transciever 10/11

erik832995

Aktiv medlem
transciever 10/11
Hejsan ! Vill gärna ha hjälp med att välja utrustning för offisten . Har hittat några gamla trådar om detta , de är som mig dvs. gamla ! Tekniken går ju framåt så man vill ha färska tips , ang. sändare ,spade sond .
Erik

transciever 10/11
Jeg bruker mammut barryvox. Den er enkel å bruke, tydelig display, lite knapper. Har heldvis aldri fått bruk for den for annet enn trening, men den gir klare instrukser.
Sond (probe) burde være relativt lang (ettersom hvor mye snø det er der du står), og enkel å montere. Noen har en tråd i enden du bare drar i, til det sier klikk, så er den klar til bruk. Jeg har en slik, og enkelhet er viktig når du får behov for utstyret ditt.
En spade må være hard nok til å kunne grave hard, hard snø, så metall er å foretrekke. Et godt håndtak, og solid lengde på skaftet. Igjen er enkelhet viktig. Det må ikke være vanskelig å sette den sammen (hvis den er i flere deler). Har ingen erfaring med teleskopskaft på spader.

transciever 10/11
Hej
kul med någon annan som uppfattar sig som äldre. Mina jämnåriga är i golfåldern och jag har just upptäckt tjusningen med off-pist. Det finns lite nytt på marknaden:

http://www.skintrack.com/gear-tech/future-of-avalanche-beacons-arva-link-and-ortovox-3/

ortovox 3+ verkar om om jag förstått det rätt välja en av tre antenner för signal ut, när du ligger i lavin. Då riskerar man inte att signalen går i lodrät riktning. Eller rättare sagt den opimerar mottagningen hos de som söker efter dig.
Har inte hittat några tester än.
Den finns att köpa på en hemsida från Duvved (väldigt dyr) eller på en generellt väldigt billig affär i England:
http://www.snowsafe.co.uk/

Jag har beställt två. Återstår att se om man blir blåst. Det kan ju vara just så om det verkar för bra för att vara sant.

Lycka Till

transciever 10/11
Mammut barryvox pulse är det säkraste valet enligt mig.

www.snowsafe.com.uk är förresten en grym sida, hyfsat snabb leverans och jävligt bra priser.

+ Läste just hela artikeln om de nya sändarna. Det kommer ju ta ett par år innan ARVAs teknik kommer till nytta iom att den inte är kompatibel med någon sändare som finns på marknaden nu. Ortovox o andra sidan verkar rätt sjysst måste jag säga.

Senast ändrad:
transciever 10/11
3+ verkar riktigt intressant, den verkar vara förhållandevis billig också (350 USD). Inte så att jag (som artikeln tar upp) tror att det är nödvändigt att springa och köpa en ny om man har en fungerande, är nog bättre att lära sig den ordenligt istället...
Kan inte Mammut fixa en update till Pulse så att den också börjar sända på dubbla antenner och i "rätt" läge i förhållande till hur man ligger?

http://www.wildsnow.com/2345/ortovox-3-avalanche-beacon-review/

transciever 10/11
Sport-Conrad säljer ut BCA Arsenal spade med 240 cm sond i skaftet för 70 euro. Verkar vettigt, sonden kan ta en del stryk i packningen. Dom hade rea på gamla Tracker-transcievern nyss också men det är visst slut. Apropå ålder förresten, jag blir snart 57 och är nyfrälst på topptur. Det går lite tungt uppför... men tyngden verkar ju till fördel nerför. Nån mer som har det så? Vi kanske ska slå oss ihop?

Björn

transciever 10/11
Hej

Nej, jag har tyvärr inte hunnit än. Affären får in den 1/10. Dessutom är jag nybörjare och har egentligen inte mycket att jämföra med.
Skickade frågan vidare i ett PM till "centralbyråkrat" här på freeride.
Nu finns det lite mer info på tillverkarens hemsida.

På samma sida läste jag att de med S1 bör uppdatera sin mjukvara pga buggar!

/ Max

transciever 10/11
Imho...

Transa:
Med en som har tre antenner är du troligen (jag är iaf) väldigt mycket snabbare vad gäller sökning. Mammut Pulse är en sådan, Ortovox 3+ är väl också en. Pulse har bra funktioner för multiple sök och en del andra finesser.

Spade:
Stål/Alu blad och ordentligt skaft. Plast är nog ok om du inte tänkt använda den mer än till att gräva solsoffa.

