra nya topptursskidorna. Jag är uppvuxen i Luleå och vet att det är skralt med berg, men här kanske finns någon entusiast som har tips på någon kulle som är värd att bestiga? Som i alla fall erbjuder några fler fallhöjdsmetrar än Hertsö kullar?

/Johan
Leta reda på denna. Skriven av en legend! 54DBD78E-27EC-4B6D-8B4E-FAA59EF5F10B.png

Stort tack för tipsen! Guiden för Kanis hittades som pdf via första länken jag fick upp när jag googlade.

Det är fullt möjligt att köra från luleå till stora sjöfallet tidigt på morgonen... Tar 3h.
Sen bestiga nieras eller nån annan topp. Sen åka hem på eftermiddagen.

Älvsbyn kommun har faktiskt en hel del berg som rätt kul. Kanis såklart, men även Vitberget och upp mot Nattberg, Dubbla, Nakte osv har en del fina åk. På med pannlampa och kör!

Snödjup

Tillbaka
Topp