Total medvridning för effektivaste skäret?

JockeSki sa:
valdemarz sa:
trådskaparen menar väl "överkroppen alltid i fallinjen" när han skriver "TOTAL medvridning"?
Det skulle jag vilja kalla TOTAL MOTvridning
oops...hade visst inte vaknat riktigt.....
alltså, trådskaparen menade väl att man INTE ska sträva efter överkropp i fallinjen, alltså överkropp ska följa skidornas riktning hela tiden...för mig låter det helt stört, och kantgrepp borde bli jävligt lidande....

Senast ändrad:
Kortsväng - motvridning = bröstet mot dalen hela tiden. Du hinner inte annars, eller åker utan kontroll.

Långsväng - jaaaa......
Som old school kör jag alltid motvridning om jag inte tänker. Men innan jul var jag i Ullådalens flacka, mjuka backe och nötte lite teknik. Prövade att dra fram dalarmen (ha, nytt begrepp?) och upplevde en ökad kontroll och kanske lite mer knuff ur svängen. Varför kunde jag inte analysera mig fram till, men det var upplevelsen jag hade.

MEN, jag vred aldrig kroppen förbi färdriktningen, eftersom jag sett och hört detta vid flera tillfällen, när folk ska läras upp på den nya åktekniken. Alltså snarare en ICKEVRIDNING.

Medvridning är väl idag ungefär detsamma som 40-talets portåkning, när man slängde runt kropp och skidor med delhjälp av armen.

Jag skulle vilja hävda att det som var medvridning på 80-talet inte borde kallas medvridning idag. Kolla på tävlingsåkarna när de åker fritt, om man har 80-talsögonen monterade (vilket jag ofta har) så åker de ju med en klar medvridning och det ser rent för j-gt ut. Med moderna ögon blir det annorlunda...

PhatFred sa:
Kortsväng - motvridning = bröstet mot dalen hela tiden. Du hinner inte annars, eller åker utan kontroll.

Långsväng - jaaaa......
Som old school kör jag alltid motvridning om jag inte tänker. Men innan jul var jag i Ullådalens flacka, mjuka backe och nötte lite teknik. Prövade att dra fram dalarmen (ha, nytt begrepp?) och upplevde en ökad kontroll och kanske lite mer knuff ur svängen. Varför kunde jag inte analysera mig fram till, men det var upplevelsen jag hade.

MEN, jag vred aldrig kroppen förbi färdriktningen, eftersom jag sett och hört detta vid flera tillfällen, när folk ska läras upp på den nya åktekniken. Alltså snarare en ICKEVRIDNING.

Medvridning är väl idag ungefär detsamma som 40-talets portåkning, när man slängde runt kropp och skidor med delhjälp av armen.

Jag skulle vilja hävda att det som var medvridning på 80-talet inte borde kallas medvridning idag. Kolla på tävlingsåkarna när de åker fritt, om man har 80-talsögonen monterade (vilket jag ofta har) så åker de ju med en klar medvridning och det ser rent för j-gt ut. Med moderna ögon blir det annorlunda...
Där har vi det helt och hållet. Exakt det där med dalarmen upplevde jag också nu när jag provade carvingbackarna i Idre i mellandagarna. Man får också hjälp med mer progressivt tryck upplevde jag eftersom den vridningen av kroppen hjälper till och gör kantgreppet mer naturligt och lättare att få kraft. Samtidigt strävar ju iof höften in mot centrum på svängen så lite avigt blir det ju....

PhatFred: Håller absolut med dig. Det är mindre rörelser nu för tiden. Förr gjorde kroppen mycket av arbetet, nu låter man skidorna jobba mer. Ska man vara noga tycker jag nog att man ska tänka "mindre motvridning" istället för att försöka med medvridning. Som jag skrev tidigare i tråden så handlar det med om medföljning för min del, försöker inte streta emot utan följer följsamt med och åker skidor i en position där jag är som starkast och röligast, alltså nästan square med skidorna.