Sond:
2.5m eller liknande, du måste kunna få ned den 2m. Så mycket extra du har ovanför det underlättar när du sonderar (dvs, du slipper krypa).

Viktigast:
Kunna sin utrustning, träna (ofta) och gå en kurs eller liknande (är väldigt givande).

transciever 10/11
Jag har testat en tidig version av 3+, tyvärr hade den 3 allvarliga brister men då det inte var en butiksfärdig version har jag valt att inte skriva en recention. Det skulle vara fel att såga en produkt innan den är klar så jag väntar också på den slutgiltiga versionen.

De 3 felen var:

Väldigt dålig räckvidd, endast 12 m

Multipelsökfunktionen klarade inte av tätt begravda

Batterihållaren var alldeles för klen

Ortovox har sagt att de ska försöka åtgärda problemen men jag skulle vänta med att köpa den här modellen tills dess att det börjat dyka upp recentioner som berättar om de fixat felen.

Vad gäller övrig utrustning så håller alla tillverkare på att försöka göra spadar som duger. I dagsläget är det bara voile t6 och g3 som duger. Men samma sak här, vänta in några tester innan ni köper några andra märken.

Åre Lavincenter kommer på försäsongen att testa både de nya transorna och deras uppgraderingar samt alla nya spadar som påstås vara tillräckligt härdade.

Senast ändrad:
transciever 10/11
Ska kanske tillägga att 3+ har potential att bli en riktigt prisvärd transceiver. Det låga priset för en transa med avmarkeringsfunktion.

Ortovox har också lite nytänk med en funktion där transceivern väljer vilken antenn som ska sända. Den som ligger mest optimalt används för att undvika problemen med falska min och max.

transciever 10/11
Det är bara hoppas att det är så enkelt. Tror dock att jag borde fått info om ev begränsningar, de kan ju ha skickat fel transceiver till mig. Jag misstänker annars att antennen blivit skadad på ett eller annat sätt men jag skulle hur som helst ta det lugnt med inköp tills dess den är ordentligt provad.

transciever 10/11
Newsflash Ortovox 3+

Ännu ingen tranceiver. Enligt snowsafes hemsida är leveransen uppskjuten till första November.
Priset har ökat från £ 200 till 225 och nu £269 så den är inte lika billig längre. Läs också inlägget av centralbyråkrat, återstår att se om 3+ är kung eller häng-pung.

transciever 10/11
transciever 10/11
Paket 2!

BDs billiga spade (paket 1) är robust men klumpig i ryggan, inget kul! Du ska ha en lång sond som i paket 2! Och JA det kommer med lätthet att gå ned i din Osprey.

/MM

transciever 10/11
Mountain_Man sa:
Paket 2!

BDs billiga spade (paket 1) är robust men klumpig i ryggan, inget kul! Du ska ha en lång sond som i paket 2! Och JA det kommer med lätthet att gå ned i din Osprey.

/MM
Tack för svaret! Antar att "paket 2" är det i den sista länken (den som slutar på 3288).

Är detta ett bra köp?

Tack än en gång :)

transciever 10/11
Grejorna är bland det absolut bästa du kan hitta, ingen tvekan! Går att hitta billigare hos tex SportConrad, men jag tycker det är en helt OK deal hos SkiStore. Jag skrev paket 2 eftersom Skistore kallar det ... paket 2! ;-)

/MM

transciever 10/11
Känns nästan fånigt men skulle man vilja anmärka på något är det spadens handtag i paket 2 det är i polykarbonat som är stabilt nog men finns ju så klart ännu stabilare, typ Ortovox Grizzly 2 som är i alu, men då stiger även priset med 5-6 hundingar.

//M

transciever 10/11
PIEPS transciever äer grymt bra tycker jag fast jag använder MAMMUT:S
Om man vill ha lätta lavin spadar så ska man ha Arva, skaftet är i cevlar och bladet är som en alminium bit men ändå starkt och vasst.
Jag använder BD:s Lavinsond som är bra....

Senast ändrad:
transciever 10/11
Nu ska ni ta det lite lugnt med att rekommendera spadar efter hur stabila de känns, om de får plats i ryggsäcken eller vad tillverkarna själva påstår.

I de två senaste testen av spadar, oberoende av varandra, så var det endast Voilés sortiment med aluminium härdat upp till graden t6 och G3:s Avytech som höll. Samtliga andra spadar gick sönder och är alltså inte lämpliga som säkerhetsutrustning.

