December, beordrad resa. Var fan ska jag åka?

MKOL

Medlem
Chefen fick lite spel på mig idag när hon såg hur mycket semesterdagar jag hade kvar och levererade ett budskap i stil med "Fan, dra någonstans och åk snowboard och drick öl eller något! Så länge du kommer ihåg att du inte direkt är tonåring längre och tar det lugnt".

Så ni med mer erfarenhet än mig, var ska jag åka? Början, mitten av december så något ställe som brukar ha ok snö den tiden. Kommer med 99% sannolikhet åka själv och har inget körkort så det måste vara hyffsat smidiga transferalternativ. Har hyfsad budget och inser att jag är lite sent ute men det skadar förstås inte om det är billigt!

Var i Valtournenche andra veckan i december förra året och det var grymt. Mycket snö och liiite folk. Det skulle kunna vara ett alternativ men har inte hittat vettig transfer från/till flyg. Förra året hade jag med "chaufför" men nu hittar jag nästan bara "privat bil" som kostar lika mycket som flyget.

Flyg är inget måste, är öppen för andra färdmedel och jag tänker att jag ska vara borta ca. en vecka. Ska förstås kolla även vad det finns för paketresor men det hade som sagt varit bra med lite tips på orter som brukar vara ok på försäsong. Började åka februari 2018 och har väl typ 3-4 veckor åkning i ryggen. Gillar att glida omkring i pist och åker dom flesta nedfarter utom dom brantaste.

KaitsuH

Aktiv medlem
Stubaier Gletscher eller Hintertux. Flyga till Munchen, tåg till Mayrhofen eller Innsbruck och vidare med buss. Enkelt, smidigt, ganska billigt också. Om du behöver hjälp, så fråga bara.

MKOL

Medlem
Undra förresten om Bansko i december är något att hänga i julgranen?

Kolla om UCPA har något lämpligt redan i december!
Konstigt att jag inte tänkte på det eftersom jag åker med dom i januari till Serre Chevalier ☺ Har för mig att dom inte hade något i december men det skadar ju inte att kolla.

Stubaier Gletscher eller Hintertux. Flyga till Munchen, tåg till Mayrhofen eller Innsbruck och vidare med buss. Enkelt, smidigt, ganska billigt också. Om du behöver hjälp, så fråga bara.
Tack & bock, ska kolla det! Stor risk att jag återkommer 😇

KaitsuH

Aktiv medlem
Undra förresten om Bansko i december är något att hänga i julgranen?

Konstigt att jag inte tänkte på det eftersom jag åker med dom i januari till Serre Chevalier ☺ Har för mig att dom inte hade något i december men det skadar ju inte att kolla.

Tack & bock, ska kolla det! Stor risk att jag återkommer 😇
Jep, jag kan hjälpa med tidtabeller och boende, om behövs.

Zermatt eller Cervinia. Garanterat Europas högsta åkning och sannolikt bra snö. Men, i mitten av december kan vad som helst hända/ha hänt, så det KAN t.ex vara meterdjupt puder i t.ex St.Anton, medan det är snöfattigt i Zermatt.
Så egentligen finns det inget som garanterar något för någon ort någonstans...

MKOL

Medlem
Zermatt eller Cervinia. Garanterat Europas högsta åkning och sannolikt bra snö. Men, i mitten av december kan vad som helst hända/ha hänt, så det KAN t.ex vara meterdjupt puder i t.ex St.Anton, medan det är snöfattigt i Zermatt.
Så egentligen finns det inget som garanterar något för någon ort någonstans...
Nej så är det ju, det är klart att det inte finns någon garanti någonstans men det gäller ju att öka sannolikheten för mycket och bra snö.

Men det lutar fan åt Cervinia/VT som det ser ut nu. Geografin talar till dess fördel och förra året var det ju kalas så ..... Mailar lite med en servitör vars mail jag fick sist och om han kan leverera så verkar det finnas både en hyffsad skrubb och droska till rimlig penning. Härligt att ens mundiarré och taskiga ölsinne kanske äntligen bidrar med något positivt. Däremot så gav min gaydar kraftiga utslag på honom men va fan, lite får man ju bjuda till vid bra service :LOL:

Chefen fick lite spel på mig idag när hon såg hur mycket semesterdagar jag hade kvar och levererade ett budskap i stil med "Fan, dra någonstans och åk snowboard och drick öl eller något! Så länge du kommer ihåg att du inte direkt är tonåring längre och tar det lugnt".

Så ni med mer erfarenhet än mig, var ska jag åka? Början, mitten av december så något ställe som brukar ha ok snö den tiden. Kommer med 99% sannolikhet åka själv och har inget körkort så det måste vara hyffsat smidiga transferalternativ. Har hyfsad budget och inser att jag är lite sent ute men det skadar förstås inte om det är billigt!

