Transceiveres, hvilken skal man kjøpa?

Silver

Ny medlem
Hei. Jeg er iferd med å anskaffe meg Skredutstyr. Da jeg titt og ofte beveger meg utenfor pisten i såpass utstrakt grad at en bør ha det.

Jeg lurer på først og fremst om det er noen typer man absolutt bør holde seg unna, men også hva en ekstra par tusen gir fra de nye modellene kontra de gamle? Har brukt en og annen skredsøker ifm. at man har betalt for guidede offpist turer/heliskiing m.m. som har lånt ut slikt utstyr da.

I den forbindelse har jeg brukt:

BCA Tracker, BCA Tracker 2 samt Mammut Puls Barryvox. Så langt jeg kjenner teamet ser alle disse ut til å dekke det nødvendige.

Hvis man kjøper BCA Tracker så sparer man en del penger, men denne er en ganske gammel modell. Hvilke fordeler har man ved å f.eks. kjøpe Ortovox sin nye Ortovox 3+ eller Pieps DSP Pro.

Skal selvfølgelig samtidig kjøpe spade og sonde, men her ser jeg ikke de store sprangene i teknologi og pris i samme perioden

Den som söker skall finna!

Leta i de forumtrådar som jag varit aktiv i de senaste 10 åren så kommer du att hitta all den info du frågar om. Skulle du efteråt ha några följd frågor så är du hemskt välkommen att ställa dem.

Takk for svar. Du virker å være en ekspert på temaet.

Etter å ha lest en del tråder gjennom din profil:
Bør gå for en søker som er digital, har 3 antenner og er enkel å håndtere.
Ser utifra dette at BCA Tracker 2 og Ortovox 3+ virker passa godt inn under overnevnte 3 kvaliteter.

Pieps og Mammut virker ha unødvendig mye funksjonalitet som kan komplisere konfigurasjonen. Ja jeg går kanskje glipp av noen fordeler, men det viktigste etter min mening er at jeg kan stole på at den ikke er konfigurert på en måte som gjør den mindre effektiv, fordi en ikke var klar over at "noen" hadde rotat til den når et "skarpt" tilfellet oppstår. Uavhengig om man er den som søker eller blir søkt etter.

Litt redd for å ende opp med en som ikke er testet godt nok, siden du nevnte i en tråd at utviklere faktisk har solgt sendere som har vist seg å ikke fungere som forventet (ref Pieps Vector).

Si gjerne ifra om jeg tar feil, dette er et viktig tema. Både at jeg kjøper noe som fungerer, og at jeg har forstått det jeg har lest.

Jag tycker ändå att du bör testa så väl Pieps DSP Sport som Mammuts båda modeller Pulse och Element också.

De är helt klart värdiga konkurrenter till som du nämnde.

Du behöver inte vara orolig att Pulsen är för komplicerad. I den nuvarande programvaran finns två konfigurationer. En avancerad där du kommer åt alla flashiga funktioner och en basickonfiguration där användarvänligen är det viktigaste. Faktum är att med den senaste programvaran i Pulsen så är det min personliga favorit, även som transceiver till vanliga användare och till och med nybörjare.¨

När det kommer till att kunna hitta flera begravda så är Tracker 2 högst diskutabel. BCA använde i den modellen en teknik som de kallar för special mode som begränsar hur transceviern tar emot signalerna istället för att faktiskt filtrera bort andra signaler. Det gör att den kräver en hel del träning för att kunna hitta flera begravda.

Arva Neo, du får det du betalar för. En helt ok transcevier för det priset men som vanligt med lågbudgettransceivers så har de inte världens bästa funktion för att hitta flera begravda. Dock så är den väldigt användarvänlig i övrigt.

Arva Pro-W, osäker om den går att köpa i Sverige men med Sport Conrads prissättning är den definitivt prisvärd. Den är tänkt att konkurrera med Pulse och DSP Pro men lever endast upp till den sistnämnda.

Tillbaka
Topp