Touringskidor

Touringskidor
Tack Richi,
Jag har bara hittat en som heter Stoeckli Pit Light och den är 106/70/94 bred.. De har en offpistskida som heter Snake men den tror jag inte är så lätt... Ngn. som vet?

www.stoeckli.ch

/Lake

Touringskidor
Jag går på K2 seth pistol med diamir bindning på. Den är faktiskt väldigt lätt. 95mm i mitten. Har dock tagit bort plattan på diamir freeride, dels står du lägre på skidan och den blir lättare.

Touringskidor
Hej

Lade till en länk på din gästbok som kan vara värt att titta upp. Använder dem ofta för att införskaffa saker.

/Christian

Touringskidor
jag har den första modellen diamir freeride och att tänka på är förstås att du måste ha kortare skruvar. En liten metall bit under måste kapas också, ett tips är att få hjälp av en verktad el. butik. Jag har kört på freeride bidn. sen den kom ut samma bindning i fyra år nu, den håller medans jag avverkat fyra par skidor. Jag turar mycket men åker med samma utrustning i liftburen åkning så väl som park åkning. Min filosofi är att ha samma utr till all åkning. Har haft olika skidor men då när man väl gått upp på en topp och ska t ex. åka en brant ränna och inte är inåkt på skidorna. Det tar ca ett åk att vänja sig med nya skidor. Så det är jag trött på så nu kör jag allt på samma. Seth pistol är mycket bra allround skida bredare än så behövs aldrig enl. mig och den fungera till allt utan isig pist. Ett annat tips med lite vikt är Atomic R:ex så hette fjolårets modell. Några polare som har freeride kör på Salomon ak-rocket, Stöckli Stormrider DP(är verkligen inte lätta), Atomic R:Ex. Lycka till med valet.

Touringskidor
Blizzards freeride skidor Sigma Titan har bra kantgrepp och en låg vikt. Har själv förra årets modell av Sigma Titan 120/82/103 som telemarks skida och är väldigt nöjd. Har den till pist/offpist/topptur. De nya Sigma Titan skidorna finns med bredare midja upp till 95 mm.

Läs vad Freeride skrev om årets modell.

"Designen – mer klassisk än superhype – och det faktum att Blizzard inte synts och hörts så mycket på senare tid, gjorde att skidan slog ur underläge. Och gjorde det mycket bra! En positiv och prisvärd överraskning! Titan XL är kvick trots sin midjebredd och carvar pisten utan att man behöver tänka. I lössnön finns den behövliga bärigheten. Stabiliteten gör den trygg i höga farter. Skidan är lätt och lämpar sig bra för toppturer"

//John

Touringskidor
Tack för inlägg.
Skantz; Stormrider DP har jag provat med de är för klumpiga. Försöker hålla mig till en skida liksom du och det har sista tiden varit Völkl G4 med en Diamir Freeride på. Dock när man vandrar/klättrar en vecka el. mer i sträck så är grammen mer noga och då behövs en vandringsskida.. Annars håller jag med dig.
R:Ex har jag provat men tyckte inte om den riktigt. Lite för flamsig har jag för mig. Fick intrycket att vikten inte riktigt stod i paritet till dåligt uppförande här och var. Den är ju inte ultralätt.
Du får ange vikten på Seth Pistol om du har den..

Thanks!

John; skall kika på det gamla hederliga (?) Blizzard.

MM; Conrad verkar ha koll/gutes überblick. Även om jag hellre pratar franska. Tack.

Tillbaka
Topp