Åre Lavincenter kommer att göra ett nytt test i vinter för att se om de senaste spadarna på marknaden blivit bättre men fram tills vårt test är klart skulle jag inte våga chansa på några andra spadar än de ovan nämnda.

transciever 10/11
Intressant, Jag har helt missat det testet. Jag har bara lyckats hitta trancivertest på hemsidan, finns spadtestet också publicerat?

Kan ju passa på att fråga om du har någon uppskattning på när de nya testet kan komma att vara klart?
I brist på snö sitter man ju här och köper på sig allt man ska uppdatera i hopp om att snön och vintern kommer snabbare :)

//M

transciever 10/11
Tackar! Hmm intressant att det hostas av Voile - verkar ju inte lagom partiskt men men min misstänksamhet är väl en arbetsskada :)

transciever 10/11
Tror inte att Voile är inblandad i testen, det är bara så att jag hittade den hos dem, inget konstigt med att de använder den som referens och lagt ut den på sin sajt. Observera att de överstrykningar som finns är gjorda av Voile.

/MM

transciever 10/11
Japp, MM, där har du Karlsson på takets (Manuel) och Ragnhilds spadtest. Haka inte upp er på att det ligger ute på Voilés hemsida, de har knyckt det direkt från American Avalanche Associations tidning. Faktum är att testet var betydligt mer oberoende än de flesta som görs i branschtidningar. Manuel och Ragnhild köpte spadarna i butik för att få just de exemplar som konsumenterna har. Inga special, gratisex direkt från tillverkarna här inte.

Jag ska se om jag kan hitta det andra testet, i så fall lägger jag upp det bakom lavincentrets sida.

Läs och begrunda vad det är för skit tillverkarna säljer till oss!

transciever 10/11
Verkligen intressant, men går det att läsa testet i sin originalform?
Jag är skeptiskt till all "produktfakta" publicerad utav en marknadsutövare, särskilt när man underkänner konkurrenters alternativ...

Edit: Tack Mytsk! Ibland går det lite för fort, som flickan sa...

Senast ändrad:
transciever 10/11
Kolla min senaste post, länk #1 så hittar du publikationen i sitt orginalutförande. American Avalanche Association är som jag förstår det ett fristående "förening".

AAA:s hemsida

//M

transciever 10/11
Max_Faktor sa:
Newsflash Ortovox 3+

Ännu ingen tranceiver. Enligt snowsafes hemsida är leveransen uppskjuten till första November.
Priset har ökat från £ 200 till 225 och nu £269 så den är inte lika billig längre. Läs också inlägget av centralbyråkrat, återstår att se om 3+ är kung eller häng-pung.
Jag valde den säkra vägen och beställe barrywoxen istället, återkom gärna när du fått hem 3+ vore kul att höra vad du tycker!

transciever 10/11
Så där, nu har man "impulshandlat" en ny probe, G3 Speed ProTech 320, samt en spade, Voilé Tele Pro T6.
Skulle vara roligt att prova en Ortovox 3+ oxå men inväntar nog någon review på den innan.

transciever 10/11
Leverans av 3+ uppskjuten till 15 november enligt snowsafes hemsida. Undrar om tillverkaren har problem?
För att citera tidningen blandaren" Den som väntar för gott väntar för länge".

transciever 10/11
När vi har en spad-diskussion som är igång för fulla muggar passar jag på att fråga! Är det någon som vet hur försvarets spade (KLAS - Kort Lätt AttackSpade) fungerar som lavinspade?

transciever 10/11
@ Vattendroppe Du lär ju inte ha sönder den i alla fall ;-) Jag har ett ex men inte med i skidsäcken. Alldeles för tung och bladet är för litet för att ösa snö på ett effektivt sätt. Snöbladet till KLAS är en ren dinky-toy historia som aldrig fungerat utan ska du använda den spaden så ska det vara i sin rena form.

transciever 10/11
Tänkte i och med att de går att få tag på rätt billigt, men är den tung och dessutom har litet blad är det nog inget direkt tillfredställande alternativ. Det verkar vara svårt att få tag på Voilé och G3:s spadar i sverige också, i alla fall om man råkar vara bosatt i fjollträsk :/

transciever 10/11
Näjdårå, inte Volie i alla fall. Lavincentret har låtit Voile specialgöra en spade som bara går att köpa hos oss. Jag skramlar igång webshopen i början av november och då kommer vi att ha några bra transceiver modeller och lite spadar och sonder.

Tillbaka
Topp