Well, som sagt det är oerhört svårt att förklara på ett forum eftersom det sällan är svart eller vitt. Och rörelserna är många gånger så små att otränade ögon inte skulle se dom.

PS. Ni som drar fram dalarmen tänk på att det är mycket små och lugna rörelser som gör det, för mig handlar det om nån dm eller två max. Blir det för stora rörelser snarare försämrar det åkningen.

Senast ändrad:
Nu börjar det sägas lite nyanserade och rimliga saker här. Om man tittar på den instruktionsfilm som det länkas till tidigare i denna tråden så ser man där en väldigt tydlig motvridning på carvingskidor. Vissa hävdar väl fortfarande att det är det optimala men jag måste säga att jag tycker att det ser ytterst avigt ut. Ser även onaturligt ut.

Jag tycker också att man kan ser en enorm skillnad över tid. De riktiga brantåkarna Baud, Vallencant och därefter Plake, Hattrup och Trevor de körde ju med enorma motvrid medans om man tittar på Sverre, Kaj och andra idag så kör ju de mer på "medvridning". Jag hävdar dock fortfarande att lite extra knick med dalarmen ger en mer naturlig kraftfokusering och kan hjälpa till att pressa igenom svängen, även om kanske ditt begrepp "medföljning" faktiskt är det mer korrekta

valdemarz sa:
trådskaparen menar väl "överkroppen alltid i fallinjen" när han skriver "TOTAL medvridning"?
Med total medvridning menar jag att överkroppen hela tiden följer åkriktningen, motsatsen är motvridning där överkroppen alltid är riktad ned i falllinjen oavsett vilket håll förflyttningen sker åt.

Många mycket intressanta inlägg! Helt klart är att regelboken avseende åkteknik är under förändring ... och att det finns fler än ett sätt som är rätt! Frågan är naturligtvis också vad man eftersträvar. Med effektivt skär menar jag ett så rent, kontrollerat och sladdfritt skär som möjligt.

/MM

Om herrarna inte har upptäckt det så finns en sajt med en hel del intressanta artiklar:
http://www.youcanski.com/en/

Bra artikel att börja med: Tendencies of Modern Technique - Myths and Reality
http://www.youcanski.com/en/coaching/tendencies.htm

De flesta artiklarna är skrivna av en snubbe som heter Greg Gurshman, som brukar jobba som "kvalitets-kontrollant" åt många alpina landslag bla det österrikiska för några år sedan.
Det innebär ju inte att allt han säger är rätt för alla åkare men det är intressant läsning och kul att jämföra med tex hendryx egna "carvingskola" om man inte själv redan upptäckt alla knasigheter han(hendryx) talar sig varm för med konstiga argument.

-peace
/r

rabbit: Intressant läsning. Sen ska ju tilläggas att det ser för jävligt ut när raceåkare åker. Visst, det kanske går fort men snyggt är det inte... och inte speciellt energisparande heller.

Greg och Henke (Hendyx) har ganska lika tankar tycker jag det ser ut som. Dessutom så åker Henke MYCKET snyggare än racestilen.

CrilleC sa:

Sjyssta svängar med skär!
Jasg har studerat Klaus Maier ett tjog gånger. I kortsvängen ser det enormt snyggt ut med klassisk motvridning vilket resulterar i en överkropp som hela tiden är riktad ned i falllinjen. Men vad är det han gör i de vida svängarna???

Som jag ser det inleder han svängen med en överdriven kraftig motvridning som han på nå något märkligt sätt behåller genom hela svängen. Jag tycker det ser avigt ut på något sätt ...

Kan någon mer tekniskt skolad än jag beskriva vad han egentligen gör! Och ... är det här något att eftersträva ... känns som något helt annat än vad tävlingsåkarna presterar i sin "friåkning".

/MM

JockeSki sa:
rabbit: Intressant läsning. Sen ska ju tilläggas att det ser för jävligt ut när raceåkare åker. Visst, det kanske går fort men snyggt är det inte... och inte speciellt energisparande heller.

