transciever 10/11

transciever 10/11
centralbyrakraten sa:
@SNDVLL & Pillard Det är endast Tyskland som berörs av patentstriden mellan ortovox och mammut. Inom en vecka eller så kan ni tjacka prisvärda transor från lavincentret ;-)
Hej!

har kollat in tråden lite för ska fixa utrustning jag med, Jag gillar spaden och sonden men när kommer transan till försäljning på årelavin.. Hade varit najs med ett paketpris :)

tack på förhand

Edit: jag tänker då på mammut pulse

Senast ändrad:
transciever 10/11
Så där ja, då har jag börjat testet av 3+:en

När det gäller barnsjukdomarna från prototypen så har de åtgärdat batterihållaren.

Räckvidden är betydligt bättre men fortfarande en del jobba på.

Multipelsöket, inte helt stabilt, mycket beroende på vilka transceivers man söker efter.

Läs mer: första testet av 3+

Den får godkänt, inte alls i klass med topptransor som Pieps DSP, Barryvox Pulse och Ortovox S1 men kan de hålla priset under 4000 kr så är det ett ok köp.

transciever 10/11
Har läst recensionen och reagerade när du påstår att man måste minska sökbredden från 40m till 30m. Eftersom räckvidden är drygt 30m så borde man i teorin kunna ha 60m sökbredd.

Eller är det bara för att man ska vara säker att inget offer är bakom (upp i backen) en som du vill att man ska minska sökbredden till 30?

/jonny

Senast ändrad:
transciever 10/11
Tack för testet och inte minst att det var lättläst och begripligt.

Finns det någon därute som skulle kunna tänka sig att sammanfatta de första sidorna i tråden? Själv har jag noterat att alla verkar överens om att utbildning är viktigt. Vidare verkar åsikterna om utrustning skilja sig något, det verkar inte vara så noga med vilken sond man har bara den ryms i ryggsäcken medan det råder spadfetischism och knappt någon duger.
Själv tror jag att jag kommer att hålla mig till relativt pistnära- offpist och det som aldrig får hända är att jag står där i skarpt läge och inte har med mig spaden! Därför köpte jag en spade som är så liten att jag kan låta den ligga i ryggan utan att någonsin fundera på att ta ut spaden även om dagen planeras att bara ska vara i pisten (och efter att ha träffat kompisar ändå riskerar sluta med en liten Off-pist repa).
Att många på forumet tycker att det är mindre viktigt med sond tror jag beror på att man tagit fasta på att sannolikheten att överleva är låg för den som är begravd under 2 meter. Lägg märke till ordet "sannolikhet" i förra meningen. 2 meter är ingen magisk cut-Off.
Avrundar med att rekommendera en bok som har ökat min kunskap. Freeskiing av Jimmy Ode'n. Jag är grön på off-pist och hittade den helt nyligen även om den har några år på nacken. Så den går fortfarande att köpa.
Trevlig Helg

Senast ändrad:
transciever 10/11
jonny sa:
Har läst recensionen och reagerade när du påstår att man måste minska sökbredden från 40m till 30m. Eftersom räckvidden är drygt 30m så borde man i teorin kunna ha 60m sökbredd.

Eller är det bara för att man ska vara säker att inget offer är bakom (upp i backen) en som du vill att man ska minska sökbredden till 30?

/jonny
Testet gjordes med optimala förhållanden, när antennerna är positionerade i linje och på samma höjd. Nu har jag ännu inte testat med andra förhållanden men jag misstänker att räckvidden kommer att minska kraftigt och felmarginalen lär bli större.

Radiovågor begränsas av vatten och snö är vatten så räckvidden är också beroende av hur djup den begravda ligger.

Med de riktigt bra transorna så som Barryvox Pulse (räckvidd upp 50-60 m) och Pieps DSP (60-80 m) så rekommenderar man en sökbredd på 40 m, att rekommendera samma bredd med en transceiver som endast har 30 m känns väldigt svajigt.

Nu kan någon vän av ordning och radiointresse säga att en så förhållandevis låga frekvens som 457 kHz inte alls ska påverkas av snö men av erfarenhet blir det en väldigt skillnad, framför allt med blöt eller packad snö.

Senast ändrad:
transciever 10/11
centralbyrakraten sa:
Nu kan någon vän av ordning och radiointresse säga att en så förhållandevis låga frekvens som 457 kHz inte alls ska påverkas av snö men av erfarenhet blir det en väldigt skillnad, framför allt med blöt eller packad snö.
Man ska ner i betydligt lägre frekvenser för att snö inte ska påverka signalstyrkan. Signalen kommer fortfarande ha ett genomslag, men mycket av effekten kommer absorberas. Jag har svårt att tro att någon med kunskap inom radio/signalbehandling skulle säga emot ditt påstående!

transciever 10/11
Å, jag önskar jag kunde svara dig. Vi har problem med att vissa leverantörer stoppar huvudet i sanden när det kommer till service och underhållsfrågor. Vi kommer bara att sälja transceivers där vi vet att det finns en möjlighet att få hjälp med sådana frågor.