Var i Valtournenche andra veckan i december förra året och det var grymt. Mycket snö och liiite folk. Det skulle kunna vara ett alternativ men har inte hittat vettig transfer från/till flyg. Förra året hade jag med "chaufför" men nu hittar jag nästan bara "privat bil" som kostar lika mycket som flyget.

Flyg är inget måste, är öppen för andra färdmedel och jag tänker att jag ska vara borta ca. en vecka. Ska förstås kolla även vad det finns för paketresor men det hade som sagt varit bra med lite tips på orter som brukar vara ok på försäsong. Började åka februari 2018 och har väl typ 3-4 veckor åkning i ryggen. Gillar att glida omkring i pist och åker dom flesta nedfarter utom dom brantaste.
Hej
Jag är sedan drygt tre år bosatt i Mayrhofen i Zillertal, här finns Hintertux glaciären öppen året om.Det är en halvtimme upp till glaciären.Vi börjar åka 1/10.Ta flyget till Innsbruck hoppa på tåget till Jenbach en halvtimme byt till Zillertalbahn ytterligare en halvtimme sen är du i Mayrhofen!Lätt som en plätt!

MKOL

Medlem
Det blev Valtournenche precis som förra året. Känns ändå tryggt med tanke på att man är 40+ och gärna inte utsätter sig i onödan för nya saker 😇 Eller som chefen sa, jag är ju inte direkt någon tonåring längre.

MarkusO

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det finns en del tveksamma förslag här. Zermatt och Cervinia må vara högt, men snö i december är väl inte direkt det områdets paradgren. Även Valtournenche känns ordentligt svajigt iom läget söder om huvudkammen. Risken för total barmark där nere är signifikant så tidigt. Zillertal och Innsbruck/Stubai däremot – avdelningen bra tips.

Det kan givetvis bli bra, men som jag ser det finns det tre huvudspår som rent statistiskt ger bättre möjligheter.
  • Ett klassiskt puderhål med tillgång till hög åkhöjd som helt enkelt sannolikt har skaplig bas redan i december. Med fördel då lite österut i alperna snarare än Frankrike och västra Schweiz. Iom att det är december är mängden folk inget direkt problem heller, så det är helt enkelt bara att gå på orter som Engelberg, Andermatt eller valfri ort i Ski Arlberg.
eller
  • En ort med glaciärbackup. Typ Zillertal med Hintertux då. Eller Innsbruck som bas med Stubai som glaciären som också nämndes. Ötztal skulle också funka, med Rettenbach och Tiefenback på glaciärsidan. Lite klen nederbörd på låg höjd i Sölden dock. PItztal också möjligt rentav, även om det då blir ganska glaciärinriktat alternativ pga att Hochzeiger och Rifflsee är lite tråkiga som icke-glaciärorter. Mölltaler Gletscher inte fel det heller, men då lite långt till icke-glaciäråkningen (primärt Mallnitz i det fallet)
eller
  • Stormchasa med hyrbil. Ta ortsvalet på volley helt enkelt. Boende inget problem fram till jul. Det är nog alternativet jag hade valt.

• Gilla
Reactions: MP1

Anzom

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det finns en del tveksamma förslag här. Zermatt och Cervinia må vara högt, men snö i december är väl inte direkt det områdets paradgren. Även Valtournenche känns ordentligt svajigt iom läget söder om huvudkammen. Risken för total barmark där nere är signifikant så tidigt. Zillertal och Innsbruck/Stubai däremot – avdelningen bra tips.
Du tänker att ett stenbeklätt underlag behöver en större mängd snö jämfört mot Österrikes oftare gräsbeklädda diton? För att ett skidområde som har högsta topp kring 2500 meter och som ligger i utkanterna av alperna får mer sällan samma samlade mängd snö. Ex. Zillertal.

Till Zillertals fördel är att solen inte tar lika hårt kring de månaderna, så höjden kanske spelar mindre roll :)

MP1

Medlem
Bra svar av MarcusO. Cervinia kan funka, men större chans på glaciärort i Österrike i december. Nu är det bokat och klart, men är det andra som funderar på december i Alperna skulle jag rekommendera Öztal. Är det torrt funkar glaciären i Sölden, annars är Obergurgl lite längre in i dalen den ort mig veterligen som brukar öppna tidigast på natursnö/ ej glaciär i Alperna. Dit drar ofta skidtillverkarna för tester/ demo med nästa år skidor med distributörer redan i november. Stubai ligger 10 km därifrån, fågelvägen.