Greg och Henke (Hendyx) har ganska lika tankar tycker jag det ser ut som. Dessutom så åker Henke MYCKET snyggare än racestilen.
Nu handlar det väl inte om någon skönhetstävling? "Effektivaste skäret" var ju ämnet som behandlades och den som påstår att något annnat än att tävlingsåkarnas teknik ger det effektivaste skäret vet inte vad dom pratar om.

@Moutain Man: Kollade just på den där länken och ser direkt att han gör ett stort misstag. Han släpper konstant ytterskidan en liten bit bakom innerskidan. Man ska alltid eftersträva parallella pjäxor.

Kolla på svt1 nu, där har ni teknik att studera. Lite höft, lite motvridning och strävan efter parallella pjäxor.

För att inte prata förbi varandra så mycket, analysera det här klippet och säg vad ni tycker:

Personligen tycker jag att det här är aningens för mycket medvridning, mest för att han drar fram ytter handen i slutet av svängen för att initiera nästa sväng. Jag föredrar att åka lite mer passivt med armarna. Tycker också att han tenderar att lägga för mycket vikt på innerskidan och tappar ytterskidan ibland.

Fortfarande intressant diskussion :)

Senast ändrad:
God kväll alla entusiaster!

Som jag tidigare påpekat i ett antal olika trådar i carvingämnet under åren, så kan man ju få laggen att carva på ett antal olika sätt, men så länge laggen verkligen skär och tar upp G-krafter i svängen så är ju i grunden allt frid och fröjd, eller hur?

Som vid alla koordinerade rörelser eller aktiviteter så är det summan av delmomenten som ger helheten.

Ett foto på en åkare är ett fruset ögonblick, ca 1/500s av rörelsen! Att man i detta ögonblick synbarligen har "medvriding" behöver inte betyda inte att man har haft det 2s innan. Jag har, trots mångårigt medvetet kikande, fortfarande svårt att hinna se små tekniska skillnader mellan åkare i t ex en WC-tävling i TV, antagligen p g a att tekniken att svänga, att förflytta sig över terräng på skidor är väldigt komplex. Därför får jag väldigt svårt för att generellt och kategoriskt uttala mig om "medvridningens" vara eller icke vara.

Ett antal av er har många kloka synpunkter i ämnet. Jag fyller bara i:

Vid svår terräng, brant, isigt och krav på fartkontroll och säkerhet och korta svängar, gäller som alltid traditionell motvridning, en helt naturlig och fungerande teknik att behålla kontrollen. Sannolikt blir "carvingen" lidande eller i a f ofullständig (hasåkning).

Vid perfekta, jämna, greppiga pister, underlag där moderna carvinglagg sitter som gjutna i underlaget, här gäller andra tekniker, helt riktigt. Parallella underben, belasting på ytter/inner si och så, tidig kantisättning (har f ö ALLTID varit viktigt), lugn överkropp, låta överkroppen söka den "kortaste vägen", neutral position, m m, m m, jovisst kalla det "medvridning" om ni vill. Det kommer sig rätt naturligt när man bankar (lutar kroppen inåt i svängen) vid carvingsvängar, än vid traditionell teknik med höftvinkling/invridning.

Störtlopps åkare har f ö alltid idkat "medvridning". Varför? Jo, när man bankar inåt i svängen, med så småningom ett sträckt ytterben, så är det, förutom ett enkelt sätt att svänga, ett effektivt sätt att fånga upp G-krafterna i en DH-sväng i 110 km/h. Och vi grymma moderna carvare vill ju naturligtvis göra som dom hårdingarna!