Inte det bästa svaret men jag ber att få återkomma.

transciever 10/11
transciever 10/11
Ska till val thorens över nyår , köpa där eller här hemma ? Barryvox har jag tänkt mig , säkert val vad jag kan förstå. Om man ska handla i val thorens , av vem ? I Sverige av vem ? Ny info om 3+ ?
Erik

transciever 10/11
Var bor du? Du har inte möjlighet att komma förbi lavincentret och testa vilken lavinutrustning som du gillar och som funkar bäst för dig? För mig är det viktigare att man verkligen lägger ned tid på vilken säkerhetsutrustning man ska ha än att t.ex sitta och testa pjäxor i timmar eller åka på skidtestarhelger.

Jag måste säga att jag är lite besviken på 3+, inte på själva funktionen men på att den är 4 kr dyrare än Pulse hos Addnature! Ortovox har inte gjort sin hemläxa. Den är inte i närheten så bra som Pulse eller Pieps DSP och bör därför ligga minst 500 kr under dessa i pris.

transciever 10/11
arva evo3 och barryvox finns nu i pakeet från åre . arva 3.9 barryvox 4,9 . Är det värt 1000kr xtra för barryvox?
Kanske tomten hinner ! Erik

transciever 10/11
Jag tycker att Voilés spadar är svårpackade i ryggsäcken med sina långa, vinklade skaftfästen (halsen på bladet). Man riskerar att få fästet i nacken om man packar med undersidan utåt. Är det någon som har erfarenhet av den rakare G3 Spadetech? Den var inte med i det test jag har läst.

transciever 10/11
Spadetech har tyvärr inte tillräckligt med gods i bladet för att vara lika tålig som G3:s avytech.

Avytech har ju inte heller något skaft som sticker upp från bladet och det är en mycket bra spade.

transciever 10/11
Nu när en del av säsongen gått, är det någon som kan ge lite input på vad man ska köpa för tranciever?

För-nackdelar med respektive?

Jag har sneglat på Pieps DSP, den verkar hålla hög kvalitet, pålitlig, bra räckvidd??? (har inte en j-la aning egentligen)

Jag vet, det är mycket en smaksak, och att det är bäst att prova IRL. Men en liten sammanfattning av de som finns på marknaden kanske inte vore fel.

/Björn

transciever 10/11
mountainbear sa:
Nu när en del av säsongen gått, är det någon som kan ge lite input på vad man ska köpa för tranciever?

För-nackdelar med respektive?

Jag har sneglat på Pieps DSP, den verkar hålla hög kvalitet, pålitlig, bra räckvidd??? (har inte en j-la aning egentligen)

Jag vet, det är mycket en smaksak, och att det är bäst att prova IRL. Men en liten sammanfattning av de som finns på marknaden kanske inte vore fel.

/Björn
Jag har själv köpt en DSP i år och den funkar hur bra som helst. Det enda problemet är vid multipelsök. Det har skrivits massor om att de kan tappa ett mål och gå tillbaka till ett gammalt avflaggat men det jag har märkt av är att den är väldigt svår att få att flagga av. Verkar funka lite godtyckligt. När du däremot söker efter någon är den snabb och jäkligt precis. Vad jag kan tänka mig så är DSP och Pulse bäst, dock fick jag sjukt bra deal på DSP i USA så jag slog till.

transciever 10/11
Hej! Jag lånar tråden.

Jag är ny när det gäller lavinutrustning och har inte haft någon tidigare. Har läst om spadar och att det bara är G3 och Voiles T6 (har dålig koll, men det var väl så de hette?) som duger. Har det kommit fram någon nytt om detta? Läste någon som sa att de kört med en annan spade (Black Diamond) och försökt ha sönder den utan att lyckas. Om man inte köper någon av dessa två rekommenderade utan istället går ner lite i pris, vad finns det då att rekommendera? Något som är okej? Kan tilläggas att jag nog tänkt köpa från conrad. Någon av spadarna de har där som kan funka?

Senast ändrad:
transciever 10/11
Lavincentret har testat en rad spadar under en längre tid för att se om några andra tillverkare kommit ikapp. Vi kommer att publicera resultaten på vår hemsida inom kort.

Vad vi kan säga är att det fortfarande finns tillverkare som gör spadar som går av eller böjs efter bara några få minuters grävning!

Tillbaka
Topp