Topptursförslag Norge

erikaber100

Ny medlem
Topptursförslag Norge
Jag och en polare har tänkt att topptura i Norge nu under påsken. Men vi har inte riktigt bestämt oss vart vi ska åka.
Vi är inne på följande områden:
-Sunnmørsalperna
-Romsdalen
-Rondane
-Jotunheimen
-Hemsedal

Vi har gått på ca 10 toppturer totalt, så det är inte de svåraste turerna vi söker, men kanske 700-1000 höjdmeter är lagom.
Gärna med start över ca 700 möh.

Någon som har någon utgångspunkt att rekommendera?
Tips på turer i områdena?
Andra bra inputs?

/Erik

Topptursförslag Norge
Hej! Det finns några sådana här trådar... Standardtipsen är: boken om toppturer i Norge, kolla snöläget på senorge.no, kolla topografisk karta på ut.no, kolla den norska systersajten friflyt.no.

Vad gäller områdena du nämner har jag begränsad erfarenhet. Minns dock att jag läst att rondane präglas av långa anmarscher. Jotunheimen är ganska stort och kanske mer lämpat för folk med mer erfarenhet. Hemsedalsorådet är jättefint men kommer vara smockfullt under påsken.

Med vänlig hälsning, viktor

Topptursförslag Norge
Tack för svar!
Har tyvärr inte boken, men kollat allt annat :)

Vi är mer och mer inställda på att åka leirvassbu i jotunheime. Någon som varit där och har bra tips på turer däromkring? Det vi tänkt oss förutom det alldeles nära är loftet, samt svarttinden.

Topptursförslag Norge
Tja
Drar upp en gammal tråd, men pallade inte skapa en ny.

Sista tentan är nu skriven, och jag blev jävligt sugen på att dra iväg på topptur, men sommaren verkar ha kommit tidigt till oss i Norden. Jag var förra året i Leirvassbu i västra Jotunheimen veckan efter midsommar, och det var grymt bra för att vara juni/juli. Men nu verkar det som snön är borta i Leirvassbu om man kollar fb och instagram.
Vart ska man ta sig för att hitta lite åkbar snö, eller är de kört?

Dessutom kom jag på en sak när jag var ute å tura förra året i slasket och var ensam. Hur stor är faran med smältande snö och bäckar/ forsar som äter snö underifrån? Att ramla igenom en tunn brygga av snö med forsande vatten när man går över en bäck, eller åker en väldigt slaskig couloir med eventuellt forsande vatten under, det är nog det som skrämmer mig mest när det handlar om ensam+sommarvärme+snö. Känns inte som man hört talas så mkt om detta, men vore kul å veta vad man ska undvika, och hur pass stor fara det kan vara.

//Eric

Senast ändrad:
Topptursförslag Norge
Det här är ju helt OT men jävlar vad jag gillar att vara medlem på ett forum där folk planerar skidresor vid den här tiden på året...

Topptursförslag Norge
De två senaste dagarna har jag gått från Djupvasshytta 1030möh, 650 hm upp på Blåtind. Stora ytor att åka på. Finns mycket annat i omgivningarna men det mesta kräver lång anmarsch.
Tänkte fortsätta 63an mot Trollstigen om ett par dar och gå upp Alnestinden.

Topptursförslag Norge
Okiey drar upp denna tråd igen!

Av någon anledning försvann april och maj i något typ av svart hål tidsmässigt, och jag hann inte alls tura så mkt som jag ville, men nu är tentorna snart skrivna och "sommarens" toppturer ska planeras. Det är datum från 9 juni fram till midsommar som gäller:

Vart åker man? Har någon koll på snöläge vid Sylarna, eller västra Jotunheimen eller liknande omkring dessa 2 områden? Har absolut inget emot långa anmarscher till fots eller på MTB. Funderar på en kortare resa över helgen 9 juni och några dar framöver, för att sedan dra iväg nåt lite längre, kanske riksgränsen och mot Lyngen (lär vara jävliga anmarscher så års i Lyngen dock?)?
Men jag tycker det är jävligt kul med kontrasterna att hika i shorts och vandringskängor för att sedan dra på sig skidorna å åka nån litet remsa snö, så det behövs ju inte mkt snö, bara det är åkbart och hyfsat safe.

Topptursförslag Norge
Jag får varje vecka otroliga bilder i från vänner som turar i Tromsö/Lyngen.
Det har varit ett bra snöläge, och jag tror att du kan hitta fin åkning även sent i år
Kolla med Lodgen i Lyngseidet.
http://www.magicmountainlodge.no/

bilden är tagen 25/5

20170514_113803.jpg

bilden är tagen i mitten av maj

Senast ändrad:
Topptursförslag Norge
eriC1 sa:
Okiey drar upp denna tråd igen!

Av någon anledning försvann april och maj i något typ av svart hål tidsmässigt, och jag hann inte alls tura så mkt som jag ville, men nu är tentorna snart skrivna och "sommarens" toppturer ska planeras. Det är datum från 9 juni fram till midsommar som gäller:

Vart åker man? Har någon koll på snöläge vid Sylarna, eller västra Jotunheimen eller liknande omkring dessa 2 områden? Har absolut inget emot långa anmarscher till fots eller på MTB. Funderar på en kortare resa över helgen 9 juni och några dar framöver, för att sedan dra iväg nåt lite längre, kanske riksgränsen och mot Lyngen (lär vara jävliga anmarscher så års i Lyngen dock?)?
Men jag tycker det är jävligt kul med kontrasterna att hika i shorts och vandringskängor för att sedan dra på sig skidorna å åka nån litet remsa snö, så det behövs ju inte mkt snö, bara det är åkbart och hyfsat safe.
Jag var i Turtagrö över kristi himmelsfärd (åkte även Loftet i norra Jotunheimen). Då kunde man i princip åka skidor hela vägen till parkeringen på alla turer. Det kändes dock som det smälte undan ganska snabbt och man såg stora skillnader från dag till dag. Men uppe på höjd kommer det ju förstås inte vara några problem.

Topptursförslag Norge
Stryn finns ju alltid =) missade oxå topptursveckan denna vinter då jag drog till alperna istället men än har inte lusten släppt.
Hur många är ni och kör ni tält/husbil/bo i stuga?
Har sett att det snöat i Riksgränsen sista dagarna (Åre också för den delen).

Senast ändrad:
Topptursförslag Norge
LawndartGustav sa:
Stryn finns ju alltid =) missade oxå topptursveckan denna vinter då jag drog till alperna istället men än har inte lusten släppt.
Hur många är ni och kör ni tält/husbil/bo i stuga?
Har sett att det snöat i Riksgränsen sista dagarna (Åre också för den delen).
Just nu är de bara jag men ska försöka skramla ihop någon mer. Kör tält ! Lutar åt Jotunheimen, annars mot gränsen om jag kan ta lite mer ledigt

Tillbaka
Topp