Nåväl. Själv jobbar jag med lite tips från förra säsongen.
* Initiera carvet med att låta innerbenets underben starta rörelsen med invinkling mot backen.
* Samtidigt som man låter överkroppen sikta mot dalen (motvridning?), gå den kortaste vägen, d v s i praktiken luta in i den "nya" svängen.
* Öka successivt trycket på den redan tidigt kantade ytterskidan
* När man närmar sig max kantingstvinkel och kanttryck, tryck fram ytterkskidan och höften lite till, vilket ytterligare ökar trycket på yttern. Jag fördrar att inte dra fram ytterarmen (tror jag...)
* Lasta successivt av och börja om... flytande, koordinerat, som ett rinnande vatten... he he.

Det är ju sååå lätt...

TOTAL medvridning, MM för tusan, vi måste nog åka lite ihop igen...

God kväll önskar eder
Ace DG

Senast ändrad:
Joye:
Bra klipp du hittat. Jag tycker grabben åker rätt exemplariskt vid första anblicken. Det verkar var rätt mjukt underlag, vilket sannolikt medger mer vikt på innern.
/A

Joye:

Jag tycker killens framsträckning av ytterarmen i slutet av svängen är en liten motsvarighet till stavisättningen vi körde med förr.
Gammal åkare som lärt om?

Mest en stilfråga, tycker jag. Vet inte om det är nåt att bry sig om för skärets kvalitet.

Hej ACE ... mitt högerknä är lätt justerat så jag kör teoretiskt i helgen! Intressant och initierat från dig (som alltid).

Jag har sett en hel del WC på TV i helgen och precis som du säger är det skitsvårt att fullt ut analysera det enormt komplexa rörelsemönster som åkningen sker med. Men jag tar fasta på det där med "bankning" kontra "höftning" i ditt inlägg. Med tanke på kroppens leder och dess möjliga böjningsriktningar borde det falla sig naturligt att medvrida tämligen kraftigt vid större svängar som "bankas" medan motvridningen ger kontroll och styrka vid "höftningen" som tillämpas vid snabba snäva svängar. Finns det ett samband här?

Men ... vad är egentligen mitt problem? Jo jag fixar skärande svängar med OK kontroll (enligt min högst oskolad teknik) så länge det inte lutar på allt för brant. När det börjar branta på (läs svart pist) har jag svårt att hålla skäret genom svängen och tendensen blir att jag tappar greppet och börjar sladda. Jag kan iofs. dra på i snäva svängar i falllinjen i hög fart, men vad jag vill är att så att säga kunna runda upp svängen även när det är brant och hårt. Detta är uppenbart en oförmåga jag delar med de flesta ...

Så ... hur gör man för att kunna köra "runda" svängar även i en hård brant tips ... bankning, höftning, knäning, motvridning, medvridning ... ??? Tacksam för tips!

/MM

PS! Jag kör kortsväng med ett par Fischer WC SL (racestock) och långsväng med Hendryx Purple Haze. Det könns inte som det är utrusningen som begränsar mig utan teknik och möjligtvis styrka. DS!

Mountain_Man sa:
Så ... hur gör man för att kunna köra "runda" svängar även i en hård brant tips ... bankning, höftning, knäning, motvridning, medvridning ... ??? Tacksam för tips!

/MM

PS! Jag kör kortsväng med ett par Fischer WC SL (racestock) och långsväng med Hendryx Purple Haze. Det könns inte som det är utrusningen som begränsar mig utan teknik och möjligtvis styrka. DS!
Alltid svårt när man inte sett dig åka men några saker som jag tänker på är:

* Brantare = Mer fart och naturligt mer kantning = större krafter att hålla emot.
Jag brukar tänka "långt ben - kort ben", ytterbenet ska bli långt. Hamnar du i en position med ytterbenet böjt är du inte lika stark. Ett nästan rakt ytterben blir mycket starkare och orkar hålla emot.

* Backens lutning gör det svårt att komma upp tidigt på kant i början av svängen. Våga släpp ut skidorna från kroppen. Aktivt innerben.

* Backens lutning skapar för stor kantning vilket gör att skidorna vilja svänga mer än du tänkt dig (speciellt på dina WC SL) och därför upplever du sladd.

