1. Skum består av polymerer vilka (i skumform) vanligtvis är känsliga för utmattning. Trä är istället en naturlig komposit av cellulosafibrer och lignin och ska enligt de som vet vara betydligt mindre känsligt för detsamma => skidor med träkärna bibehåller spänsten längre. Sägs det.
2. Trä kan byggas med sk. sandwichprincip vilket ger ökad styvhet jämfört med ett homogent material. Tänk dig att du lägger ett stycke cellplast (1-2 cm tjockt) mellan två linjaler och böjer det hela. Inga problem. Limma sedan ihop de nyss nämnda beståndsdelarna och du får ett väldigt besvär att böja paketet ens en enda grad. Anledningen är att du utnyttjar hållfastheten hos systemet i skjuvriktningen vilket ger en markant effekt. Det ger dessutom skidan en vridstyvhet som skumskidor inte kan tävla med. Om och varför man inte gör detsamma med polymerer vet jag inte.
3. Skumkärna är naturligtvis mycket, mycket billigare att använda eftersom du helt enkelt kan spruta in skummet i skidans hålighet. Vid sandwichtillverkning limmar du ihop en mängd träfolier vilket givetvis betyder mer jobb.
4. Skum ger förmodligen mindre skillnader skida-till-skida.
5. Vissa menar att träkärna ger skidor en "personlighet" och spänstighet som skumskidor inte förmår matcha. Jag tillhör själv dessa personer.
6. Skumkärnor åldras, enligt många, snabbare än trädito.
7. Finns förmodligen många fler anledningar för och emot men jag kommer i hastigheten inte på fler.
MVH
Daniel