blizzard-of-zzzs
Medlem
Total medvridning för effektivaste skäret?
trådskaparen menar väl "överkroppen alltid i fallinjen" när han skriver "TOTAL medvridning"?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det skulle jag vilja kalla TOTAL MOTvridningvaldemarz sa:trådskaparen menar väl "överkroppen alltid i fallinjen" när han skriver "TOTAL medvridning"?
oops...hade visst inte vaknat riktigt.....JockeSki sa:Det skulle jag vilja kalla TOTAL MOTvridningvaldemarz sa:trådskaparen menar väl "överkroppen alltid i fallinjen" när han skriver "TOTAL medvridning"?
Där har vi det helt och hållet. Exakt det där med dalarmen upplevde jag också nu när jag provade carvingbackarna i Idre i mellandagarna. Man får också hjälp med mer progressivt tryck upplevde jag eftersom den vridningen av kroppen hjälper till och gör kantgreppet mer naturligt och lättare att få kraft. Samtidigt strävar ju iof höften in mot centrum på svängen så lite avigt blir det ju....PhatFred sa:Kortsväng - motvridning = bröstet mot dalen hela tiden. Du hinner inte annars, eller åker utan kontroll.
Långsväng - jaaaa......
Som old school kör jag alltid motvridning om jag inte tänker. Men innan jul var jag i Ullådalens flacka, mjuka backe och nötte lite teknik. Prövade att dra fram dalarmen (ha, nytt begrepp?) och upplevde en ökad kontroll och kanske lite mer knuff ur svängen. Varför kunde jag inte analysera mig fram till, men det var upplevelsen jag hade.
MEN, jag vred aldrig kroppen förbi färdriktningen, eftersom jag sett och hört detta vid flera tillfällen, när folk ska läras upp på den nya åktekniken. Alltså snarare en ICKEVRIDNING.
Medvridning är väl idag ungefär detsamma som 40-talets portåkning, när man slängde runt kropp och skidor med delhjälp av armen.
Jag skulle vilja hävda att det som var medvridning på 80-talet inte borde kallas medvridning idag. Kolla på tävlingsåkarna när de åker fritt, om man har 80-talsögonen monterade (vilket jag ofta har) så åker de ju med en klar medvridning och det ser rent för j-gt ut. Med moderna ögon blir det annorlunda...
Med total medvridning menar jag att överkroppen hela tiden följer åkriktningen, motsatsen är motvridning där överkroppen alltid är riktad ned i falllinjen oavsett vilket håll förflyttningen sker åt.valdemarz sa:trådskaparen menar väl "överkroppen alltid i fallinjen" när han skriver "TOTAL medvridning"?
Jasg har studerat Klaus Maier ett tjog gånger. I kortsvängen ser det enormt snyggt ut med klassisk motvridning vilket resulterar i en överkropp som hela tiden är riktad ned i falllinjen. Men vad är det han gör i de vida svängarna???CrilleC sa:
Sjyssta svängar med skär!
Nu handlar det väl inte om någon skönhetstävling? "Effektivaste skäret" var ju ämnet som behandlades och den som påstår att något annnat än att tävlingsåkarnas teknik ger det effektivaste skäret vet inte vad dom pratar om.JockeSki sa:rabbit: Intressant läsning. Sen ska ju tilläggas att det ser för jävligt ut när raceåkare åker. Visst, det kanske går fort men snyggt är det inte... och inte speciellt energisparande heller.
Greg och Henke (Hendyx) har ganska lika tankar tycker jag det ser ut som. Dessutom så åker Henke MYCKET snyggare än racestilen.
Alltid svårt när man inte sett dig åka men några saker som jag tänker på är:Mountain_Man sa:Så ... hur gör man för att kunna köra "runda" svängar även i en hård brant tips ... bankning, höftning, knäning, motvridning, medvridning ... ??? Tacksam för tips!
/MM
PS! Jag kör kortsväng med ett par Fischer WC SL (racestock) och långsväng med Hendryx Purple Haze. Det könns inte som det är utrusningen som begränsar mig utan teknik och möjligtvis styrka. DS!
I tillägg till de andra tipsen så kan det vara så att du trycker till för mycket i mitten-utgång av svängen och då kör fast skidorna eller sladdar. Testa att lätta på kanttrycket så fort skidan börjar komma tillbaka mot dig och släppa över skidorna till andra sidan snabbare.Mountain_Man sa:JockeSki. Tack för dina råd ... jag fastnar på punkt 3 ... undrar om det kan vara så att jag helt enkelt kantar för mycket när det börjar branta på. Blir allt för lätt att jag tvärställer direkt (kan iofs ha helt andra orsaker...) Det där med långt-kort ben är också intressant, ska testa!
/ MM
Det "brottet" känns ju som att man får ganska naturligt genom stavisättningen? Iaf utifrån hur jag driver med med armen så blir det ju en naturlig rörelse att avsluta vridningen med en stavisättning.Anders_Nilson sa:Ok, om man generalliserar lite kortsväng = motvrid
Långsväng = medvrid (eller med skidorna)
och sen varierat där i mellan.
Så har det i princip alltid varit, det som ändrats på senare år är att när du åker en skärande kortsväng så för att "driva" på skidorna så jobbar man med medvridet, dock i rätt små doser.
OM man tittar på en mellansväng på skär med ett par pistskidor, radie 14-17m så måste man någonstans bryta mellan med och motvrid för att det ska gå att komma ur svängen, kör man bara medvrid så kommer man inte ur svängen utan kommer att börja åka uppåt backen alt sladda ur svängen.
Precis så blir det, fast stavisättningen inte är mer än en markering i långa svägarPillard sa:Det "brottet" känns ju som att man får ganska naturligt genom stavisättningen? Iaf utifrån hur jag driver med med armen så blir det ju en naturlig rörelse att avsluta vridningen med en stavisättning.Anders_Nilson sa:Ok, om man generalliserar lite kortsväng = motvrid
Långsväng = medvrid (eller med skidorna)
och sen varierat där i mellan.
Så har det i princip alltid varit, det som ändrats på senare år är att när du åker en skärande kortsväng så för att "driva" på skidorna så jobbar man med medvridet, dock i rätt små doser.
OM man tittar på en mellansväng på skär med ett par pistskidor, radie 14-17m så måste man någonstans bryta mellan med och motvrid för att det ska gå att komma ur svängen, kör man bara medvrid så kommer man inte ur svängen utan kommer att börja åka uppåt backen alt sladda ur svängen.