Tråd att dela topptursval

Anzom

Aktiv medlem
Tänkte att det kunde vara bra att starta en tråd där vi diskuterar spårval och dylikt på topptur. Tror det kunde varit bra för att öka den gemensamma kunskapen vad gäller laviner under toppturer.

Var för några veckor sedan på topptur runt Oppdal. Efter att ha nått över trädgränsen så börjar det att branta på. Toppen ligger på 1500 meter och de sista 600 meterna är ovanför trädgränsen och det som ni ser på bilden nedan. Den generella lavinbedömningen ligger på en 2:a gjord av varsom.no. Under tidigare säsongen hade det varit lite snö och kallt, vilket skapat en tämligen dålig snöbas. På bild nummer två så kan man se att det röda området har ett släpp som är ca. 100 meter brett och 300 meter långt. Enligt snöprofilen nedan och vad jag upplevde på plats så släppte ca. 20-30 cm av lavinen. Påväg upp hördes tydliga whompsljud flertalet gånger. Hela sidan ligger kring 35-40 grader brant.
2466

Hursomhelst, nog om den lavinen. Vad jag är intresserad av är vilken väg ni skulle ha valt. I det röda området så släppte den tidiga lavinen. Det gröna området är den vanligaste vägen upp, där man i slutet bör ha stegjärn för att få fäste i slutet mot toppen. Den vägen vi funderade på och påbörjade är den orangea. Vi började att gå och kom tillslut fram till platsen där lavinen började gå.
Min fråga är helt enkelt, bör man gå i kanten av en tidigare lavin? Borde inte det teoretiskt sätt vara en av de platserna med minst chanser att bli begravd av ny snö. Eller har den ännu lättare att släppa med alla snökloten? Eller ska man välja att gena över på det gula spåret för att välja en kortare väg och undvika den gamla lavinen, men riskera att "ny" snö släpper på en?

Förstår jag dig rätt att du gick upp trots de audiella varningstecknen du fick? I så fall är det inte konstigt att folk råkar illa ut...
Gröna vägen ser spontant bäst ut utan att ta hänsyn till snö etc. Man ser tydligt vart lavingatorna går och de bör man hålla sig ifrån - vilket inga av de andra vägvalen gör. Skulle nog inte tro att det är säkrare bredvid en tidigare lavin - speciellt inte bredvid eller ovanför en gammal brottkant då snön inte har något "mothåll" där...
En generell lavinriskbedömning är ju oftast helt ointressant - det kan vara snorfarligt även om bedömningen är en 1:a och "säkert" även om det är en 5:a. Det är ju alltid de lokala förhållandena för just den sluttningen som styr!

Senast ändrad:
Till att börja med kan jag göra dig lugn. Det var ca. 15 personer som var uppe på fjället den här dagen. Alla vände direkt efter skogsgränsen.
Men för att ta det vidare. Om man lyckas ta sig till lavinområdet på ett säkert sätt. Det jag undrar är snarare om det säkraste är att gå mitt i där lavinen har gått? För om det inte är säkert där, borde rent teoretiskt vara livsfarligt att göra lavinsök och dyl efter nylig lavin. Den "röda" lavinen i texten ovan gick ca. 2 veckor före vi var där.
Självklart är det så, men en generell lavinriskbedömning måste man kunna läsa och använda i praktiken. Dvs, ser jag att det är en 2:a tar jag större risker än om det är en 5:a. Och det ska sägas att det under denna tiden sas att man skulle undvika sydsluttningar pga vind som skapat snödrivor. Detta är en nordsida.
Hursomhelst är problemet vägvalet upp, är det säkrast att gå i den decimetertjocka gamla lavinen uppför?

Ok då är jag med. Trodde att den gått samma dag! Om den gamla lavinen gått från toppen så skulle jag tro att det är säkrare att hålla sig där. Om den inte gjort det och det är en brottkant högre upp skulle jag nog tro att det kan släppa lättare än om lavinen inte gått. Och - ja det kan vara livsfarligt att söka i en lavin. Läs vilken bok eller gå gå vilken kurs som helst och du kommer att märka att ett av de första sakerna man uppmanas fundera över är hur det ser ut ovanför. Detta är ju också en av anledningarna till att trancivern slår om till sändläge efter ca två minuters sökning.

Visst ska man kolla lavinrapporten men är det något din beskrivning visar på så är det ju att även en situation som en sådan säger vara relativt säker inte alls behöver vara det.

Intressant inlägg i det vanliga forumbruset!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp