Träningstips inför säsongen

PeAC

Ny medlem
Ni borde höra med ngn person som är lite fit och skidåkare om denne kunde skriva ihop lite träningstips med tillhörande bilder. Kan ju vara intressant läsning inför säsongen och kanske spendera några timmar i gymmet i veckan med övningar som ger resultat i skidåkningen.

.emil

Ta på dig träningskläderna och släpp fjärkontrollen. spring sen ut i skogen och anvend fantasin.
tex slalom mellan träden, hoppa ner för stenar, spring upp för backar och hoppa ner för den samma.
Med detta så får du en perfekt uppbugnad inför vintern samt att du sparar in pengarna för ett gymkort. lycka till och glöm inte fantasin hemma.

Jo, sen blir du och se ut som en pinne också... :)

Gym kombinerat med skog ger grymma resultat. Kör basövningar som bänk, knäböj, frivändningar, marklyft. Träna mycket mage och rygg!! Sen när man ändå är i gymet så kan man träna lite armar också så kan man gå på beachen till sommaren..¨

// Macke

Leta reda på en balansplatta och gör knäböj på den. (Stå på ett ben, böj knäet i 90 grader, ställ dig upp igen) upprepa 3x12 eller något sånt. När du tycker det är för lätt kan du ha hantlar i händerna. Detta övar upp balans, fotleder och benmuskulatur effektivt!

Spring slalom mellan träden i skogen, hoppa över stenar, spring upp och ner för backar. Lasta en ryggsäck med 10 kg grus i en påse och spring med det.
Övar koordination, kondition, benstyrka och rygg.

Mountainbike är även ett trevligt sätt att bygga upp mage, rygg, ben kondition, koordination på samma gång.

Tänk även på att magen och ryggen är skidåkarens kärna. En stark mage och rygg är minst lika viktigt som starka ben. Tänk även på att variera träningen så att träningen inte blir ett schema som rullar varje vecka.

Till sist så vill jag påpeka att kroppen bryts ner av träning och byggs upp av vila och mat.
Filmkväll med chips och bira med grabbgänget är en populär variant...

kan starkt rekomendera orientering, att springa o leta kontroller gör att man inte tänker på att man är ute o springer (vilket jag inte tycker är så skoj) ta kontakt med en lokal orienteringsklubb de brukar ha träningar i varierande svårighetsgrad/längd 2-3 gångar i veckan, o sen e gymträning ett måste framförallt för att förebygga skador och korta läktiden om det skulle gå snett.

Tänkte bara vara extra tydlig med löpning som träning. OM du ska ut och springa ska du springa uppför och nedför i backar, inte på platt mark - ger ingen styrka. Bålträning som tidigare nämnts är viktigt. Statisk träning är också viktig, glöm inte det. "Jägarvila", benen i 90 graders vinkel och ryggen mot en vägg brukar jag köra.
Om du börjar köra marklyft och knäböj el dyl. på gym var noga med att träna in rätt teknik med någon instruktör som verkligen kan. Lätt att skada sig i ryggen annars.
Kör hårt!!!

skulle tipsa om mycket ben övingar och träna uthållighetsträning... på exempelvis trappmaskin eller cykel, beror då på hur mkt du kommer knata omkring på berget.. om du vill hitta shyssta åk dvs.. är ju bra med starka ben när man åker skidor. Ska du träna på gym...? fråga efter en personlig tränare som visar dig hur man ska göra.. eller en kompis. Ganska svårt att prova i praktiken vad som skrivs här.
Lycka till!

grymt bra med alla tips!
bra att få olika synpunkter på olika träningssätt också. lätt att bli enkelspårig annars o bara köra samma sak hela tiden. direkt efter lidingöloppet börjar försäsongsträningen på riktigt.
en o en halv månad kvar till säsongen börjar

Tack för idén PeAC. Nu har dock så många andra lämnat sina tips i denna tråd så jag flyttar över den till Hälsoforumet.

Kanske kommer lite sent men tänk på att försäsongsträning genomförs på försäsongen, det är alltså inget du ska pyssla med under säsong då kroppen, enligt idéen, ska vara färdiguppbyggd och den lätt blir sliten om du fortsätter med samma träningsdos. Tänk på att äta mkt och rätt så blire bra :)

Något jag lärt mig från innebandyn. Rätta mig om jag har fel! (Vore ju tråkigt o gå runt o gör fel)

>Jens<

låter vettigt fiskfan. jag tränar typ ingenting nu under säsongen förutom lite isklätterträning förstås. men benen låter jag vara. åker iof fem dagar i veckan nu så de får väl sin dos antar jag.

fiskfan:
Helt riktigt. Ett antal år som hockeyspelare har lärt mig att man tränar som ett svin på sommaren inför säsongen, för att sedan fylla på detta under seriens juluppehåll så man pallar hela serien..

Eftersom skidsäsongen (för de flesta) inte sträcker sig över lika lång tid som för hockeyspelare så räcker det med att köra uppbyggnadsträning sommar/höst, så ska man klara sig fint sen hela vinter/vår så länge man iaf bibehåller sin styrka/kondition någorlunda. Det är ju ingen bra idé att enbart käka Mc donk å chips bara för att man kört bra försäsong,, :P

Låter som en massa vettiga tips, men man kan väl dessutom slänga in ett gäng kordinationsövningar och lite smidighetsövningar? handlar ju inte bara om styrka och kondition...

Jag har hittat någon form av träningsprogram speciallgjort för skidåkning... Om någon vill ha de så skriv till
mej... :P

Tillbaka
Topp