Bra svar av MarcusO. Cervinia kan funka, men större chans på glaciärort i Österrike i december. Nu är det bokat och klart, men är det andra som funderar på december i Alperna skulle jag rekommendera Öztal. Är det torrt funkar glaciären i Sölden, annars är Obergurgl lite längre in i dalen den ort mig veterligen som brukar öppna tidigast på natursnö/ ej glaciär i Alperna. Dit drar ofta skidtillverkarna för tester/ demo med nästa år skidor med distributörer redan i november. Stubai ligger 10 km därifrån, fågelvägen.
Hej,
var i Sölden i helgen på WC storslalom,inte så mycket att åka på.Behöver snöa ordentligt.Vi har haft alldeles för varmt här nere.Det slog om i måndags med normala temperaturer,snöat ca 15 cm på Tuxglaciären var där idag.Bra förhållanden kallt - 7 på morgonen.Ska snöa förhoppningsvis hela veckan,slutet nov bör nedfarterna till Sommerberg vara öppna.Sen är det full gas till 15 maj!

MKOL

Medlem
Jag är mest nyfiken på var du jobbar, jag vill också bli beordrad alpresor 😉
Jag är det som tillsammans med en pitbull blir en mördarsnigel ...... 🤔

Kommunalarbetare. Jobbar på ett kommunalägt bolag i.a f. 😄 Innan detta hade jag bara jobbat privat och det finns förstås både fördelar och nackdelar men vi har det fan riktigt bra! Det tog dock ett tag att vänja sig vid mötesfetischen, rädslan för att ta beslut och ineffektiviteten.

MarkusO

Aktiv medlem
Du tänker att ett stenbeklätt underlag behöver en större mängd snö jämfört mot Österrikes oftare gräsbeklädda diton? För att ett skidområde som har högsta topp kring 2500 meter och som ligger i utkanterna av alperna får mer sällan samma samlade mängd snö. Ex. Zillertal.

Till Zillertals fördel är att solen inte tar lika hårt kring de månaderna, så höjden kanske spelar mindre roll :)
Nej, inte direkt det jag tänker.
I fallet Zillertal är det faktumet att stället är öppet året runt + att vintersystemet är stort och ganska bra. Det är ingen direkt pudermagnet, men det fyller i skapligt vid lågtryck från norr/nordväst. Det är helt enkelt relativt sannolikt att en period där i december blir en bra period snömässigt. Dessutom med glaciären som backup och bra åkning vid bara lite snötillskott iom att basen redan är på plats. Om vädret tillåter.

En ort söder om huvudkammen kräver lågtryck från söder för att få ordentlig påfyllnad. Och de kommer. Men de kommer sällan. Och sannolikheten för att det dels ska ha hunnit byggt en åkbar bas redan i december och dels att snökvallen för dagen är är ny är helt enkelt lägre. Dock inte obefintlig.

MarkusO

Aktiv medlem
Det löste sig fint kan man säga. Nu har du ju din bas!

MKOL

Medlem
Det löste sig fint kan man säga. Nu har du ju din bas!
Nu vet jag inte om det primärt var mig du riktade dig till men även Cervinia ser ut att få sin beskärda del .... :)

Tänkte bara att jag skulle kommentera ditt tidigare inlägg så ..... Jag är obv. ingen van åkare eftersom februari 2018 var första gången jag testade att åka något överhuvudtaget. Och inför förra årets resa så p.g.a. färskingheten så hade jag ju ingen koll på något alls och speciellt inte huruvida Cervinias paradgren är snö i december eller ej. Därför googlade jag mig harmynt när jag skulle boka och la då stor vikt vid historisk väderdata som gav vid hand att Cervinia ändå var ett bra val. Dessutom verkar meningarna gå isär en del då många både resesidor och nördsidor faktiskt nämner Cervinia/Zermatt som rätt bra val på försäsong.

Allt ovan i kombo med att jag fortfarande är förhållandevis färsk i backen och inte är tonåring längre samt den mycket lyckade resan förra året till samma ställe gör att valet till slut ändå var rel. lätt. Nu vet jag förvisso inte riktigt vad du menade med "total barmark där nere" men om du menar delen allra längst ner mellan Salette/byn så är det (i.a.f. för mig) egalt. För från Salette och uppåt var det mycket snö då i.a.f. Lite samma sak i Cervinia, sålänge det är hyffsad snö vid Plan Maison och upp så är jag kalasnöjd. Och en annan anledning till årets repris är att jag faktiskt gillade sömniga Valtournenche och fick lite kontakter där och detta gör att jag gärna tar risken att behöva åka buss/taxi den korta biten till Cervinia.

Alldeles oavsett är jag tacksam för all respons då denna tråden kanske kan hjälpa andra färskingar som vill hitta lämplig ort på försäsong.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp