transciever 10/11

transciever 10/11
Men tack för den klipphängaren!
Hur kommer den här High-Technology-Light-Weight-Extreme-Survival-Special-Rambo-Edition spaden att se ut?
Eller är det mest tröjor och dekaler?

transciever 10/11
centralbyrakraten sa:
Näjdårå, inte Volie i alla fall. Lavincentret har låtit Voile specialgöra en spade som bara går att köpa hos oss. Jag skramlar igång webshopen i början av november och då kommer vi att ha några bra transceiver modeller och lite spadar och sonder.
Har du lust, om du får, berätta lite mer om den här spaden ni tagit fram? Vilken modell ni utgått ifrån och de praktiska förändringarna ni gjort osv.

Edit: tompan14 hann visst före att fråga :)

Senast ändrad:
transciever 10/11
Jag är beredd att hålla med tompan här! Se det lite som ett tillfälle att göra reklam för er ultiamata spade, komplett med självgrävarfunktion, solcellsdrift och inbyggd förstahjälpenlåda!

transciever 10/11
Oj, snacka om att haussa.

Det är ganska enkelt. Jag har en teori att för privatpersoner, skidlärare och i de flesta fall också bergsguider, så är en av de viktigaste sakerna med en spade att den är liten och smidig när den ligger i ryggan så att man aldrig tvekar på om den ska med eller inte.

Samtidigt så måste den ju uppfylla ett minimikrav när det kommer till grävning - Den måste hålla för att gräva upp ett lavinoffer och vara tillräckligt stor för att vara effektiv. Om bladet också går att använda som snöankare och som topp i en provisorisk räddningspulka är det ju bra.

Därför har vi plockat det kortaste teleskopskaftet från Mini Shovel modellen och kombinerat med bladet från Mini Telepro. En bättre spade för offpiståkare, skidlärare och bergsguider finns inte för tillfället och det är vi grymt nöjda med att kunna erbjuda.

Vi kommer att erbjuda paket med "superspaden", Voile Tourlight sond och Barryvox Pulse eller Arva Evo3.

transciever 10/11
Kommer laserstrålarna att vara ett tillval eller ingår det i standardutrustningen? Och är den bluetooth kompatibel?
Låter faktiskt som en bra spade, jag håller med dig om att en spade aldrig får vara så stor att man tvekar till om man ska ta med den. Vilket man heller inte gör men en hel del modeller är onödigt svåra att pressa ned i en normalstor dagsryggsäck, tyvärr.

transciever 10/11
Intresssant! tack för heads up, inte för att jag planerat beställat något från S-C men ändå:)

Förövrigt verkar hela historien vara rätt larvig, som alltid när det handlar om patent och licenser hit och dit.

Senast ändrad:
transciever 10/11
centralbyrakrat: Perfekt med den spaden. Behöver en mindre till min fotorygga. Sänd en till mig ;) Eller så tar jag den på skidtesten i Åre...

transciever 10/11
Inga nya bud om Ortovox 3+ än? När vi snackar spadar som går sönder så kan jag inte hitta t.ex. min egen i det testet där alla gav vika. Någon som har några erfarenheter av Black Diamond deploy3? Känns rätt gedigen måste jag säga av det lilla jag prövat den. Men det känns ju rätt kasst ifall den kommer haverera när den väl behövs. Hur hårt har ni gått loss på spadarna när ni testat dem och manglat sönder dem?

transciever 10/11
Hasse, titta in på skidtestet.

Pillard, tyvärr har jag dålig erfarenhet av hela Deploy-serien. Faktum är att flera av lavincentrets kursdeltagare har slängt sina trasiga deployer i sopkorgen och köpt nya spadar direkt på våra kurser.

Testerna består helt enkelt av realistiska grävscenarior, inga konstiga överbelastningar.

transciever 10/11
centralbyrakraten sa:
Hasse, titta in på skidtestet.