* Farten gör att du vill svänga snävare och därmed vrider skidorna lite. Dock ej troligt eftersom farten inte verkar va ett problem och skidorna har liten radie.

Good luck.

JockeSki. Tack för dina råd ... jag fastnar på punkt 3 ... undrar om det kan vara så att jag helt enkelt kantar för mycket när det börjar branta på. Blir allt för lätt att jag tvärställer direkt (kan iofs ha helt andra orsaker...) Det där med långt-kort ben är också intressant, ska testa!

:-) / MM

Mountain_Man sa:
JockeSki. Tack för dina råd ... jag fastnar på punkt 3 ... undrar om det kan vara så att jag helt enkelt kantar för mycket när det börjar branta på. Blir allt för lätt att jag tvärställer direkt (kan iofs ha helt andra orsaker...) Det där med långt-kort ben är också intressant, ska testa!

:-) / MM
I tillägg till de andra tipsen så kan det vara så att du trycker till för mycket i mitten-utgång av svängen och då kör fast skidorna eller sladdar. Testa att lätta på kanttrycket så fort skidan börjar komma tillbaka mot dig och släppa över skidorna till andra sidan snabbare.

Mitten av nittotalet gick jag en offpist kurs i Val d´Isere.
Det var innan carvingens genomslag. Själv åkte jag på Atomics slalomlagg 2meters.

Skidinstruktören lärde oss att överkroppen skulle vara paralell mot skidspetsarna och att händerna skulle vara framför kroppen. Man tryckte ytter handen framåt under svängen.

Var instruktören före sin tid i teknik?
Han åkte på par Dynamic super G prototyp skidor 2,15m.

Som jag minns krävde de gamla laggen att du tryckte ifrån vid varje sväng - med carvingskidor fastnar du lätt - skidorna sticker iväg uppåt backen - om du trycker ifrån för mkt. Carving innebär ju att du ska skära snön och "alltid" hålla ett konstant knätryck framåt. Motvrid (i fallande linje) är för mig att hålla balans och tryck på yttre skidan, men när farten ökar går jag snarare över till "medvrid" (i skidornas linje).

Viktigaste punkten enligt mig:
* Håll alltid ett konstant knätryck framåt

Ok, om man generalliserar lite kortsväng = motvrid
Långsväng = medvrid (eller med skidorna)
och sen varierat där i mellan.
Så har det i princip alltid varit, det som ändrats på senare år är att när du åker en skärande kortsväng så för att "driva" på skidorna så jobbar man med medvridet, dock i rätt små doser.
OM man tittar på en mellansväng på skär med ett par pistskidor, radie 14-17m så måste man någonstans bryta mellan med och motvrid för att det ska gå att komma ur svängen, kör man bara medvrid så kommer man inte ur svängen utan kommer att börja åka uppåt backen alt sladda ur svängen.

Anders_Nilson sa:
Så har det i princip alltid varit, det som ändrats på senare år är att när du åker en skärande kortsväng så för att "driva" på skidorna så jobbar man med medvridet, dock i rätt små doser.
OM man tittar på en mellansväng på skär med ett par pistskidor, radie 14-17m så måste man någonstans bryta mellan med och motvrid för att det ska gå att komma ur svängen, kör man bara medvrid så kommer man inte ur svängen utan kommer att börja åka uppåt backen alt sladda ur svängen.
Det "brottet" känns ju som att man får ganska naturligt genom stavisättningen? Iaf utifrån hur jag driver med med armen så blir det ju en naturlig rörelse att avsluta vridningen med en stavisättning.

Pillard sa:
Anders_Nilson sa:
Det "brottet" känns ju som att man får ganska naturligt genom stavisättningen? Iaf utifrån hur jag driver med med armen så blir det ju en naturlig rörelse att avsluta vridningen med en stavisättning.
Precis så blir det, fast stavisättningen inte är mer än en markering i långa svägar

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp