Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Hur och vad på gymmet ska man träna för att minimera risken för skador när man åker bräda? Biffa upp sig som ett as så att man bara kan falla på musklerna eller ställa sig å köra 1000 reps på handledscurl?
Vaderna tränar du lättast med tåhävningar. Gör du dem på ett ben och utan stöd så får du bra balansträning på köpet. Annars är det låren som tar mest stryk IMHO. Bygga styrka går förstås att göra i benpress eller dylikt men då får du inga uthålliga muskler. Bättre då att köra "blandade småhopp" (skämtet faller platt om du inte sett galenskaparnas VM i gymnastik) - gärna på ett ben i taget, framåt eller sida till sida. Bra att böja benet när du landar och sedan hålla det läget en stund. Ger mjölksyra så det står härliga till och det är precis vad man brukar drabbas av i pisten. Kör du benpress lik förbaskat så lägg inte på allt vad du pallar i vikter utan kör lite fler repetitioner istället. Maxvikterna kan du spara till beachträningen
Va det inte OS? men det föll inte platt.. Överkropp då? Axlar å sånt som kan gå snett när man ramlar? Känns som det är svårare att skada en muskelknutte? Men det kanske e helt fel?
Möjligt att det var OS... Varje gång jag ser det klippet får jag epileptiska skrattanfall så det kan påverka mitt minne negativt
Jo, axlar, bröstkorg, rygg, mage och så är givetvis inte oviktigt. Precis som du säger så ger en generellt god muskelstyrka ett skydd mot skador. Men där tror jag inte träning för att åka bräda skiljer sig från "allmänt god fysik" eller hur man nu skall uttrycka det. Med andra ord kan jag inte påstå att man klarar sig bättre för att man gjort bänkpress istället för armhävningar. När jag tränar för säsongen så lägger jag ungefär en halvtimme på benträning och 20-30 minuter på resten. Tycker det funkar rätt bra.