Pillard, tyvärr har jag dålig erfarenhet av hela Deploy-serien. Faktum är att flera av lavincentrets kursdeltagare har slängt sina trasiga deployer i sopkorgen och köpt nya spadar direkt på våra kurser.

Testerna består helt enkelt av realistiska grävscenarior, inga konstiga överbelastningar.
Hm, det låter ju lagom upplyftande. Jag får väl helt enkelt prova att gå loss med den i vinter och se vad den tål. Har hittills bara behövt använda den till att gräva mig igenom plogvall för att få in bilen och det har den funkat utmärkt till iaf.

Nu när man inte kan köpa Pulse längre så börjar det ju nästan bli lite jobbigt, inga nyheter om Ortovox 3+? JAg är mest på jakt efter en billig och lättanvänd transa som fungerar. Visst ska man inte snåla men samtidigt finns risken att man låter bli att köpa istället för att det är för dyrt. En typ Pieps Freeride, men som fungerar, hade varit perfekt.

transciever 10/11

@SNDVLL & Pillard Det är endast Tyskland som berörs av patentstriden mellan ortovox och mammut. Inom en vecka eller så kan ni tjacka prisvärda transor från lavincentret ;-)

@Hasse Om inte Muhammed kan komma till berget så få berget komma till Muhammed. Jag får väl ta en spade och åka förbi där du står.

transciever 10/11
Funkade det så även förr? Varför ska vi ha ett forum där så fort någon ställer en fråga så blir man uppmanad att googla? När fick alla människor ett så enormt behov av att uppfostra alla andra?

Det kanske är så att han är på jakt efter en butik som någon har några erfarenheter av. Om han googlar på butik i USA som säljer Mammut lär han få galet många träffar, alltså kanske det kan vara vettigt att få höra från nån som har erfarenhet av att ha handlat från en sån butik.

(Nu förstår jag att det inte var så allvarligt menat den här gången, men jag tycker det är en allmänt tråkig trend på hela forumet)

transciever 10/11
Senast ändrad:
transciever 10/11
SNDVLL sa:
Ja det är ju precis vad det gör. Massvis. Så därför undrar jag om det är någon som kan rekommendera en affär som är pålitlig.. Men det kanske var för mycket begärt.. -__-
Varför gå över havet efter vatten när det finns hemma?

www.arelavincenter.se
www.skistore.se

Är två fina butiker..

transciever 10/11
Vattendroppe sa:
centralbyrakraten sa:
Hur funkar t-handtaget med tummisar? Jag är lite fräck och utgår från att ni har tänkt på det och redan har det täckt ;)
Vi har faktiskt valt bort D-handtaget för att få ned längden på skaftet i ihopfällt läge. Vi spar 11 cm på så sätt och då får spaden plats i fler ryggor.

Vissa påstår att grävningen blir mycket effektivare med ett D-handtag men min erfarenhet är att det är marginellt. Titta på t.ex på den vanligaste skyffeln som markarbetare och asfaltsläggare använder: Fiskarsspaden - Den har ett vanligt T-handtag.

Dock ska det sägas att för de som har som jobb att gräva så brukar jag rekommendera D-handtaget istället. Men de spadarna brukar ju åka skoter till lavinkäglan...

Vill du hellre ha ett D-handtag så går det självklart att ordna, dock med ett 11 cm längre skaft och några dagars extra leveranstid.

transciever 10/11
centralbyrakraten sa:
Vi har faktiskt valt bort D-handtaget för att få ned längden på skaftet i ihopfällt läge. Vi spar 11 cm på så sätt och då får spaden plats i fler ryggor.

Vissa påstår att grävningen blir mycket effektivare med ett D-handtag men min erfarenhet är att det är marginellt. Titta på t.ex på den vanligaste skyffeln som markarbetare och asfaltsläggare använder: Fiskarsspaden - Den har ett vanligt T-handtag.

Dock ska det sägas att för de som har som jobb att gräva så brukar jag rekommendera D-handtaget istället. Men de spadarna brukar ju åka skoter till lavinkäglan...

Vill du hellre ha ett D-handtag så går det självklart att ordna, dock med ett 11 cm längre skaft och några dagars extra leveranstid.
Jag får helt enkelt komma förbi vecka två för att klämma och känna lite på egen hand! :)

transciever 10/11
Sjukt bra tråd grabbar!

Jag har nu suttit i tre dagar runtsurfandes på webben och fattar nada. Alla tester säger typ samma sak om alla sändare.
Är galen i puder men varit pinsamt dålig på att ha utrustning med mig. skall köra ett par månader i Alperna i vinter och börjar bli dags att köpa lite intelligenta säkerhetsgrejer.

Frågan är VAD skall jag ha? Budget på max 2500-3200 för komplett kit, (om inte begagnat!) och jag behöver transceiver, sond o spade. Varit inne en del på sportkondrad där jag hittat de där paketen man kan kompa ihop..
Är sond något mer än längd man behöver kolla på? Spade? Hittills har jag kollat mest på vikt... Transceivern är väl viktigast att den är bra eller? Kollat en del på Ortovox 3+ eller Pieps DBS eller vad den hette..

Några rekommendationer?

Vore fantastiskt gulligt om någon ville hjälpa mig!

transciever 10/11
jag kommer med största sannolikhet köra på ortovox 3+, Black Diamond Lynx och Stubai Carbon rapid. känns som ett rätt prisvärt paket för 315€ + frakt på sport-conrad.

Senast ändrad:
transciever 10/11
KarroLing sa:
Ser ju bra ut! Får man fråga om motiveringen? :)
3+ verkar som en enkel och bra tranciever, inte allt för dyr. Spaden verkar också enkel men framförallt billig (ska provgräva och se om den håller annars blir de något kraftigare) sonden valde jag mest för den väger lite.

transciever 10/11
Henk den spade är väl ingen toppspade om jag har fattat det rätt från början. Har använt BD spadarna och de är oki men inte mycket mer....

transciever 10/11
Någon som sett några nya oberoende tester utav Ortovoxs 3+? För någon månad sen var det VÄL en massa osäkerheter kring denna transa eller har jag fel?

//M

transciever 10/11
mytsk sa:
Någon som sett några nya oberoende tester utav Ortovoxs 3+? För någon månad sen var det VÄL en massa osäkerheter kring denna transa eller har jag fel?

//M
Ja det var väl det har jag oxå för mig. Men Mårten borde säkert komma in och svara på alla frågor snart ;)

transciever 10/11

@KarroLing och alla er andra

Då gör vi en lista med prylar som duger:

Transceivers (minimikrav: digital, 3 antenner och avmarkeringsfunktion)

Som finns till försäljning idag och har beprövad teknologi:

Pieps DSP
Barryvox Pulse
Ortovox S1
Arva Evo3
Arva 3-axes

Som förväntas komma i år men riskerar ha barnsjukdomar:

Arva Link
Ortovox 3+
Pieps Vector

Spadar (här är det enkelt)

Samtliga Voile spadar med T6 aluminium blad
G3 Avytech

INGA ANDRA SPADAR HÅLLER MÅTTET I DAGSLÄGET!!!

Sonder:

Alla aluminiumsonder över 2 m som har vajer istället för repsnöre i segmenten.

Hittar ni ett paket där de här vilkoren uppfylls till en billig penning är det bara att köpa. Om ni inte hittar ett sådant paket så är det bara att hosta upp lite mer pengar, jag skulle i alla fall inte spara in på säkerhetsutrustningen.

transciever 10/11
mytsk sa:

//M
De har ju inte fått ut den från fabriken än så jag misstänker att de fel som jag rapporterade om tidigare inte var så lätta att åtgärda. Ortovox S1 blev mer än 2 år försenad så bli inte förvånade om de inte hinner få ut 3+ i år.

Tillbaka
Topp